Page 1 of 2 1 2 LastLast
Results 1 to 15 of 17

Thread: Pech met Raspberry Pi 2 Model B

  1. #1

    Unhappy Pech met Raspberry Pi 2 Model B

    Hi,

    De pechduivel achtervolgt me.
    Allereerst ging de HD van mijn laptop kapot (de laptop is 7 jaar oud, en daarmee nu dus officeel dood).
    GParted kan geen partitie informatie vinden, maar sfdisk (linux) vindt wel keurig 4 partites:
    Code:
       Device Boot Start     End   #cyls    #blocks   Id  System
     /dev/sda1          0+   1827-   1828-  14680064   27  Hidden NTFS WinRE
     /dev/sda2   *   1827+   1840-     13-    102400    7  HPFS/NTFS/exFAT
     /dev/sda3       1840+  60801-  58961- 473602048    7  HPFS/NTFS/exFAT
     /dev/sda4          0       -       0          0    0  Empty
    Mounten van sda3 (de enige relevante partitie, want die met de data) lukt niet.
    Windows DVD booten en repair? Loopt vast.

    Momenteel probeert iemand van de ICT op mijn wer de HD te repareren.
    Chkdsk staat al > 24 uur te ratelen, dus dat belooft niet veel goeds.
    Gelukkig heb ik een redelijk recente backup, en al mijn programmeerwerk staat op mijn svn repository.
    Helaas maakt mijn vriendin niet zo vaak backups, en staan de foto's van de crematie van haar vader er op...

    Ik voel me dus een beetje onthand.

    Nu heb ik een Raspberry Pi 2 model B, met standaard Raspbian als OS.
    Dat was daarmee opeens nog mijn enige enigszins moderne computer (ik heb nog een Celeron 700 Mhz/512MB, maar die staat in de opslag i.v.m. verbouwing van het huis, en voorts nog een IBM portable XT 8 Mhz, 640 Kb, 20 MB harddisk, DOS 5.0, en die gaat echt internet niet op )

    Gisteren is het me gelukt om fpc 2.6.4 te installeren, vervolgens daarmee fpc 3.0.0. te bouwen, en daarmee Lazarus aan de praat te krijgen.
    Ik heb de instructies van https://www.tweaking4all.com/hardwar...aspberry-pi-2/ gevolgd, maar enigszins aangepast (3.0.0 ipv trunk, geen remote ssh gedoe, gewoon vanuit een consolevenster).
    Kostte een paar uurtjes, maar toch leuk.

    Toen was het circa 2 uur in de nacht en heb ik de Pi maar afgesloten (zoals het hoort via het menu).

    Vanochtend wilde ik weer even spelen met de Pi, maar nu loopt hij vast op het moment dat het grafische venster zou moeten komen.
    Het scherm wordt volledig zwart (initialiseren grafische resolutie?), dus ik kan ook de laatste console output niet meer lezen.

    Ik zie geen enkele foutmelding bij het booten.
    Uiteindelijk komt de tekst

    Code:
    Raspberry GNU/Linux 8 raspberrypi tty1
    
    raspberry pi login: pi (automated login)
    Dan gebeurt er een tijd niest en dan

    Code:
    Rapberry Pi Last login ....
    ...
    
    login timed out after 60 s
    Daarna lijkt het erop alsof de Pi zichzelf afsluit.

    Ik kan wel in recovery mode booten: ik krijg dan de mogelijkheid om Raspbian te installeren of de configuratie te wijzigen.
    Daar zie ik echter niet iets staan dat me op weg zou kunnen helpen.

    Wie weet raad (m.b.t. de Pi wel te verstaan)?

    Bart
    Last edited by Bart B; 25-Jun-17 at 23:29. Reason: Annvullende info over bootproces

  2. #2
    wat je harddisk betreft, er is een tooltje getdataback. Kost een paar tientjes. Ik heb daarmee in het verleden data van een gecrashte schijf kunnen halen. Mogelijk iets voor jou om even naar te kijken.

  3. #3
    Je zou kunnen kiezen voor configuratie wijzigen en dan het automatisch inloggen uitzetten. Daarna kun je handmatig inloggen en kijken of die een foutmelding heeft. Zo niet kun je met startx de gui starten en kijken of die een foutmelding geeft.

    Maar waarschijnlijk is het makkelijker om morgen even opnieuw te beginnen. Ik neem aan dat je alle stappen opgeschreven hebt? Dat doe ik n.l. wel altijd zodat een tweede keer een nieuw systeem opzetten een stuk sneller gaat (zo heb ik een complete rpi2 met Lazarus trunk in 38 minuten up and running... Compleet met compiletijd).

  4. #4
    Quote Originally Posted by rvk View Post
    Je zou kunnen kiezen voor configuratie wijzigen en dan het automatisch inloggen uitzetten. Daarna kun je handmatig inloggen en kijken of die een foutmelding heeft. Zo niet kun je met startx de gui starten en kijken of die een foutmelding geeft.
    Wat moet ik dan precies in het configuratiebestand zetten (in het NOOBS dialoogvenster voor config of commandline)?

    Quote Originally Posted by rvk View Post
    Maar waarschijnlijk is het makkelijker om morgen even opnieuw te beginnen. Ik neem aan dat je alle stappen opgeschreven hebt? Dat doe ik n.l. wel altijd zodat een tweede keer een nieuw systeem opzetten een stuk sneller gaat (zo heb ik een complete rpi2 met Lazarus trunk in 38 minuten up and running... Compleet met compiletijd).
    Hmm, 3.0.0 bouwen duurde alleen al 30 minuten geloof ik...

    Bart

  5. #5
    Quote Originally Posted by Bart B View Post
    Wat moet ik dan precies in het configuratiebestand zetten (in het NOOBS dialoogvenster voor config of commandline)?
    Als je op de console kunt komen kun je sudo raspi-config doen en daar het starten van de gui uitschakelen.


    Hmm, 3.0.0 bouwen duurde alleen al 30 minuten geloof ik...
    O, ik zie net dat het script voor RPI3 was.
    Hier heb ik hem ooit een keer neergezet:
    http://forum.lazarus.freepascal.org/...html#msg215422

    Niet de bedoeling om direct als script te lopen maar gewoon zelf handmatig de stappen uitvoeren.
    Zo maak ik meestal mijn stappen-plan voor nieuwe machines.
    Overigens download ik de bootstrap compiler fpc 3.0.0 van freepascal.org want die hoef je dan niet compleet zelf te compileren. Want daar heb je dan weer 2.6.4 voor nodig en om die te compileren heb je weer 2.6.2 nodig enzovoort.

  6. #6
    Quote Originally Posted by rvk View Post
    Als je op de console kunt komen kun je sudo raspi-config doen en daar het starten van de gui uitschakelen.
    Gen idee hoe ik op de console kan komen.
    Ofwel ik druk Shift bij booten en kom dan in de recovery modus, met de mogelijkheid config of commandline aan te passen, of Raspbian opnieuw te installeren.
    Meer opties geeft het niet.

    Quote Originally Posted by rvk View Post
    O, ik zie net dat het script voor RPI3 was.
    Overigens download ik de bootstrap compiler fpc 3.0.0 van freepascal.org want die hoef je dan niet compleet zelf te compileren. Want daar heb je dan weer 2.6.4 voor nodig en om die te compileren heb je weer 2.6.2 nodig enzovoort.
    Ik kon geen (bootstrap) compiler 3.0.0 voor arm-linux (armv7) vinden.
    Voor 2.6.4 is een complete distributie voor linux-armv7 beschikbaar.

    Cross compileren is geen optie, gezien het ontbreken van een andere computer dan de Pi momenteel.

    Bart

  7. #7
    Als je kiest voor config aanpassen kom je dan niet automatisch in raspi-config terecht???

    http://ask.xmodulo.com/disable-deskt...pberry-pi.html


    In dat script in mijn link zag je dat ik gewoon de complete fpc 3.0.0 voor raspberry pi als bootstrap download:
    ftp://ftp.freepascal.org/pub/fpc/dis...spberry1wq.tar

    (het downloaden van die versie is veel sneller dan een nieuwe 3.0.0 versie compileren via 2.6.4)

    Ik zag trouwens dat je alleen maar fpc 3.0.0 wilde hebben i.p.v. trunk.
    Dan is die versie in ftp://ftp.freepascal.org/pub/fpc/dist/3.0.0/arm-linux gewoon de complete versie.
    Hoef je niets te compileren


    This installation of arm-linux Free Pascal compiler version 3.0.0
    was generated using:
    - The arm-linux 3.0.0rc1 installation
    - fpcbuild 3.0.0 source
    - go to fpcsrc/compiler
    - make cycle
    to generate ppcarm used as a bootstrap binary.

    On the RaspBerry v1 with Raspbian Wheezy newly installed,
    downloaded gdb-7.8.2 source package (I tried first 7.9.1, but this one did not work correctly!)
    compiled gdb sources, used fpcsrc/packages/gdbint/gen-libgdb-inc.sh script
    (Note: I had to add '#include "defs.h"' as a first line to gdb_get_stdin.c
    to get successful compilation of gdb_get_stdin.o object file)

    After using ./copy-libs.sh generated script to copy all needed
    libraries to fpcsrc/libgdb/linux/arm/ directory,
    I was able to generate a native arm-linux gnueabihf installation on the Raspberry
    and finally I used
    ./install/makepack
    to generate
    arm-linux-fpc-3.0.0.arm-linux-raspberry1.tar file

    I tested the IDE for debugging, but it crashes :-(
    so be careful if you use it.

    Uploaded December 6. 2015

    Please test and report problems,

    Pierre Muller

  8. #8
    Quote Originally Posted by rvk View Post
    Als je kiest voor config aanpassen kom je dan niet automatisch in raspi-config terecht???
    http://ask.xmodulo.com/disable-deskt...pberry-pi.html
    Helaas niet.

    Dit is alles wat ik zie als ik in recovery mode boot.


    Click image for larger version. 

Name:	Noobs recovery mode.jpg 
Views:	105 
Size:	40.7 KB 
ID:	7588

    Alleen heb ik maar 1 entry om te installeren (Raspbian).

    Als ik op Config klik krijg ik iets als dit:

    Click image for larger version. 

Name:	Noobs recovery mode config.png 
Views:	105 
Size:	69.9 KB 
ID:	7589

    Geprobeerd noatologin=1 toe te voegen, maar dat doet niets.

    Er is een vergelijkbaar venster voor "commandline", ook daar de regel noautologin toegevoegd, zonder succes.

    Bart

  9. #9
    Kun je in die tussentijd van 60 seconden wel omschakelen naar een andere console met Ctrl+Alt+F1 t/m F6?
    De GUI is namelijk Ctrl+Alt+F7.

  10. #10
    Zal ik proberen, maar voor zover ik kan nagaan doet pi een shutdown als de login faalt na 60 seconden, dus veel tijd om iets te doen is er niet.

    Ik kan nergens info vinden over wat je in config en commandline kunt zetten helaas.

    Bart

  11. #11
    Ik ken die NOOBS versie verder niet.
    Je kunt natuurlijk proberen de installatie opnieuw uit te voeren.

  12. #12
    Als laatse mogelijkheid natuurlijk, maar dan kan ik net zo goed Windows gebruiken (werkt het niet, gewoon opnieuw installeren)

    Bart

  13. #13
    Je kunt ook via een andere computer inloggen met SSH maar je hebt geen andere computer.
    En dan moet je nog weten welke instelling je moet veranderen omdat de GUI niet start.

    Het zal wel een kleinigheidje zijn maar om dat te vinden kan een heel gezoek zijn.

  14. #14
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Quote Originally Posted by Bart B View Post
    Als laatse mogelijkheid natuurlijk, maar dan kan ik net zo goed Windows gebruiken (werkt het niet, gewoon opnieuw installeren)
    Gewoon die achterlijke pinguins wegdoen, en naar NetBSD overstappen; run with the daemon!

    Crosscompilatie van de hele distributie met een commando (*)

    (*) helaas is installatie van het crosscompilaat ook een, vaak perongeluk gegeven, commando.

  15. #15
    NetBSD op een Pi?
    Ik ben wel in voor experimenteren hoor.

    In arren moede Raspbian opnieuw geprobeerd te installerren, maar dat lukt ook niet, er is een fout bij het uitpakken van een tar-bestand (short-read). Meer info krijg ik niet.
    Ik gok dat m'n SD kaartje overleden is...

    De HD van mijn laptop is door Windows gerepareerd (met chkdsk). Resultaat: nu is 'ie helemaal niet meer leesbaar.

    Resumé van 1 week:
    1. Wasmachine kapot (zij heel hard "boem", daarna zo dood als een pier)
    2. Laptop overleden
    3. Raspberry Pi overleden


    Dat belooft nog wat voor de komende tijd ...

    Bart

Page 1 of 2 1 2 LastLast

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •