Results 1 to 9 of 9

Thread: LazReport

  1. #1

    LazReport

    Ik heb LazReport geïnstalleerd in Lazarus. Ik kan daar helemaal niet mee werken (ik heb tot hiertoe uitsluitend met QR in Delphi gewerkt). Ik heb geen idee hoe ik mijn data (uit een dbf database) kan weergeven in zulk rapport. Kan iemand mij op weg helpen?

  2. #2
    Senior Member AntonSteen's Avatar
    Join Date
    Dec 2006
    Location
    IJsselmonde (Rotterdam)
    Posts
    352
    LazReport is inderdaad niet echt één van de meest simpele, ik heb deze video zitten bekijken, misschien heb je er wat aan

    https://youtu.be/vwEFvxP71Uc
    Lazarus als hobby, en dan niet in de kroeg
    http://www.wavdsteen.com

  3. #3

  4. #4
    Veel van wat voor Fastreport van toepassing is is ook van toepassing voor Lazreport. Lazreport is gebaseerd op Freereport, een wat oudere versie van Fastreport.

    Over Fastreport is hier op NLD al vaak genoeg geschreven. Verder kun je uiteraard zoals Bart B aangeeft van heel veel zaken uitleg vinden op hun wiki.

  5. #5
    Bart B heeft mij goed op weg gezet. Ik maakte een proefreport met een gewone ledenlijst uit een tabel van de database. De previeuw in het ontwerp gaf het beoogde resultaat. Als ik nu vanuit het programma dit rapport wil tonen krijg ik een foutmelding die te snel verdwijnt om te lezen. Ik roep het rapport aan met de volgende event:

    procedure TFoLeden.Button1Click(Sender: TObject);
    begin
    frReport1.LoadFromFile('Okra Leden report.lrf');
    frReport1.ShowReport;
    end;
    Wat loopt hier fout?

  6. #6
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Niet. Debuggen regel voor regel en aangeven welke regel er fout gaat. Nu is het speculeren, omdat er geen raare dingen in je code staat.
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  7. #7
    Het loopt fout in 'frReport1.ShowReport;' Net na het uitvoeren van deze regel krijg ik de snelle melding. Het programma kan ik daarna gewoon verder gebruiken.

  8. #8
    Heb je het rapport ook in preview mode bekeken? Op basis van je tekst vermoed ik dat er een fout in je .lrf file zit. Jammer alleen dat dit met een te korte foutmelding wordt weergegeven.
    Is het zeker dat de .lrf filenaam spaties mogen bevatten?

  9. #9
    De foutmelding heb ik ondertussen kunnen ontcijferen:

    "Processing page: 0

    Cancel"

    De spaties in de .lrf file naam doen niet ter zake.
    Het rapport in preview mode heb ik enkel bekeken in designer mode. Kan ik dat ook vanuit het programma? Zo ja: hoe ga ik te werk.

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •