Results 1 to 3 of 3

Thread: Paradox DB: codepage in connection string

  1. #1
    Stijn Sanders develyoy's Avatar
    Join Date
    Jun 2008
    Location
    GentBrugge, Belgi?½
    Posts
    1,046

    Paradox DB: codepage in connection string

    Op het werk vragen ze me eens te kijken naar een oud programmaatje en of het nog de moeite is om het jaarlijks contract te vernieuwen... Ik herkende zo aan het logo (fakkeltje op blauw cirkeltje) dat het waarschijnlijk in Delphi 5 gemaakt is, en jawel aan de achterkant zit BDE en een Paradox DB...

    Na wat rondpuzzelen kon ik al een ADO connection string maken, die er zo uit ziet:

    Code:
    Provider=MSDASQL.1;Extended Properties="DSN=x;DBQ=C:\SomeAppName\Data;DefaultDir=C:\SomeAppName\Data;DriverId=538;FIL=Paradox 5.X;MaxBufferSize=2048;PageTimeout=5;"
    En dat lijkt te werken, alleen de letters met accenten komen vreemd door. Na wat zoeken is het, denk ik, zo dat de data in de files in DOS code-page 850 zit (DOS: Western Europe), maar ADO die binair in 'windows 1252' zet waardoor dus alles voorbij $7F verkeerd uit komt. Dus loop ik nu te zoeken hoe je de codepage (of charset of encoding) in de connectionstring kan zetten zodat ADO het vanzelf goed doet, maar vind niets. Hier staat niets. Hier staat iets over "PCCodePage" maar dat is voor AS/400 en van die andere dinosaurussen uit de oertijd...

  2. #2
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    IK ken ADO niet zo goed, maar misschien een hint over terminologie:

    Er zijn grofweg 4 soorten codepages in Windows:

    1. OEM, Dos codepages (cp-xxx) worden binnen windows ook wel "OEM" codepages/charsets genoemd, en doorgaans voor de console gesupport.
    2. ANSI, Codepages als "Windows-1252" heten " ansi" codepages. UTF-8 valt overigens ook onder ansi en niet onder:
    3. Unicode, 2 byte codepages.
    4. andere mbcs (oude Aziatische multibyte codepages)


    Het is dus mogelijk dat alleen ANSI ondersteund wordt (het Ascii windows gebeuren) en niet OEM (wat eigenlijk nog dos codepages zijn)

  3. #3
    Stijn Sanders develyoy's Avatar
    Join Date
    Jun 2008
    Location
    GentBrugge, Belgi?½
    Posts
    1,046
    Ah, dus ik zou het eventueel zelf kunnen oplossen met OEMToChar? Tja, het had mooier geweest als het met een connection string ding kon zodat ADO het voor je doet...

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •