Results 1 to 8 of 8

Thread: Windows application vs MS SQL component

  1. #1

    Windows application vs MS SQL component

    Er zijn meerdere Windows client-applications die een Microsoft SQL database moeten benaderen. (De database staat in de Cloud) Welk component is hiervoor het meest geschikt? Voldoen zowel FireDac en UniDac of moet ik naar iets anders uitkijken? De applicatie bestaat nog niet en daarvoor ben ik op zoek naar de beste componenten.
    Onmogelijk... Is geen feit, maar een mening.

  2. #2
    Welke Delphi versie heb je?
    (Professional, Enterprise ??)

    Welke beveiliging bouw je in aan de serverkant als die MSSQL open staat op internet?

  3. #3
    Ik denk over een nieuwe licentie van C++Builder Tokyo v10.2 Professional. Op dit moment heb ik C++ Builder XE5 Enterprise licentie waarvan ik de extra's ten opzichte van de Professional versie niet gebruik. Qua beveiliging aan de serverkant is nog niets besloten dat is in overleg met een derde partij. Heb je tips en/of advies?
    Onmogelijk... Is geen feit, maar een mening.

  4. #4
    Wel... Met Professional kom je met FireDac niet zo ver want Embarcadero heeft met al hun wijsheid besloten dat je met Professional geen client/server database toegang nodig hebt

    Het is wel weer als aparte module beschikbaar (money-grab) maar ik zou al uit principe daar dus nooit voor kiezen. Je kunt daar wel gewoon andere cliënt-componenten voor gebruiken.

    Met een "open" MSSQL zou ik op serverniveau in ieder geval alleen per ip toestaan. Indien dat niet kan (omdat de gebruikers bijvoorbeeld elke keer op een ander ip zitten) zou je voor een multi-tier oplossing kunnen gaan.

    Daar kunnen andere je waarschijnlijk beter over adviseren.

  5. #5
    Precies, ik zat ook meteen aan een multitier te denken. Ik weet dat kbmMW ook C++ builder ondersteunt maar heb er 0 ervaring mee. Maar er zijn ongetwijfeld ook andere oplossingen voor C++ builder die iets vergelijkbaars kunnen.

    Volgens mij kan radserver ook gebruikt worden met C++ builder voor de logica. Dan heb je een full embarcadero oplossing als daar je voorkeur naar uitgaat.

    Radserver en kbmMW kunnen beide als ISAPI module draaien op IIS, dus qua security mogelijkheden zat.

  6. #6
    Bedankt voor jullie antwoorden. Wanneer FireDac uit principe niet aangekocht wordt dan is UniDac een optie? Ik ben kbmMW diverse malen tegengekomen. Het hoe en wat heb ik nog niet ervaren. Mijn voorkeur gaat uit naar een stabiele oplossing. Welke taal, omgeving of tools maken mij weinig uit. Misschien tijd om definitief over te stappen naar Visual Studio in combinatie met C# en MS SQL?

    [edit]
    Zojuist zag ik dat mijn C++ Builder XE5 Enterprise de FireDac componenten bevat. Ik werk op dit moment voornamelijk in XE3. Wanneer het op FireDac aankomt dan zou ik in XE5 enkele DLL's kunnen bakken en deze aan mijn applicatie hangen. (Dan ga ik er vanuit dat de bijgeleverde FireDac in XE5 volwassen is)
    [/edit]
    Last edited by PiSymbol; 09-Jul-17 at 20:21.
    Onmogelijk... Is geen feit, maar een mening.

  7. #7
    Afhankelijk van je versie moet je oppassen met Firedac. De pro versies ondersteunen alleen lokaal gebruik (localhost). Maar goed een MS-SQL database aanspreken hoeft niet zo spannend te zijn, volgens mij kan zelfs Zeos dat.

    Misschien tijd om definitief over te stappen naar Visual Studio in combinatie met C# en MS SQL?
    Waarom? Dan heb je nog steeds het probleem dat je geen database open wilt hebben staan naar het internet. Ongetwijfeld zijn er ook wel middleware oplossingen voor C# maar het is weer een nieuwe omgeving leren, al je code weggooien (je stapt immers over) en terug naar een deployment hell met een zut aan dll's.

  8. #8
    Goed dat je het zegt. Dan steek ik alleen tijd in een up-to-date component.

    Quote Originally Posted by Benno View Post
    Waarom? Dan heb je nog steeds het probleem dat je geen database open wilt hebben staan naar het internet. Ongetwijfeld zijn er ook wel middleware oplossingen voor C# maar het is weer een nieuwe omgeving leren, al je code weggooien (je stapt immers over) en terug naar een deployment hell met een zut aan dll's.
    Qua beveiliging komt het wel goed. Dat gaat in overleg met een derde partij. Overstappen naar C# is geen grote overstap aangezien ik diverse applicaties in C# voor Windows heb geschreven en dagelijks werk met C# ASP.NET met Angular 2 voor webapplicaties.
    Onmogelijk... Is geen feit, maar een mening.

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •