Results 1 to 15 of 15

Thread: "Veilige" form afmetingen

  1. #1

    "Veilige" form afmetingen

    Hallo hallo,

    Welke afmetingen kan ik het best aanhouden voor mijn forms zodat het op de meeste monitoren er goed uitziet (geen controls wegvallen/er niet gescrold hoeft te worden)? Ik zag wel wat statistieken maar dit ging om browser statistieken en ik weet niet of ik die lijn zomaar kan doortrekken naar desktop applicaties. (bijvoorbeeld in verband met mobiele apparaten e.d.)

    Bij voorbaat dank!

  2. #2
    Stijn Sanders develyoy's Avatar
    Join Date
    Jun 2008
    Location
    GentBrugge, Belgi?½
    Posts
    1,046
    Dit is een lastige vraag. Lang, lang geleden was het ooit 800x600, daarna mocht je er van uitgaan dat iedereen wel 1024x768 kon halen (min wat in de hoogte voor titelbalk en start-balk), maar met de smartphone's tegenwoordig is het een ander verhaal geworden...

  3. #3
    Senior Member Wok's Avatar
    Join Date
    Dec 2002
    Location
    Alkmaar
    Posts
    2,085
    Bij desktop applicatie's kan je je formontwerp zo maken dat delen client alignen en dat het altijd past, maar hoe dat zit met mobiele apps geen idee...
    10.4.2, Delphi2010, of Lazarus 2.2.0

  4. #4
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Tis niet alleen dimensies, maar ook font maat. Dezelfde controls nemen met een groter font meer ruimte in.

  5. #5
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Het wordt nog leuker als je fontgrootte meer dan 100% is.
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  6. #6
    Het wordt nog leuker als je fontgrootte meer dan 100% is.
    Wat je ook steeds vaker ziet op laptops van 15" en kleiner met full HD resolutie.

  7. #7
    Stel dat ik het zelf acceptabel vind om het voor 1024 * 768 te maken, welke marges moet ik dan nog inbouwen bijvoorbeeld voor een fontgrootte van meer dan 100%

  8. #8
    Test er eens wat mee zou ik zeggen . Je zult zien dat veel programma's er niet goed rekening mee houden.

    1024*768 is heel klein op een HD scherm. Belangrijkste is voldoende ruimte tussen je controls zodat teksten ook groter (hoger en breder) kunnen worden. Ik bouw mijn schermen vaak op met panels waar de controls op kunnen staan, vaak met splitters en daarop dan controls met de ankers juist ingesteld. De meeste gebruikers maximizen hun scherm is mijn ervaring. Dan is het wel handig dat je controls mee sizen.

  9. #9
    Ik ga ff pielen, als ik concreet tegen zaken aanloop ben ik er weer

  10. #10
    Mijn 15" laptop heeft een 4K resolutie (3840 × 2160). Sterkte
    1+1=b

  11. #11
    Quote Originally Posted by GolezTrol View Post
    Mijn 15" laptop heeft een 4K resolutie (3840 × 2160). Sterkte
    Yikes.
    En op hoeveel procent heb jij je DPI staan?
    Of gebruik je een vergrootglas

  12. #12
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    ik 1920 op 15 inch all veel te klein
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  13. #13
    Senior Member ErikB's Avatar
    Join Date
    Aug 2010
    Location
    Biddinghuizen
    Posts
    509
    kijk eens naar http://zarko-gajic.iz.hr/writing-and...n-resolutions/ en de andere posts van hem ( zie je rechts op het scherm).
    Erik

  14. #14
    Quote Originally Posted by rvk View Post
    Yikes.
    En op hoeveel procent heb jij je DPI staan?
    Of gebruik je een vergrootglas
    Ik moet bekennen dat ik 'm vaak op 1920x1080 heb staan omdat mensen zoals luigi hun forms maar niet aanpassen aan de moderne resoluties.
    1+1=b

  15. #15
    D'r zouden meer mensen zoals jou moeten zijn GolezTrol, dat zou het een stuk makkelijker maken

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •