Page 2 of 2 FirstFirst 1 2
Results 16 to 23 of 23

Thread: pixels naar centimeter

  1. #16
    Let er op dat je zowel horizontaal als vertikaal een afstand vraagt. Een pixel is namelijk niet altijd vierkant. (Denk aan de resoluties 1280x1024 en 1280x960). Zelfs als je uitgaat van een 4:3 resolutie, dan kan het door afwijkingen aan de monitor, of instellingen van de gebruiker alsnog varieren.
    1+1=b

  2. #17
    Novice Programmer
    Join Date
    Oct 2004
    Location
    Maastricht
    Posts
    114
    ok thx allemaal, het is me gelukt met een lijntje en een factor van 3,2.
    Delphi, VB, Pascal, C#, PHP, SQL

  3. #18
    Hoe ben je dan aan die 3.2 gekomen?
    DeX 3 Delphi := The ease of VB with the power of C; Zoekt en gij zult vinden

  4. #19
    Novice Programmer
    Join Date
    Oct 2004
    Location
    Maastricht
    Posts
    114
    de gebruiker een lijn van 100 pixels in X richting laten opmeten, en die was 3,2 cm. Dus heb ik nu:

    label4.Caption:='X coord in cm:'+FloatToStr(deltaX/3,2/10);

    ik heb geen flauw idee waarom die /10 erbij moet, maar zo werkt ie wel lol. Maar goed ik ga slapen. Dat brengt raad zeggen ze :P
    Last edited by shadow_005; 13-Dec-04 at 22:37.

  5. #20
    Senior Member Wok's Avatar
    Join Date
    Dec 2002
    Location
    Alkmaar
    Posts
    2,085
    Hallo,

    Er worden veel denkfouten gemaakt.
    Scherm resolutie heeft NIETS te maken met dpi.

    DPI gebruik je als het op papier staat.
    dat ligt weer aan je printer.

    ga je in pixels rekenen dan, kan je gewoon tellen.
    Bv. een form in width en height.

    Hoe groot dat dan op je scherm komt is afhankelijk van je beeldschermdriver en je monitor. Je driver heeft een maximum maar die wordt bepaald door je monitor of door je videokaart.
    'vroeger'was 640 x 480 pixels een standaard. Later 800 x 600 en 1024 x 768, tegenwoordig gaan ze nog hoger.

    Een grotere monitor kan meer pixels laten zien, waardoor je je videokaart in een hogere resolutie kan zetten.
    Het form (jouw programma dus) wordt dan kleiner afgebeeld.
    Om het nu ook nog eens goed op papier te krijgen, moet je het e.a. omrekenen
    door gewoon een schalingsfactor toe te passen.
    Hoe groot of hoe klein deze is bepaal jij.
    Je printer kan maar een beperkt aantal Dots (<- let op de D) per Inch (<- en de rest)
    afdrukken.
    als je deze dus te hoog kiest ga je buiten het bereik van je printer.
    maak je deze te klein, kan niemand het meer lezen.

    Kan je het nog volgen?

    Dus jij bepaald een maat ( bv 600 x 400) door een schalingfaktor bv 0.5 toe te passen
    wordt je 'maat' dus 300 x 200 en op je printer (kijk eens in je boekje) past dit makkelijk. je krijgt dan bij 72dpi een plaatje van 300/72 = ca 4.1 x 2.7 inch
    omgerekend dus ca 10 x 7 cm
    Neem je een andere schalingsfaktor of gebruik je een andere printer wordt het resultaat dus anders.

    Snappie ???

    gr. peter

  6. #21
    Da's allemaal leuk en waar, maar als je iets op je scherm in 'echte' centimeters wilt laten zien, dan zul je toch je weten hoe groot je pixels zijn in 'echte' centimeters.
    Toegegeven, in de praktijk maakt dat niet zoveel uit. In de praktijk heb je inderdaad een DPI en wordt elke dot bij voorkeur weergegegeven met een pixel op het scherm. Een inch hoeft op zich op het scherm geen echte inch te zijn, want daar gaat het meestal niet om.
    De vraag is dus inderdaad of het er hier ook niet toe doet, of dat de TS in dit geval wel graag echte inches op z'n scherm wil.
    1+1=b

  7. #22
    Novice Programmer
    Join Date
    Oct 2004
    Location
    Maastricht
    Posts
    114
    ik krijg zowieso problemen merk ik. Als ik bijvoorbeeld een game opstart in de resolutie 800 x 600 dan klopt mijn factor al niet meer. En ik kan de gebruiker niet zelf constant een factor laten kiezen. Het zal dus automatisch moeten of in pixels. En het ziet erna uit dat het in pixels zal moeten gebeuren. Een pixel in X en Y richting zijn toch even groot.
    Maar een positie in 1024 resolutie is niet dezelfde als die in 786 resolutie (in pixels). Dus moet ik die wel nog ff omrekenen met wederom gebruikmaking van PixelsPerInch.

    En bedankt Wok, nu snap ik tenminste weer een beetje wat ik aan het doen ben/was met mijn berekening.

  8. #23
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Die 17 inch is overigens diagonaal, niet horizontaal iirc. Overigens werkten een hele boel commerciele grafische pakketten met de "lineaar" oplossing in de dos tijd.

    Ik vermoed dat onder windows deze gegevens in de monitor driver zitten, maar dat werkt natuurlijk alleen als je een niet-generic/default monitor driver hebt.

Page 2 of 2 FirstFirst 1 2

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Similar Threads

  1. Van pag1, naar pag2, naar pag3, naar pag1
    By Matrix in forum WebDelphi
    Replies: 10
    Last Post: 30-Nov-04, 11:30
  2. recursieve functie : Pixels tellen
    By DeBug in forum Algemeen
    Replies: 30
    Last Post: 15-Nov-04, 12:32
  3. conversie van binair naar hexadecimaal
    By paulf in forum Algemeen
    Replies: 3
    Last Post: 08-Sep-02, 22:39
  4. Link naar post...
    By PsychoMark in forum De website
    Replies: 1
    Last Post: 23-Aug-02, 22:59

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •