Results 1 to 11 of 11

Thread: BDE stabiliseren / unsufficient memory

  1. #1

    BDE stabiliseren / unsufficient memory

    Beste NLDelphi,

    Ik heb nog een hoop oude programma's die ik ooit met de BDE, Paradox en Delphi heb gemaakt. Ik ben bezig om nieuwe software te maken met een moderne en stabielere database maar de tijd is het probleem... dit gaat nog even duren.

    Ik maak met ongeveer 5 mensen gebruik van diverse programma's.
    Paradox bestanden staan op een bestandsserver op het netwerk (samba).
    Mensen gebruiken soms meerdere programma's tegelijkertijd (dus meerdere verbindingen)

    - Ik krijg regelmatig een BDE error: insuffiecient memory. Wat kan ik hier aan doen? Ik las iets van SHARED MEMORY in de BDE administrator. Wat betekend dit? Hoe hoog mag het staan? En dat in verhouding tot de pc?

    - Kan ik ergens meten hoeveel geheugen de BDE gebruikt en zodoende een soort van Alarm af te geven?

    - Sowieso zie ik in de BDE administrator nog wel een hoop getallen en afkoringen staan waarvan ik niet echt een idee heb wat ze betekenen.

    - Ik heb ook wel eens een error: de boel loopt vast en er komt later (veel later!) een lock time out. Ik vermoed dat dit met het netwerk te maken heeft. De boel blijft in ieder geval af en toe hangen op een computer. Dit terwijl de server prima in de lucht is.

    - Kan een verbroken verbinding worden hersteld anders dan een REBOOT?

    De laatste tijd neemt alles een beetje toe. Heeft iemand nog wat tips? Alvast HARTELIJK bedankt.

    Rogier

  2. #2
    Op hoeveel staat SHAREDMEMSIZE nu?
    Welke Delphiversie gebruik je?
    DeX 3 Delphi := The ease of VB with the power of C; Zoekt en gij zult vinden

  3. #3
    2048
    (nb. De computers die wij gebruiken hebben 2 of 4 gb intern geheugen)
    Delphi 6 (voor mijn oude progs.)
    Delphi 2009 voor mijn nieuwe programma's

  4. #4
    hi,

    kijk nog eens naar een oudere thread daar vind je denk ik de oplossing:

    http://www.nldelphi.com/forum/showth...&highlight=bde

    Er is geen verhouding tussen je pc geheugen en geheugen wat de BDE gebruikt op de server, maar puur het geheugen dat de bde gebruikt voor het openen van bijv. tabellen en queries.

    Maakt iedereen gebruik van dezelfde BDE, is de BDE centraal op de server geinstalleerd of ieder lokaal op zijn pc met een centrale configuratie file, die alle verwijzen naar dezelfde NETDIR locatie, anders krijg je de meest uiteenlopende fouten.

    greetz Peter

  5. #5
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Quote Originally Posted by RogierVLD View Post
    2048
    (nb. De computers die wij gebruiken hebben 2 of 4 gb intern geheugen)
    Delphi 6 (voor mijn oude progs.)
    Delphi 2009 voor mijn nieuwe programma's
    SHAREDMEMSIZE is in kb's ? MEMSIZE is in MBs, maar shared vziw in kbs....

  6. #6
    Bedankt voor de tips.

    Ik ga zo even naar kantoor en even aan wat getallen sleutelen.
    De BDE staat op elke computer en gebruikt bestanden die op een gedeelde netwerkschijf staan. De NETDIR verwijst daar ook naar.

    Denken jullie dat mijn tweede probleem hiermee ook opgelost zal kunnen worden? Die time-out achtige zaken? Dat de boel blijft hangen zeg maar.

    Thanks

    Rogier

  7. #7
    Even een update

    Tot op heden 1 vastloper maar de betreffende computer was niet stabiel. Het lijkt in ieder geval een stuk stabieler.

    Hiervoor mijn dank!

    Rogier

  8. #8
    "Insufficient memory" en vage "index out of date" fouten kunnen veroorzaakt worden door een BDE bug. Zie voor de oplossing mijn post "BDE / Paradox probleem + oplossing".

  9. #9
    Senior Member Antoine's Avatar
    Join Date
    Apr 2011
    Location
    Molenwaard
    Posts
    2,399
    Deze dus.

    Maar *dbf bestanden kan je toch omzetten naar bijvoorbeeld SQLite3 of whatever...

    Het converteren van *.dbf bestanden naar *.db3 bestanden heb ik ook al eens gedaan, met resultaat....

    gr Anton
    " De waarde van het leven is niet in geld uit te drukken "

  10. #10
    je kunt dbf bestanden ook prima blijven gebruiken er zijn zat tools die dat native zonder BDE ondersteunen.

  11. #11
    Senior Member Antoine's Avatar
    Join Date
    Apr 2011
    Location
    Molenwaard
    Posts
    2,399
    Ohw, dat wist ik niet....
    " De waarde van het leven is niet in geld uit te drukken "

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Tags for this Thread

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •