Results 1 to 14 of 14

Thread: Datasnap REST applicatie met apache op linux server

  1. #1
    Christophe
    Join Date
    Jan 2004
    Location
    Belgium, West-Vlaanderen, Nieuwkerke
    Posts
    459

    Datasnap REST applicatie met apache op linux server

    Dag,

    Een datasnap rest applicatie heb ik als asapi op IIS opgesteld.
    Het is mogelijk om een datasnap rest applicatie te maken voor apache (apache dynamic link module).
    De applicatie kan je dan compileren voor win32 of win64.

    Mijn vraag is of ik dit kan opzetten op een linux server?

  2. #2
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Kan je een Windows applicatie opstarten op een linuxserver?
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  3. #3
    Christophe
    Join Date
    Jan 2004
    Location
    Belgium, West-Vlaanderen, Nieuwkerke
    Posts
    459
    Ok, dus niet?

  4. #4
    Je zou het met wine kunnen proberen, maar ik denk dat dat als apache module niet gaat werken.

    Mijn kbmMW servers draaien wel gewoon op Linux met wine, dus Delphi is niet je beperkende factor.

  5. #5
    Christophe
    Join Date
    Jan 2004
    Location
    Belgium, West-Vlaanderen, Nieuwkerke
    Posts
    459
    De opzet was om een restful web service te hosten.
    Ik heb een one.com account en daar draait php en mysql op een linux server. Om daar wine op te zetten is waarschijnlijk geen juiste manier.

    Wat zijn de mogelijkheden om een apache/ asapi module (service) te laten draaien op een server?

  6. #6
    Quote Originally Posted by cra View Post
    Wat zijn de mogelijkheden om een apache/ asapi module (service) te laten draaien op een server?
    Ik heb totaal geen ervaring met schrijven van Apache modules maar als je wel bij Pascal wilt blijven is het dan geen idee om naar FPC te kijken?
    http://wiki.freepascal.org/FPC_and_Apache_Modules

  7. #7
    Counting your refs Paul-Jan's Avatar
    Join Date
    Feb 2002
    Location
    Lage Zwaluwe
    Posts
    2,160
    One.com is toch gewoon shared hosted webdomain (beheer via plesk o.i.d), je hebt toch geen volledig beheer op zo'n machine? Zelfs al zou je perfecte apache modules kunnen bouwen, kun je die dan installeren?

    Als je echt een linux VPS hebt schijnt de constructie Wine + Apache + asipi modules te kunnen werken (bron: nieuwsgroepenroddel door de jaren heen, nooit zelf gedraaid), maar ik zou de Windows versie van Apache tegenwoordig nooit gebruiken voor iets publieks. De algemene opinie is toch wel dat die variant totaal niet van het zelfde waterdichte niveau is als de Linux variant, of als IIS.

    Als alternatief, waarom geef je net niet iets meer uit (<10tje in de maand) en neemt gewoon een Windows VPS bij Strato of één van de andere prijsvechters? Als je doel is om een Datasnap REST applicatie online te krijgen lijkt dat een veel kortere weg naar het eindresultaat... Tenzij je doel natuurlijk is om meer ervaring op te doen in de linux-hoek

  8. #8
    Christophe
    Join Date
    Jan 2004
    Location
    Belgium, West-Vlaanderen, Nieuwkerke
    Posts
    459
    Bedankt Paul-Jan.
    De Windows VPS bij Strato is de uitweg.
    Windows Server 2012 R2 is Standard. Dan kan ik de Datasnap REST (asapi dll) opzetten in IIS.
    Voor nog geen 100 euro/ jaar heb ik mijn eigen Rest services die ik kan aanspreken met mijn desktop/mobile client app.

    Welke database stellen jullie voor om die te plaatsen op de windows VPS. (Firebird, mySQL?)

  9. #9
    Christophe
    Join Date
    Jan 2004
    Location
    Belgium, West-Vlaanderen, Nieuwkerke
    Posts
    459
    Quote Originally Posted by cra View Post

    Welke database stellen jullie voor om die te plaatsen op de windows VPS. (Firebird, mySQL?)
    MS SQL is er al standaard op de Windows VPS van Strato.

  10. #10
    Senior Member
    Join Date
    Dec 2003
    Location
    Den Haag
    Posts
    210
    Ik geloof dat ze hard werken aan een volgende versie van Delphi waarmee je server-side applicaties voor Linux kan ontwikkelen. Het staat op de road map, en vooral Marco Cantu, de Delphi Product Manager, hecht veel waarde aan heb ik begrepen. Misschien dat volgend jaar een versie van Delphi uitkomt waarmee het mogelijk is om een DataSnap server te ontwikkelen voor Linux.

    Firebird vind ik een goede database; gratis en open source zelfs. Met MS SQL Server kom je waarschijnlijk ook wel uit de voeten. Let op de licentie voorwaarden van MySQL: het is geen gratis database zoals veelal wordt gedacht.

  11. #11
    Misschien dat postgresql iets voor je is. Ik vind het zelf een hele fijne database. Je zou ook even kunnen kijken of een vps van transip binnen je budget valt.

  12. #12
    Christophe
    Join Date
    Jan 2004
    Location
    Belgium, West-Vlaanderen, Nieuwkerke
    Posts
    459
    Erwin, bedankt voor de informatie. Ik zal de windows vps eens uittesten.
    Dan kan ik later wijzigen naar een linux server als Embacadero de server-side kan aanleveren in de volgende versie.

  13. #13
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Hou er rekening mee (en daar ben ik stellig van overtuigd maar daar nog geen white papers van heb gezien) dat de server-side op basis van FM is en niet VCL?
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  14. #14
    Christophe
    Join Date
    Jan 2004
    Location
    Belgium, West-Vlaanderen, Nieuwkerke
    Posts
    459
    Daar kan ik mee leven want de server-side zal geen gui (forms) application zijn.

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Tags for this Thread

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •