Page 1 of 2 1 2 LastLast
Results 1 to 15 of 27

Thread: Programma dat op de achtergrond draait

  1. #1

    Programma dat op de achtergrond draait

    Ik heb onlangs een adressen bestand gemaakt, die ook bijhoud of iemand jarig is.
    Maar als ik deze App niet regelmatig start dan kan ik er een missen.
    Is het mogelijk om dit programma of een deel daarvan altijd op de achtergrond te laten draaien, en zoja hoe ?

  2. #2
    Senior Member Wok's Avatar
    Join Date
    Dec 2002
    Location
    Alkmaar
    Posts
    2,084
    Quote Originally Posted by MMSoft View Post
    Is het mogelijk om dit programma of een deel daarvan altijd op de achtergrond te laten draaien, en zoja hoe ?
    Ik zou voor een verjaardag zeker niet een apart programma laten draaien, omdat verjaardagen niet veranderen.
    Maak een selectie (d.m.v. een query) en vergelijk deze met de huidige dag, dan heb je alle jarigen.

    Peter
    10.4.2, Delphi2010, of Lazarus 2.2.0

  3. #3
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Schedule alle verjaardagen in de taskscheduler?

  4. #4
    Ik heb standaard alle verjaardagen in Google contacts staan. Dan worden ze ook in de agenda (van Google) weergegeven. Verder zijn er al appjes die een notification op mijn telefoon geven (en laten staan die dag) bij desbetreffende verjaardagen. Dus voor alleen die functionaliteit zou ik geen apart programma maken (tenzij het echt vanuit je eigen bestand moet of andere functionaliteit heeft).

  5. #5
    Als je programma altijd wilt draaien zou je kunnen overwegen om er een service applicatie van te maken. Beetje overkill denk ik, maar het kan wel!

    Wil je alleen voorkomen dat je verjaardagen mist, dan kun je denk ik beter een programma schrijven dat de verjaardag uit je contact persoon in je agenda/smartphone zet.

  6. #6
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Kan dat tegenwoordig nog, service applicaties met interactie met de GUI?

    rvk, ik ben niet van de paranoia afdeling, maar ik deins toch terug om grote hoeveelheden prive gegevens in de handen van een firma met zo'n disclaimer te geven. Althans niet meer dan nodig.

  7. #7
    Quote Originally Posted by marcov View Post
    rvk, ik ben niet van de paranoia afdeling, maar ik deins toch terug om grote hoeveelheden prive gegevens in de handen van een firma met zo'n disclaimer te geven. Althans niet meer dan nodig.
    Ach... als ik jou op zou nemen in mijn contactpersonen en jouw verjaardag erbij zet lijkt me dat niet zo'n privacy probleem. Ik zie dat ook niet echt als "prive"-gegevens. Hoogstwaarschijnlijk weet Google jouw verjaardag toch al. Mijn afspraken in de agenda zijn ook niet zo spannend. Tsja... dan weet Google wanneer ik op de tennis- of golfbaan sta. En zelfs als deze gegevens zouden lekken is dat geen probleem. (Meeste gegevens zijn toch al openbaar) Echte prive gegevens (belastingaangiftes e.d.) hou ik natuurlijk wel apart.

  8. #8
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Er zit nog een erg groot gat tussen ergens in de openbare ruimte te vinden, en voor elke adverteerder op het internet voor een paar tiende van centen opvraagbaar.

  9. #9
    Kan dat tegenwoordig nog, service applicaties met interactie met de GUI?
    Zelf gebruik ik voor services http://www.aldyn-software.com/svcom....tiveNTServices daar kan het als het goed is wel mee. Heb het zelf nog niet nodig gehad, dus of het echt werkt weet ik niet. Waarschijnlijk kun je het op één of andere manier met de standaard service in Delphi dus ook wel voor elkaar krijgen.

    Wat betreft de privacy bij "gratis" diensten. Kees de Kort (BNR radio) zei het mooi. "Als je niet betaald voor een dienst dan ben je waarschijnlijk geen klant, maar het product..."

  10. #10
    Ik zou voor een verjaardag zeker niet een apart programma laten draaien, omdat verjaardagen niet veranderen.
    Het is voor mij ook bedoeld om iets te leren, als het alleen over verjaardagen gaat dan zijn daar vast en zeker al goede oplossingen voor.
    Ik kom regelmatig (Android) Appjes tegen die achter de schermen blijkbaar toch actief zijn, wat deze komen zo nu en dan met een melding.
    Ik ben erg benieuwd hoe dat werkt en of ik zoiets ook kan maken en wou dit als voorbeeld daarvoor gebruiken.

    Als je programma altijd wilt draaien zou je kunnen overwegen om er een service applicatie van te maken
    Mogelijk is dat wat ik zoek, hoe maak ik zoiets en wie kan hier meer over vertellen ?

  11. #11
    Uitleg over services:
    http://www.tolderlund.eu/delphi/service/service.htm

    In principe draait een service op de achtergrond en heb je geen GUI. Het kan ook zijn dat je misschien op zoek ben naar een tray-applicatie. Dit wordt vooral gebruikt voor applicaties waarbij de gebruiker bijna geen/niet vaak interactie heeft. Door op het icoontje in je tray te klikken maak je dan je app zichtbaar. Omdat je applicatie gewoon actief is maar onzichtbaar kun je wel gewoon een ShowMessage of iets dergelijks gebruiken.

    Hoe het voor Android zit weet ik niet, maar bij de iOS heb je een mechanisme dat notification center heet als ik me niet vergis. Je kunt dan een bericht tonen ook als de app niet actief is en volgens mij zelfs als je device uit staat (standby), maar dat weet ik niet 100% zeker. Waarschijnlijk heeft Android ook iets dergelijks.

  12. #12
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Hou er wel rekening mee dat dit soort dingen fundamenteel verschillend zijn per OS.

    Luigi: interessante link, dank je wel.

  13. #13
    Als ik bijvoorbeeld kijk naar WhatsApp, als ik deze stop, dan staat deze niet bij Actieve applicaties.
    Maar op de achtergrond draait deze nog wel, want als er een bericht binnenkomt krijg je dat wel te zien.

    Ik ben benieuwd hoe je iets op de achtergrond kunt laten werken.

  14. #14
    Niet. Dat wordt gedaan via een push notification.

    An important advantage of push notifications in mobile computing is that the technology doesn't require specific applications on a mobile device to be open in order for a message to be received.

  15. #15
    Even een ander voorbeeld:
    Hier in de gemeente hebben we een app die aangeeft wanneer de afval container opgehaald wordt.
    Deze geeft 1 dag van te voren op een bepaalde tijd een melding dat je niet vergeet deze aan de straat te zetten.
    Deze App staat deze niet bij Actieve applicaties, maar geeft wel deze melding.

    Ik begrijp (nog) niet hoe zo'n push notification werkt, maar werkt deze 'afval App' ook met zo'n push notification denk je ?

Page 1 of 2 1 2 LastLast

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •