|
|
||||||||
|
|||||||||
![]() |
|
|
#1 |
|
Senior Member
|
(Reverse) Port Forwarding
Hoi Allemaal
Ik heb vrij weinig kaas gegeten van deze materie, maar ik vraag me af of iemand me iets meer duidelijkheid kan geven omtrent volgende : ik draai een webserver (eigen geschreven via IdHTTP) op een pc binnen mijn eigen LAN op poort 8080, en ik wil deze benaderen vanaf het internet (WAN dus). Dat lukt prima, maar ik moet de router voorzien van een virtual server die alle inkomende verkeer op poort 8080 doorstuurt naar de pc waar de server draait (op een vast IP) Nu heb ik gezien dat programma's als logmein of teamviewer helemaal geen portforwarding van de router vereisen. Ik heb daar al heel wat over gelezen en het blijkt te gaan om (reverse) port forwarding, maar ik snap het eigenlijk helemaal niet goed. met de indy components (IdMappedPorts) heb ik wat zitten stoeien maar denk niet dat ik daarmee iets kan. Weet iemand hoe de vork in de steel zit ? alvast bedankt !
|
|
|
#2 | |
|
John Kuiper
|
Citaat:
|
|
|
|
|
#3 |
|
Senior Member
|
Kan je dat even verduidelijken ?
|
|
|
#4 |
|
John Kuiper
|
Ik heb ergens een whitepaper gevonden waar dat stond, maar kan het nu niet tonen.
Voor bijvoorbeeld Teamviewer hebben beide pc's een client nodig. Die client levert een usernr en een wachtwoord. Op het moment dat je de client opstart en een usernr/wachtwoord krijgt, ben je in verbinding bij de servers van Teamviewer met een bepaalde port. Als je inlogt naar een andere client, zoekt deze in hun database naar de opgeslagen connectie en zorgt ervoor dat men elkaar kan gaan 'zien'. Er wordt geen connectie gemaakt naar het doelstation client (naar buiten) --> teamviewer server met port <-- client (naar buiten).
|
|
|
|
#5 |
|
Senior Member
|
Ok, bedankt dat verklaart al veel.
Vraag blijft of ik dergelijke constructie kan gebruiken voor mijn probleem..
whatever you do, you've done it ;-) Laatst aangepast door bartje : 30-Jun-10 om 09:47 |
|
|
|
|
|
#6 |
|
John Kuiper
|
Nee dus. Je webserver maakt geen gebruik van een uitgaande port, maar een binnenkomende poort. Hij ontvangt een request en geeft deze terug aan de client.
Waarom die constructie? het is toch veel makkelijker om die portforwarding uit te voeren? Overigens is WAN (Wide Area Network) geen internet, maar een VPN verbinding tussen twee of meerdere vestigingen.
|
|
|
|
#7 |
|
Registered User
|
Met behulp van UPnP kun je port-forward regels aanmaken in je router, misschien dat je daarmee je probleem kunt oplossen.
Echter moet je router dit wel ondersteunen, daarnaast zit je ook nog met een security issue. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Senior Member
|
Inderdaad,
Op mijn router stond het standaard disabled. Bedoeling is dat ik deze applicatie bij clients moet gaan installeren en ik wil hen de ellende van het configureren van de router besparen. Als ik moet gaan uitleggen dat ze UPnP moeten enablen in hun router, kan ik ze net zogoed een virtual server laten toevoegen Denk dat dit alsnog de eenvoudigste methode zal zijn. Heel veel gebruikers zijn het niet en ik kan ze altijd helpen via portforward.com, daar staat van bijna elke router uitgelegd hoe ze dat kunnen doen.Of mocht zijn dat er nog andere oplossingen zijn, maar ik vrees van niet.. ?
|
|
|
#9 |
|
Fornicatorus Formicidae™
|
|
|
|
#10 |
|
Senior Member
|
De meeste beheerders zullen ook meteen uPNP weer uitzetten als ze zien dat het aanstaat. De slechtste uitvinding van de eeuw wat mij betreft.
|
|
|
|
|
|
#11 | |
|
Senior Member
|
Citaat:
toch bedankt
|
|
|
|
#12 |
|
Senior Member
|
Ik ben er nog niet te diep op ingegaan maar dat lijkt inderdaad zo. Ik denk van gewoon een goeie handleiding te schrijven over hoe je een poort kan forwarden. Op portforward.com kunnen ze dan kijken hoe het exact moet. Zo moeilijk hoeft het eigenlijk niet te zijn
|
![]() |
| Bookmarks |
| Momenteel bekijken: 1 (0 leden en 1 gasten en/of zoekmachine bots) actieve gebruikers dit onderwerp | |
| Onderwerpopties | Zoek in onderwerp |
| Weergavemodus | Stem op dit onderwerp: |
|
|