Results 1 to 11 of 11

Thread: Delphi 2006 .NET upgraden naar c#

  1. #1
    Member Y. Koops's Avatar
    Join Date
    Oct 2010
    Location
    Regio Amsterdam
    Posts
    50

    Lightbulb Delphi 2006 .NET upgraden naar c#

    Hallo mannen,

    Voor een project zijn wij bezig met het upgraden van een Delphi.NET project (Delphi 2006, .NET 1.1). Ik heb mijn twijfels over de kwaliteit en techniek van het project.

    Wat is dan de beste manier om dit project om te zetten van 2006 naar c#, onderhoud op dit project is erg vervelend i.v.m. onstabiele Delphi. Ik heb wel converters gezien maar deze kosten allemaal geld en ik weet niet wat voor kwaliteit ik er voor terug krijg. Of is handmatige conversie dan toch de beste.

    Dank voor het meedenken.
    Yvo.
    Last edited by Y. Koops; 27-Oct-10 at 14:44.

  2. #2
    Welkom op NLDelphi!

    Eerlijk gezegd vrees ik dat je de "conversie" inderdaad handmatig zult moeten doen. Ook al lijken Delphi.NET en C# best wel wat op elkaar, er zitten toch ook flinke verschillen. Een automatische conversie zou een optie zijn als je "even snel" naar C# wilt en er verder geen toekomst is voor je project. Ik denk dat een automatische conversie een soort Delphi met C# woorden gaat worden. Als je je project ook in de toekomst wilt onderhouden en uitbreiden lijkt me dat geen goede (her)start.
    Marcel

  3. #3
    Member Y. Koops's Avatar
    Join Date
    Oct 2010
    Location
    Regio Amsterdam
    Posts
    50
    Bedankt voor uw reactie.

    Het is wel de bedoeling om er in de toekomst uitbreidingen op te doen en onderhoud op te plegen.

    Is er dan wel een manier om de formulieren automatisch om te zetten? Of zal dit ook met de hand moeten gebeuren.

    Zijn er meer mensen die dit doen / hebben gedaan?

    Yvo.

  4. #4
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Er is mij verteld dat er gespecializeerde (betaalde) diensten zijn, maar ik weet niks gratis.

    Ik zou toch overwegen opnieuw te beginnen. Of bij extreme hoeveelheden forms (duizend+) kijken of ik een .dfm naar wat winforms gebruikt in elkaar te sleutelen.

  5. #5
    Member Y. Koops's Avatar
    Join Date
    Oct 2010
    Location
    Regio Amsterdam
    Posts
    50
    Beste marcov,

    bedankt voor uw reactie.

    Het gaat om een asp.net 1.1 applicatie, deze heeft geen .dfm bestanden. Het gaat ook niet om duizenden forms. Er zijn validators en andere change-events in een postback. Ik dacht dat er misschien iets was dat dit makkelijk kan omzetten.

    Voor zover ik c# ken zitten de koppelingen en declaraties van componenten in een designer.cs bestand. In delphi zit dat gewoon in het .pas bestand van de aspx. Daarom vraag ik me af of dit automatisch te doen is of dit ook handwerk wordt.

    Groet
    Yvo.

  6. #6
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Je port ook naar ASP.NET 1.1 C# ?

    Ik geloof dat er van ASP.NET 1.x naar 2.x nogalwat veranderd was, en dat zelfs hordes C# programmeurs herschreven ipv upgraden.

    Twee fundamenteel verschillende veranderingen ineens wordt wel een tikje lastig. Je zou eens kunnen proberen eerst via D2007 naar ASP.NET 2 te gaan (en hopen dat Delphi je project upgraded).

    P.s. Ik heb alleen VS2005 ASP.NET 2 gedaan, maar in de tijd wat cursussen gedaan die ook 1.x migratie behandelden. Ik heb nooit .NET op Delphi of prism basis gedaan.

  7. #7
    Ik denk dat je je ASPX'en wel kunt copy/pasten van Delphi naar Visual Studio. Het voordeel is dan in ieder geval dat de objecten voor je worden aangemaakt. De events zullen dan ook wel in je ASPX staan, maar niet in je code, daar begint dan het handwerk.

    Overigens heb je dan nog een conversie te gaan omdat ASP.NET 2+ je meer biedt dan 1.x. Er zijn controls gewijzigd en controls vervangen door betere. Daarnaast zul je misschien ook meteen de stap naar XHTML willen maken. Kortom, er blijft altijd veel handwerk bij komen denk ik.

    Als je je logica in aparte assemblies hebt staan zou je deze nog even in Delphi kunnen houden, het voordeel is dat je dan eerst je UI kunt doen en pas in een tweede stap je logica.
    Marcel

  8. #8
    Member Y. Koops's Avatar
    Join Date
    Oct 2010
    Location
    Regio Amsterdam
    Posts
    50
    Bedankt voor uw antwoord.

    Alle logica staat nu in 1 ander dll bestand. Dit wil ik hoe dan ook veranderen want ik vind dat onhandig. Wat ik nu heb gedaan is van dit dll bestand alle de interface geprint zodat ik weet welke methods ik nog moet overzetten en vooraf goed kan indelen.

    Of is dit niet handig?

    Bedankt.
    Yvo.

  9. #9
    Ik hou er zelf juist wel van om wat scheiding te maken in de assemblies, dat geeft je flexibiliteit bij een update en je kunt op een later moment makkelijker de stap maken om de boel ook fysiek op te splitsen.

    En printen is een mening, mijn printer staat 30 meter en 1 trap bij me vandaan, dat zegt genoeg over de hoeveelheid prints die ik maak .
    Marcel

  10. #10
    Member Y. Koops's Avatar
    Join Date
    Oct 2010
    Location
    Regio Amsterdam
    Posts
    50
    Als je je logica in aparte assemblies hebt staan zou je deze nog even in Delphi kunnen houden, het voordeel is dat je dan eerst je UI kunt doen en pas in een tweede stap je logica.
    Hoe doe ik dit met verschillende versies van .net?

  11. #11
    Je kunt toch verschillende .NET versies door elkaar gebruiken? Kun je geen reference naar je .NET 1.x assembly maken?
    Marcel

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •