Results 1 to 14 of 14

Thread: Morfik

  1. #1
    Jan
    Join Date
    Oct 2007
    Location
    Mijdrecht
    Posts
    906

    Morfik

    Naar aanleiding van een berichtje hier op het forum ben ik eens aan het kijken naar Morfik.
    Requirement die ik heb : maak een webapplicatie waarmee klanten hun gegevens kunnen inzien en eventueel kunnen wijzigen.
    Non functional requirement : de gegevens staan in prehistorische tabellen en mogen niet geconverteerd worden naar een ander database systeem.

    Architectuur : een webapplicatie die gegevens via webservices ophaalt en eventueel muteert.

    Delphi webapplicaties zijn leuk daarvoor, maar gruwelijk qua grafische layout.
    Dus vandaar mijn idee, bouw een webservice in Delphi die de prehistorische tabellen benaderd met componenten die ik al heb en
    dan een webapplicatie in Morfik die de delphi webservice(s) aanroept.

    Dus de eerste stappen met Morfik (3.0) gezet.
    De eerste indruk / ervaringen :
    Webform design is een fluitje van een cent.
    Morfik gebruikt FPC als achterliggende taal en genereerd Form units die precies zo uitzien als in Delphi.
    Morfik genereert daarbij 2 units, eentje voor de browser en eentje voor de server. In principe is dat volgens de Morfik architectuur waarbij je kunt kiezen of code op de client of de server wordt uitgevoerd.
    Hoe beiden met elkaar communiceren is mij nog niet duidelijk.
    De webapplicatie die verschillende forms kan bevatten, is uiteindelijk maar 1 pagina die telkens geupdate wordt vanuit de server met het actieve form.
    Buttons, editboxen e.d. kennen grofweg dezelfde events als in Delphi, dus dat spreekt ook wel aan
    Debuggen : breakpoints, watches, callstack, evaluate zit er allemaal in.

    Ziet er allemaal goed uit dus. Toch nog wat minpuntjes :
    - De performance : voelt allemaal loodzwaar aan, maar niet storend
    - Firebird : Morfik MOET een firebird server ter beschikking hebben. Deployment bij een 'goedkope' provider is dus niet mogelijk. Dit is in mijn ogen het grootste probleem.
    - Webservices : na 3 uur knutselen heb ik het nog niet voor elkaar gekregen het resulaat van een simpele service op het internet op het scherm te toveren. Een delphi6 webservice wsdl wordt niet goed verwerkt.

    Tot zover mijn ervaringen met de eerste stapjes in Morfik.

  2. #2
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    - Firebird : Morfik MOET een firebird server ter beschikking hebben. Deployment bij een 'goedkope' provider is dus niet mogelijk. Dit is in mijn ogen het grootste probleem.
    Dat komt alleen omdat er properties in Firebird word opgeslagen, die de formulieren gebruiken. Als je dus een externe database gebruikt, heb je eigenlijk twee databases.

    Bron: http://www.morfikwiki.com/wiki3/An_o...rces_in_Morfik
    One of the first things to understand in working with external databases in Morfik is what the differences between primary databases and external databases are. Primary databases are always Firebird Databases and these accompany your project from the beginning. Morfik stores some system information in these databases and they are an integral part of how the Morfik framework functions.
    Dat is ook een van de redenen wat mij tegenhoudt.
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  3. #3
    Hoe goedkoop moet / mag het zijn? Het is al eerder genoemd: je kunt altijd zelf een virtual private server huren. Als er meer belangstelling voor is kunnen we er natuurlijk ook een virtual almost private NLDelphi community server van maken
    Marcel

  4. #4
    Jan
    Join Date
    Oct 2007
    Location
    Mijdrecht
    Posts
    906
    Dat zou inderdaad kunnen, maar nog goedkoper is gewoon een eigen server neer te zetten. Het dataverkeer zal niet hoog zijn en de eisen t.a.v. beschikbaarheid en snelheid zijn ook niet hoog. Er zitten max. 600 klanten in het systeem.
    Nou je het over hebt : ik zat wat te testen met de Euroconverter service hier op NLDelphi, maar het lijkt erop dat die niet beschikbaar is. De WSDL nog wel

  5. #5
    oh, dat zou zomaar kunnen. Pfeew, dat is alweer lang geleden...
    Marcel

  6. #6
    ik heb een poosje terug even kort gekeken naar Morfik en toen waren ze met wat opzetjes bezig om in plaats van Soap Rest te gebruiken. Dat was toen ook een van de projecten vermeld op de startpagina van Morfik.

    Mogelijk is dat wat voor je om eens naar te kijken.

  7. #7
    Senior Member
    Join Date
    Dec 2006
    Location
    Kruishoutem, Vlaamse Ardennen
    Posts
    1,140
    Op gevaar af de bal mis te slaan....

    Al eens gedacht aan de combinatie DataSnap (server) en Delphi Prism (voor je web-toepassing)?
    DataSnap kan zelfs nog overweg met BDE, moest het zijn dat je nog met zeer primitieve paradox of dbase zitten.

  8. #8
    Jan
    Join Date
    Oct 2007
    Location
    Mijdrecht
    Posts
    906
    Quote Originally Posted by JantjeB View Post
    Op gevaar af de bal mis te slaan....

    Al eens gedacht aan de combinatie DataSnap (server) en Delphi Prism (voor je web-toepassing)?
    DataSnap kan zelfs nog overweg met BDE, moest het zijn dat je nog met zeer primitieve paradox of dbase zitten.
    Datasnap heb ik bekeken. Zit er heel leuk uit. Echt wel handig. Ik denk ook dat het gaat werken, want ik kan de tabellen gewoon benaderen met een eigen TCustomDataset. Delphi Prism ken ik echter in het geheel niet. Ik heb wel naar RADPHP gekeken, maar de ondersteuning daar voor webservices is niet denderend en presentation layer design is ook mager.

  9. #9
    Senior Member
    Join Date
    Dec 2006
    Location
    Kruishoutem, Vlaamse Ardennen
    Posts
    1,140
    Prism is de .net omgeving die Delphi aanbiedt. Het is te zeggen, een soort Delphi-dialect.
    Voordeel is dat je er asp.net applicaties kan mee maken, die overweg kunnen met Datasnap.

  10. #10
    SillyMember
    Join Date
    May 2003
    Location
    Gent
    Posts
    7,725
    @JantjeB:
    Wat is de toegevoegde waarde van embarcadero datasnap aan .NET?
    All methodologies are based on fear. -- Kent Beck.

  11. #11
    Senior Member
    Join Date
    Dec 2006
    Location
    Kruishoutem, Vlaamse Ardennen
    Posts
    1,140
    Je kan met Prism datasnapservers benaderen. Met Prism maak je (in dit geval) je asp.net website, die babbelt met de datasnap.
    Geen idee of er mogelijkheden in pakweg c# zijn.

    Of dit een echte "toegevoegde waarde" is, daar ga ik mij niet over uitspreken.

  12. #12
    SillyMember
    Join Date
    May 2003
    Location
    Gent
    Posts
    7,725
    Quote Originally Posted by JantjeB View Post
    Je kan met Prism datasnapservers benaderen.
    Mijn vraag was eigenlijk: als je dan toch voor .NET kiest om de datasnap server te consumeren, waarom zou je dan de server ook niet onmiddelijk in .NET maken?
    All methodologies are based on fear. -- Kent Beck.

  13. #13
    Senior Member
    Join Date
    Dec 2006
    Location
    Kruishoutem, Vlaamse Ardennen
    Posts
    1,140
    Dat wordt dan natuurlijk een persoonlijk antwoord, maar ik werk nog steeds een factor 10 keer liever met Delphi win 32, waardoor ik dan alleen dat ene stukje asp.net zou gebruiken voor het web-deel, al de rest met het vertrouwde Delphi.

  14. #14
    Jan
    Join Date
    Oct 2007
    Location
    Mijdrecht
    Posts
    906
    Joepie, het is gelukt. Maar dan wel met delphi7. De webservice / wsdl van Delphi7 wordt wel goed door Morfik herkent. De webservice haalt op basis van een Id een rij op uit de table, stopt alles in een xml string en verstuurt hem.
    Aan de Morfik kant wordt de xml uitgepakt en de afzonderlijke attributen op het scherm getoond.
    Mijn eerste webapplicatie haha
    Last edited by mesa57; 23-Jul-11 at 19:36. Reason: typo

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •