Page 1 of 2 1 2 LastLast
Results 1 to 15 of 17

Thread: GUI / Interface design

  1. #1

    GUI / Interface design

    Hi,

    Aangezien ik onze applicatie dit jaar volledig ga herschrijven is er naast functionaliteit
    natuurlijk 'het oog wilt ook wat'.

    Ik heb 2 interfaces gemaakt die ik met name voor het beheer van de
    opzoek tabellen gebruik. De complexe schermen zullen mogelijk nog tabbladen
    bevatten...dus moet ff kijken hoe ik 1-en-dezelfde-interface door kan voeren
    voor alle schermen.

    Greetz Peter
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails Click image for larger version. 

Name:	Scherm1.png 
Views:	143 
Size:	28.9 KB 
ID:	6917   Click image for larger version. 

Name:	Scherm2.png 
Views:	200 
Size:	38.2 KB 
ID:	6918  

  2. #2
    en voor welke van de 2 ga je uiteindelijk kiezen?

  3. #3
    Senior Member AntonSteen's Avatar
    Join Date
    Dec 2006
    Location
    IJsselmonde (Rotterdam)
    Posts
    352
    Ik vindt de tweede overzichtelijker, die blauwe band breekt het scherm een beetje af, zelf zou ik dus voor de tweede gaan.
    Ziet er goed uit
    Lazarus als hobby, en dan niet in de kroeg
    http://www.wavdsteen.com

  4. #4
    Denk zelf voor de 2e....moet nog even een scherm maken waarin meer tabbladen komen om
    te bekijken of dat overzichtelijk blijft

    Quote Originally Posted by Benno View Post
    en voor welke van de 2 ga je uiteindelijk kiezen?

  5. #5
    Hehe, ik zou ook voor de 2e gaan. Is volgens mij een beetje meer in de stijl van de tegenwoordige GUI's.

    De 2e layout is denk ik uiteindelijk ook makkelijker door te trekken naar een WebGui. Daar gaat alles toch heen lijkt het wel.

  6. #6
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Welke interface (component) heb je voor het tweede scherm gekozen?
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  7. #7
    Quote Originally Posted by jkuiper View Post
    Welke interface (component) heb je voor het tweede scherm gekozen?
    Ik gebruik voor beide de componenten van Alphaskins en die hebben bijna
    alle componenten die ik wil gebruiken. Hun dbgrid mist checkbox property maar voordeel
    is dat je ook bijv. de raize componenten kunt gebruiken in de stijl van je skin

    Ik gebruik graag Raize, zijn kwalitatief erg goed maar loopt achter met huidige
    Windows 7 /8 stijl.. Zowel Alphaskin als Raize hebben geen Ribbon bijv. dat is
    jammer maar dat heb ik opgelost door een PageControl te gebruiken met hierop
    buttonmenu's. (zie bijlage)
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails Click image for larger version. 

Name:	menu.png 
Views:	123 
Size:	11.8 KB 
ID:	6919  

  8. #8
    Marius
    Join Date
    Jul 2013
    Location
    Groningen
    Posts
    178
    Het 2e scherm ziet er mooier en logischer uit dan het eerste omdat de details aan de rechterkant staan (of is het enkel omdat ik dat meer gebruikelijk vindt of een "links naar rechts" mens ben?).

    Dat het volledige db-navigatie onder de details is geplaatst vindt ik vreemd, je navigeert immers in een lijst en niet in de details (en vanwege de aanwezigheid van de lijst gebruik je die meestal om te navigeren/filteren/zoeken). Klikken ze ook niet op de verkeerde knoppen <gebruikers, slaakt sarcastische zucht>

    Verder wat details, de outlines van de lijst en de details kloppen qua hoogte en uitlijning niet.
    De caption van de groupbox bij de detail moet misschien gegevens worden (anders staat er 2x overzicht).
    Je zou misschien de omlijning van het grid uit kunnen zetten om het "flat concept" verder door te voeren (geen idee of dat goed lijkt)

  9. #9
    Silly member NGLN's Avatar
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Werkendam
    Posts
    5,133
    Ik ben het helemaal met Marius2 eens. De navigatiebuttons moeten buiten beide groupboxen staan. En stel de Caption van het formulier gelijk aan de titel: Banken i.p.v. Bank, of andersom, afhankelijk van de functie van dit formulier.
    (Sender as TNLDUser).Signature := 'Groeten van Albert';

  10. #10
    Hi,

    Dank voor de tips en suggesties...nu nog ff spelen met de kleur iconen
    en dan komt het goed...in de bijlage de update
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails Click image for larger version. 

Name:	scherm2.png 
Views:	161 
Size:	40.0 KB 
ID:	6920  

  11. #11
    Je hebt je navigatie nu op 2 plaatsen staan, dat kan verwarrend werken. Ik zou je navigatieknoppen en je insert / delete boven je grid zetten, dan klopt de "van links boven naar rechts onder" leesvolgorde beter.
    Marcel

  12. #12
    Marius
    Join Date
    Jul 2013
    Location
    Groningen
    Posts
    178
    En als je de filtering/zoeken/reset ook meetelt staat het eigenlijk op 3 plekken..

  13. #13
    Als ik bij Microsoft wat voorbeeld schermen bekijk van applicaties zie ik dit ook apart staan van de invoer.
    De reden dat ik de dbnavigator onder de groupbox heb staan met de 'Basis gegevens' is dat je
    ook hier de invoer doet. Op het grid wordt geen invoer gedaan.

    Het lijkt mij makkelijker om dit gecentraliseerd te houden...maar uiteraard sta ik open
    voor suggesties

  14. #14
    Wat de grote jongens vaak doen is een kleine proof of concept maken van een paar varianten om te zien of mensen die je pakket niet kennen het kunnen gebruiken.

    Dit lijkt me ook typisch iets om te onderzoeken in een groepje bestaande gebruikers en een groepje mensen die het systeem nog niet kennen.

  15. #15
    Je hoeft ook niet de hele dbnavigator te verplaatsen naar de grid, alleen het navigatie deel. Je gaat eerst navigeren, vervolgens iets wijzigen en dat dan opslaan. Die flow is dan ook duidelijk in het scherm.
    Marcel

Page 1 of 2 1 2 LastLast

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •