View Poll Results: Bouw jij timers in splashscreens om ze langer te laten zien?

Voters
40. You may not vote on this poll
  • Ja

    9 22.50%
  • Nee

    24 60.00%
  • Wat is een splashscreen?

    7 17.50%
Page 1 of 2 1 2 LastLast
Results 1 to 15 of 23

Thread: Splashscreen met een timer

  1. #1

    Splashscreen met een timer

    Naar aanleiding van deze thread een vraagje.

    Waarom zou je een wacht in een splash screen zetten? Een splash screen is leuk voor een programma dat veel tijd nodig heeft om op te starten, maar is een methode om een splash screen langer op het scherm te zetten dan strikt noodzakelijk is niet de wereld op z'n kop? Doe je eerst je best om een programma zo snel mogelijk te maken en vervolgens ga je je gebruiker misschien wel 100 keer op een dag 3 seconden naar een splashscreen laten staren.
    Marcel

  2. #2
    Senior Member PsychoMark's Avatar
    Join Date
    Nov 2001
    Location
    Raamsdonksveer
    Posts
    10,269
    Ik blijf het onjuist gebruik vinden, als ik info wil over een applicatie heb ik daar de About knop voor. Ik gebruik zelden splash screens, ik heb het toevallig voor een mail client voor m'n werk gebruikt omdat dit de laadtijd (van hooguit 3 seconden overigens) enorm lijkt te verkorten. Ik gebruik een splash screen dus alleen bij zwaardere applicaties en laat 't zo snel mogelijk weer verdwijnen...

    De splash screen is overigens een vrij simpel vierkant TForm met een iets mooiere bitmap erop, al die custom shaped splash screens die je af en toe ziet irriteren mij alleen maar. Snelheid staat naar mijn idee dus altijd voorop
    Qui custodiet ipsos custodes

  3. #3
    Old Navigator Matthijs's Avatar
    Join Date
    Mar 2001
    Location
    Ede, NL. Delphi: Delphi 7/2005 :). Matthijs schrijf je Matthijs
    Posts
    2,199
    Waarom? Omdat je dan dit soort vragen voorkomt.
    Ik heb het in een applicatie gebruikt omdat hier op basis van data een TreeView gevuld wordt. Op een normale computer duurt het niet zo lang, maar op een computer van een school (meestal niet de snelste) duurt het veel te lang.
    En je weet hoe gebruikers zijn, als ze niet direct wat zien roepen ze: "Hij doet ut niet!" Mochten ze later het programma overzetten op wel een snelle computer dan is het scherm misschien alleen in een flits te zien, wordt het vervelend en krijg je vergelijkbare vragen als hierboven! Je moet dus een middenweg zoeken. Het splash gewoon minimaal zoveel seconden laten zien dat de gebruiker het volledig kan bekijken en zich niet afvrgaad van wat heb ik nu gemist en verder afhankelijk van de snelheid van de PC.
    Ik kan me inderdaad voorstellen als een programma tig-keer gestart wordt op een dag dat de splash dan gaat irriteren, maar dan moet je er voor zorgen dat je app snel op start, zodat je direct feedback hebt naar de gebruiker!
    Maar een app tig keer per dag opstarten? Denk ut toch wel niet!
    What's in a sig?

    Would my posting be less valuable if it didnot have a sig? (Vrij naar William S.)

    Let op de kleine lettertjes. For all postings: e&oe!
    This program performed an illegal function, the police are on their way

  4. #4
    Niet? Ik heb geen tellertje staan, maar ik denk dat ik Word wel meer dan 100x opstart op een dag. Ik zou er niet aan moeten denken dat ik dan steeds 3 seconden zou moeten wachten.

    Overigens vind Windows ook dat Word bij mij het meest gebruikte programma is, die kijkt dus ook naar het aantal keren dat iets is opgestart. En Delphi wordt maar één keer opgestart per dag.
    Marcel

  5. #5
    Senior Member PsychoMark's Avatar
    Join Date
    Nov 2001
    Location
    Raamsdonksveer
    Posts
    10,269
    Bij programma's als Word en Outlook (Express) stoor ik me niet aan het splashscreen. Het verdwijnt zodra de applicatie is geladen maar geeft mij wel het gevoel dat m'n pc iets doet...


    Splash screens kunnen enorm veel goeds doen in je applicatie, maar gooi er een timer op en je verpest het weer helemaal




    Overigens, Matthijs, wat jij zegt over 'dan mist de gebruiker wat'; een splash screen moet naar mijn mening weinig tot geen belangrijke informatie bevatten, als er wel een hoop op staat gaat de gebruiker inderdaad denken dat hij/zij wat gemist heeft. Ik gooi hooguit de applicatienaam, copyright en een mooi logotje erop, de rest zet ik op andere plekken zoals de About dialog.
    Qui custodiet ipsos custodes

  6. #6
    Old Navigator Matthijs's Avatar
    Join Date
    Mar 2001
    Location
    Ede, NL. Delphi: Delphi 7/2005 :). Matthijs schrijf je Matthijs
    Posts
    2,199
    Originally posted by PsychoMark
    Overigens, Matthijs, wat jij zegt over 'dan mist de gebruiker wat'; een splash screen moet naar mijn mening weinig tot geen belangrijke informatie bevatten ...
    Dat weet jij, dat weet ik. Het enige dat er bij mij opstaat is een foto van de school met het verzoek ff geduld te hebben Maar kijk eens naar het draadje dat ik hierboven heb gelinkt! Als je iets in een flits ziet ga je je toch afvragen wat het nu was! En dit laatste wil ik dus voorkomen! Dus staat de timer op ongeveer 1 sec, net lang genoeg om echt in beeld te zijn en net niet lang genoeg om te gaan irriteren!
    What's in a sig?

    Would my posting be less valuable if it didnot have a sig? (Vrij naar William S.)

    Let op de kleine lettertjes. For all postings: e&oe!
    This program performed an illegal function, the police are on their way

  7. #7
    Senior Member PsychoMark's Avatar
    Join Date
    Nov 2001
    Location
    Raamsdonksveer
    Posts
    10,269
    Ik vind zowiezo dat als je applicatie binnen een seconde geladen is dat het splashscreen er helemaal uit moet, daar niet van...


    Het wordt alleen te vaak gebruikt als manier om reclame te maken o.i.d. denk ik, of gewoon omdat het kan en anderen het ook hebben...
    Qui custodiet ipsos custodes

  8. #8
    notice-itter SvG's Avatar
    Join Date
    Apr 2002
    Location
    's-Hertogenbosch
    Posts
    4,865
    Als het zoiets is van "Anderen doen het ook en ikku dus ook" dan kun je m op het afsluiten van je App zetten. Dan moet het zelfs met een timer. Of als de gebruiker m af wil sluiten drukt die op een knopje.
    !

  9. #9
    Senior Member
    Join Date
    May 2002
    Location
    Belgium
    Posts
    593
    Hello to All

    Ik denk dat ik een van de gelukkigen zijn die geen Splash screens hoef te gebruiken omdat ik toch maar vooreigen gebruik programmeert.

    Maar snelheid is volgens mij belangrijker of een mooi Splash screen .

    Met Dank

    Beleefde Groeten

    Patrick

  10. #10
    Originally posted by PsychoMark
    Het wordt alleen te vaak gebruikt als manier om reclame te maken o.i.d. denk ik, of gewoon omdat het kan en anderen het ook hebben...
    Voor commerciële software is het natuurlijk belangrijk dat de gebruiker ff die naam van het softwarebedrijf ziet. Dat is goedkope reclame En dan is een vaste timer natuurlijk de enige optie (tenzij het lang duurt op de applicatie te laden).

    In mijn eigen applicaties (dus de hobby projectjes) gebruik ik nooit splashscreens, dat vertraagt de boel alleen maar. Alle info over de app. komt dat in de about box te staan.

  11. #11
    Een beetje een late reactie, maar toen ik de vraag van de originele poster las dacht ik ook meteen 'nee toch'. Ik vind splashscreens vreselijk, en zeker als ik het gevoel heb dat het overbodig is. Drie seconden voor niets wachten vind ik belachelijk. (Als je dan je splashscreen wilt laten zien is een seconde ook wel genoeg naar mijn mening).

    Wat ik in deze draad nog niet had gezien was de suggestie om als je een onnodig splashscreen inbouwt, ook een optie te geven om het splashscreen uit te zetten. Ik vind dat erg netjes naar de gebruiker toe.

    Overigens:
    Voor commerciële software is het natuurlijk belangrijk dat de gebruiker ff die naam van het softwarebedrijf ziet. Dat is goedkope reclame
    Juist goede commerciele software (zoals Delphi) heeft vaak wel de optie om het splashscreen uit te zetten, goede software moet het niet van dit soort reclame hebben.

  12. #12
    Senior Member PsychoMark's Avatar
    Join Date
    Nov 2001
    Location
    Raamsdonksveer
    Posts
    10,269
    Bij Delphi heb ik die optie nog niet gezien, maar ik zou 'm eigenlijk ook niet uit willen schakelen, de laadtijd van Delphi is net te groot om niks te zien op je scherm in die tussentijd . Zoals ik al zei, splash screens voor snel ladende apps vind ik onzin en moet je uit kunnen schakelen, voorderest zijn ze wel handig...
    Qui custodiet ipsos custodes

  13. #13
    Bij Delphi heb ik die optie nog niet gezien
    Start Delphi met de optie '-ns'.

    maar ik zou 'm eigenlijk ook niet uit willen schakelen
    Ik stoor me bij Delphi ook niet aan het splashscreen, maar ik vind het toch erg netjes dat ik het kan uitschakelen als ik dat wil. Bijvoorbeeld als ik binnenkort mijn nieuwe 20Ghz computer met 100GB geheugen krijg, waarop Delphi binnen een seconde laadt...

  14. #14
    Senior Member PsychoMark's Avatar
    Join Date
    Nov 2001
    Location
    Raamsdonksveer
    Posts
    10,269
    He, die optie kende ik dus nog niet, bedankt . Overigens doet Delphi er op m'n 1.8 Ghz met 512 MB geheugen er ook maar 2 seconden over, dus daar is die optie inderdaad wel handig
    Qui custodiet ipsos custodes

  15. #15
    Ik gebruik splashscreens alleen bij grote en zware programma's...
    Op dit moment ben ik druk in de weer om mijn mp3 programma (projectZ) sneller te maken door threads te gebruiken, zodat ik meerdere opdrahten tegelijk kan doen
    WM.
    What about weapons of mass construction?

Page 1 of 2 1 2 LastLast

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •