Results 1 to 9 of 9

Thread: Connecten naar een MySql database bij een hoster

  1. #1
    Senior Member
    Join Date
    Mar 2005
    Location
    Bassenge
    Posts
    424

    Connecten naar een MySql database bij een hoster

    Een onderwerp dat reeds veel besproken is, waarvan je veel infomatie kan vinden op het internet, zo veel zelfs dat ik niet meer de bomen door het bos zie :


    ik gebruik LAZARUS 1.6.2 (32 bit ) - MYSQL

    In een eigen geschreven Lazarus-applicatie heb ik ook een connectie met een MySql tabel die staat bij een hoster. Hiervoor heb ik de voorbeeld-code gebruikt die je hier kan vinden.

    Alles draait om een dll (libmysql.dll) en een stukje PHP-script

    Werkt overigens prima, met de standaard componenten "MySQL50Connection1" - "SqlQuery1" kan je de dingen doen zoals records ophalen, editeren enz ...


    Maar ik wil de applicatie hercompileren met Lazarus 64-bit, en dat lukt niet, na hercompilatie werkt de connectie niet meer met de hoster-database ...
    Ook niet nadat ik het bestand "libmysql.dll" in de system map SysWow64 heb gekopieerd.
    Het lijkt erop dat deze dll alleen werkt met de 32-bits versie van Lazarus.

    Mijn vragen zijn : Hoe komt dit ? Wat doe ik fout ? Is er een alternatief ? Waar kan je voorbeeldcode vinden om te connecten met een hoster-tabel ?

    Dank bij voorbaat

  2. #2
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    dat zal zijn dat je libmysql.dll ook een 64 bits moet zijn. Dus alleen maar in de map syswow64 gaat niet werken.

    Wat is de reden dat je 64bits wilt werken (buiten dat je processor en OS 64 bits is)?
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  3. #3
    Senior Member
    Join Date
    Mar 2005
    Location
    Bassenge
    Posts
    424
    Ja dat klopt ook John, libmysql.dll is in dit geval geen 64 bits versie.
    De reden dat wil overstappen naar 64 bits is de snelheid.

    Ik neem aan dat er nog andere methoden zijn om een hoster-tabel te benaderen ( dus zonder die dll ).
    Weet je toevallig ergens voorbeeld-code hierover ?

  4. #4
    Senior Member Wok's Avatar
    Join Date
    Dec 2002
    Location
    Alkmaar
    Posts
    2,085
    Quote Originally Posted by jvb View Post
    De reden dat wil overstappen naar 64 bits is de snelheid?
    Kan je dit onderbouwen en/of waar baseer je dit op?
    Proefondervindelijk vind ik het verschil tussen 32 en 64 bits toepassingen behoorlijk tegenvallen.
    Althans niet het grote verschil zoals men dat voordoet, er zijn verschillen dat is zeker, maar voor de doorsnee applicaties die niet
    24/7 werken en grote hoeveelheden data verstouwen vind ik de noodzaak om over te gaan naar 64 bits vooralsnog niet noodzakelijk.
    Dus alle hobbels die je dan tegenkomt zijn verdwenen.

    Peter
    10.4.2, Delphi2010, of Lazarus 2.2.0

  5. #5
    Fornicatorus Formicidae VideoRipper's Avatar
    Join Date
    Mar 2005
    Location
    Vicus Saltus Orientalem
    Posts
    5,708
    Overstappen naar 64 bit heeft eigenlijk alleen zin als de adressering van 32 bit niet toereikend is.
    Voor zover ik weet valt er geen snelheidsverbetering te behalen (maar goed: ik weet ook niet alles).
    TMemoryLeak.Create(Nil);

  6. #6
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Er zijn wel gevallen, maar het stelt allemaal niet veel voor, en voor alle programma's die sneller zijn, zijn er ook rissen trager.

    Maar belangrijker, een mysql applicatie is primair afhankelijk van de database snelheid, de rest heeft niet veel snelheid nodig

  7. #7
    Senior Member
    Join Date
    Mar 2005
    Location
    Bassenge
    Posts
    424
    Ik heb toch wel de indruk dat de applicatie sneller gaat, maar goed ik kan hier geen cijfers op plakken.
    Ik kan mij zeker voorstellen dat een Lazarus/Delphi programmeur toch wel eens een connectie moet bouwen met een hoster-tabel, maar wat mij verwonderd is dat er ( voor zover ik weet ) geen werkende voorbeeld-code te vinden is op het internet.

  8. #8
    Quote Originally Posted by jvb View Post
    Ik kan mij zeker voorstellen dat een Lazarus/Delphi programmeur toch wel eens een connectie moet bouwen met een hoster-tabel, maar wat mij verwonderd is dat er ( voor zover ik weet ) geen werkende voorbeeld-code te vinden is op het internet.
    Ik begrijp het probleem niet zo. Als je dan een 64bit versie van Lazarus/jouw programma wilt gebruiken dan kun je toch ook de 64bit versie van libmysql.dll gebruiken? Die moet je alleen niet in SysWow64 neer zetten (want dat is alleen voor 32bit DLL versies) maar in C:\Windows\System32 (die is voor 64bit versies) of in je eigen project directory.

  9. #9
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Quote Originally Posted by jkuiper View Post
    dat zal zijn dat je libmysql.dll ook een 64 bits moet zijn. Dus alleen maar in de map syswow64 gaat niet werken.
    Zoals reeds vermeld
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •