Page 1 of 2 1 2 LastLast
Results 1 to 15 of 18

Thread: Printen op Toto13 Formulier

  1. #1

    Printen op Toto13 Formulier

    Hoi mensen,

    ik ben niet echt (echt niet) een geweldige programmeur, dus ik zou graag jullie hulp gebruiken.

    Ik heb een tekstbestandje met toto13-weddenschappen.. deze ziet er bijv. zo uit per regel:
    1121321113312

    Ik wil met Delphi dit tekst bestandje inlezen en afdrukken op een toto13-formulier. Ik heb een scan van zo'n formuliertje toegevoegd.

    Ik heb een component TPrintPreview gedownload maar ik snap er dus niks van.

    Het inlezen van een tekst-bestand daar kom ik nog wel uit.. maar zouden jullie me bijvoorbeeld een heel klein voorbeeldje kunnen sturen van hoe ik een 1,2 of 3 plaats op een bepaalde plek op het formulier.
    Zodat ik in PrintPreview kan zien of ie op de goede plek staat?

    Oh ja, ik weet niet hoe belangrijk dit is maar ik gebruik trouwens Delphi 5!

    Bedankt!
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails Click image for larger version. 

Name:	toto13-klein.jpg 
Views:	1339 
Size:	29.8 KB 
ID:	4339  

  2. #2
    Je zal moeten uitzoeken op welke afstanden die cellen staatn tov de rand (link en boven). Als je dat weet kan je op het canvas van de Printer een kruisje (letter X) tekenen op die locatie, daarna kan je het bekijken met de Preview
    DeX 3 Delphi := The ease of VB with the power of C; Zoekt en gij zult vinden

  3. #3
    Quote Originally Posted by Henkie View Post
    Je zal moeten uitzoeken op welke afstanden die cellen staatn tov de rand (link en boven). Als je dat weet kan je op het canvas van de Printer een kruisje (letter X) tekenen op die locatie, daarna kan je het bekijken met de Preview
    Heb je een voorbeeld? Ik snap niks van dat tekenen op canvas...

  4. #4
    Wat heb je geprobeerd en wat snap je er niet aan, tekenen van lijnen op een canvas is niet zo moeilijk.
    Verder zijn er op dit forum massa's codevoorbeelden te vinden en zelfs een artikel genaamd "Introductie tekenen in Delphi"
    DeX 3 Delphi := The ease of VB with the power of C; Zoekt en gij zult vinden

  5. #5
    Senior Member Mark-io's Avatar
    Join Date
    Apr 2006
    Location
    midden vh land
    Posts
    254
    maar reken je niet te snel rijk... de precisie van een huis tuin en keuken printer in het positioneren van het papier is niet echt geweldig dus het zal een hels karwij worden om een in principe perfecte afbeelding ook netjes uitgelijnd op een formuliertje te printen. met gegarandeerd sterk wisselende resultaten

    is het misschien een optie om zelf ook het "onderliggende" formuliertje te printen? dan wordt alles stukken makkelijker
    Actually, there is something more dangerous than a little knowledge: a lot of ignorance.

  6. #6
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Ik heb vroeger ook zo'n soortgelijk probleem gehad. Waar je vooral rekening moet houden is de resolutie van de printer.
    Ik upload wel een voorbeeldje mee, hoe ik het heb opgelost.
    Attached Files Attached Files
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  7. #7
    senior member PeterVercruysse's Avatar
    Join Date
    Nov 2006
    Location
    Rijsel
    Posts
    1,608
    maar reken je niet te snel rijk....... ook netjes uitgelijnd op een formuliertje te printen. met gegarandeerd sterk wisselende resultaten
    De meest gebruikelijke manier is om het formulier binnen te lezen ( bijvoorbeeld BMP-formaat) en daar je kruisjes te zetten en dit vervolgens af te drukken, dan staan deze kruisjes altijd juist, maar ik denk niet dat dit mogelijk is met een officieel Toto-formulier.
    Gras groeit niet sneller door er aan te trekken

  8. #8
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Sterker nog, een afgedrukt totoformulier is niet eens geldig.
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  9. #9
    Hij wil het niet afdrukken, hij zal het formulier in de printer steken en de kruisjes zetten via een programma.
    Zo heb ik het toch verstaan.
    DeX 3 Delphi := The ease of VB with the power of C; Zoekt en gij zult vinden

  10. #10
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Juist, en daarom kan hij het beste doen aan de hand van mijn voorbeeld. Hiermee heb ik voorgedrukte formulieren afgedrukt op (bijna) elk type printer
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  11. #11
    Beetje late reactie maar het is al gelukt hoor.

    Bedankt voor jullie reacties.

  12. #12
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Hoe dan? Het is wel interessant om te weten
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  13. #13
    Ik heb een toto13-formulier ingescand en op het canvas afgedrukt.
    Daarna heb ik een tekstbestand ingelezen waarin de toto13-weddenschappen zaten en die heb ik "vertaald" naar x-jes op de juiste plek op het canvas.

    En het kwam ook zo uit de printer, perfect.

  14. #14
    senior member PeterVercruysse's Avatar
    Join Date
    Nov 2006
    Location
    Rijsel
    Posts
    1,608
    Al vermoed ik wel dat het bij een andere printer misschien iets zal afwijken. Al eens geprobeerd?
    Gras groeit niet sneller door er aan te trekken

  15. #15
    Quote Originally Posted by PeterVercruysse View Post
    Al vermoed ik wel dat het bij een andere printer misschien iets zal afwijken. Al eens geprobeerd?
    Nee, niet geprobeerd maar ik denk niet dat het afwijkt. Ik heb tenslotte NIETS ingesteld in de printer maar alles on-screen gedaan, printer onafhankelijk dus.

Page 1 of 2 1 2 LastLast

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •