Results 1 to 2 of 2

Thread: Vista tip: superuser privs instellen voor installatie

  1. #1

    Vista tip: superuser privs instellen voor installatie

    (naar aanleiding van een ander topic)

    Gesignaleerd: allerlei "issues" tijdens Borland en Apache installaties, in als gevolg van de accountbeheer "features" in Windows Vista.

    - Het installatie programma moet als Administrator opgestart worden

    - Eigen componenten mogen niet meer in Program Files staan, files mogen daar niet geschreven worden. Het is dus zowiezo slim om e.e.a. buiten Program Files te installeren.

    - Een installatie programma dat gebruik maakt van spawned CMD-boxjes zal niet correct werken (bijv MySQL en Apache) ook niet als het een MSI is (!!)

    Al dit gedoe met rechten en "not allowed to change XXX" in Vista onstaat als volgt: wanneer je in Vista inlogt, ook als eigenaar van de machine, dan ben je in feite een gebruiker met beperkte rechten. Dat beschermt tegen fouten en tegen externe programmaatjes, bijv trojans. Vergelijk Linux. Alléén als het OS van mening is dat ergens privs nodig zijn, dan volgt een boxje, de actie wordt uitgevoerd en het privilege teruggezet. Microsoft heeft dat ingebouwd in Vista en noemt het "UAC".

    UAC is veel veiliger bij het internetten, maar bij bepaalde installatie trajecten is het onvermijdelijk om het tijdelijk (!) uit te schakelen.

    Daarvoor is een utility MSCONFIG. Onmisbaar als je bijv. Apache wilt installeren. Op het laatste tabblad "tools" is een disable UAC. Klik Launch en reboot, dan ben je de baas in de volgende sessie. Voer de install uit en zet het dan terug.




    (@moderator verplaats dit maar naar "tips" indien van toepassing )


    Lx
    Minstens ?®?®n hobby naast programmeerwerk is echt noodzakelijk

  2. #2
    Op zich kan ik me heel best voorstellen dat veel mensen het lastig vinden met UAC. Maar het is een belangrijke methode om de beveiliging te verbeteren. Persoonlijk ben ik er dan ook niet voor om deze actie uit te voeren.

    In plaats daarvan kun je ook het volgende doen: Klik rechts op command prompt en start als administrator. Zodra je dat hebt gedaan dan kun je de setup zo opstarten met administrator rechten en werkt het perfect.

    Mocht het dan zo zijn dat je een msi moet starten, dan kun je heel simpel het volgende doen: msiexec /i <msifile>

    Op deze manier heb ik een hele serie applicaties geinstalleerd, waaronder apache, php en mysql. Werkt een stuk veiliger en scheelt twee reboots.
    WM.
    What about weapons of mass construction?

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •