Results 1 to 6 of 6

Thread: Welke juiste User Interface met FireMonkey?

  1. #1
    Senior Member Kwak's Avatar
    Join Date
    Oct 2001
    Location
    Hasselt - Belgi?½
    Posts
    155

    Welke juiste User Interface met FireMonkey?

    Met FireMonkey kan je vandaag dus ontwikkelen voor Windows als Mac. Maar aangezien beide platformen toch anders omgaan met het Form-beheer zou ik hier toch jullie advies eens willen vragen.
    Situatie: Je hebt een applicatie met verschillende forms (klanten, facturen, leveranciers, ...). Deze forms zouden enkel geladen mogen worden als de gebruiker dit wenst. (anders wordt de applicatie te zwaar)

    Hoe zouden jullie dit oplossen zodat het op beide platformen een aanvaardbare oplossing is?

    Feiten:
    - FireMonkey ondersteunt geen MDI forms. (je zou dit zelf kunnen simuleren)
    - VCL is steeds gebasseerd op een MainForm. (een benadering die niet gebruikt wordt op MacOSX, --> meestal individuele dockable Forms --> dus een mainMenu is moelijk)

  2. #2
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    1) OS X heeft juist wel een global main menu. Dus ik snap niet helemaal wat je bedoelt met "mainmenu moeilijk" Of bedoel je een form based menu en niet een dropdown app menu?
    2) VZIW is er geen VCL op Mac, dus VCL moet je vergeten voor Mac met Embarcadero oplossingen.
    3) Oftewel FM overal of twee aparte apps. (die wel niet visuele units kunnen delen natuurlijk).

  3. #3
    Senior Member Kwak's Avatar
    Join Date
    Oct 2001
    Location
    Hasselt - Belgi?½
    Posts
    155
    Voor het windows platform heb je steeds een mainform nodig. (anders zie je geen menu)
    Ik heb dit nu opgelost door het mainform onder macosx onzichtbaar te maken.
    Op deze manier kan ik ermee leven. :-)

    F.

  4. #4
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Ik snap het niet. Je hebt altijd een mainform nodig om je applicatie te kunnen starten. anders zie je niets. Als je een menu gebruikt in OSX, dan wordt deze geïntrigeerd in OSX
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  5. #5
    Senior Member
    Join Date
    May 2011
    Location
    Oisterwijk
    Posts
    468
    Quote Originally Posted by jkuiper View Post
    Ik snap het niet. Je hebt altijd een mainform nodig om je applicatie te kunnen starten. anders zie je niets.
    Nou.. nee.
    Je kunt vanalles doen (ook zichtbare dingen zonder je eigen Form te gebruiken) door in het DPR bestand je eigen code te plaatsen waar Delphi standaard je MainForm create.

    Als je een nieuw Form begint, maakt Delphi standaard een instantie van het MainForm voor je (zie DPR bestand onder sectie "begin") en gebruikt daarvoor een variabele (TMainForm) in je Mainform.pas bestand onder sectie "interface".
    In mijn applicaties verwijder ik die variabele en die regel in de DPR altijd, ik maak mijn Forms liever zelf waar en wanneer ik ze nodig heb.

  6. #6
    Senior Member Kwak's Avatar
    Join Date
    Oct 2001
    Location
    Hasselt - Belgi?½
    Posts
    155
    Stel je hebt een simpel beheersprogramma met 3 modules. Klanten, facturen en orders. Bij je applicatie-lauch weet je nog niet welke module de gebruiker wenst te raadplegen. Bij het opstarten moet de gebruiker dus enkel een menu te zien krijgen waaruit hij kan kiezen.

    Dus de methode van Barry is inderdaad ook een optie.

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Tags for this Thread

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •