Results 1 to 7 of 7

Thread: FireMonkey / FMX ervaringen

  1. #1

    FireMonkey / FMX ervaringen

    Intussen is FireMonkey/FMX alweer een tijdje onderweg. Nu vraag ik mij af of iemand daadwerkelijk applicaties voor iOS, Android en/of Mac OS ontwikkelt en oplevert. Op dit moment ontwikkel ik alle applicaties voor iOS, Android en Mac OS nog native in XCode (Objective-C) en Android Studio (Java). Wil iemand wellicht iets meer vertellen over de bevindingen en ervaringen? (Desnoods per privé bericht)
    Onmogelijk... Is geen feit, maar een mening.

  2. #2
    Als je een simpele applicatie wilt maken met wat standaard componenten en het moet op iOS en Android werken dan is Firemonkey wel een oplossing.

    Als je specifieke dingen wilt doen (gps, compas, maps, bepaalde listmenus en andere native Android items e.d.) dan merk je dat de "Android" componenten in Firemonkey behoorlijk te kort komen. Je moet dan met de jni (java native interface) allerlei trucjes uit gaan halen op iets voor elkaar te krijgen. (En dan werkt dat dus nog alleen voor Android en moet je hetzelfde doen voor iOS) Als je een kleine applicatie maakt voor Android dan zie je dat al vrij snel op het moment dat je het er echt native Android uit wilt laten zien.

    Het hangt dus van je applicatie (en wensen) af.

    Ps. Er is overigens vrijwel niets te vinden op internet over hoe je "specifieke" dingen moet doen in Delphi/FMX. Dan is werken (en dingen zoeken) in Android Studio een hele verademing.

  3. #3
    Bedankt voor je reactie. Het valt mij tegen dat FireMonkey alleen voor simpele apps ingezet kan worden. Mijn wensen zijn min mogelijk tot geen beperkingen aangezien ik maatwerk lever aan de klant. Nee-verkopen behoort niet tot de mogelijkheden. Of nog erger, een weg inslaan waar vervolgens geen oplossingen geboden kunnen worden.
    Onmogelijk... Is geen feit, maar een mening.

  4. #4
    Ja, dat viel mij ook tegen. Bij FireMonkey bekruipt mij een beetje het .NET gevoel van een aantal jaren geleden.

    Why FireMonkey is so fundamentally wrong in every aspect of it’s being
    Last edited by rvk; 10-Jul-17 at 14:01.

  5. #5
    Senior Member ErikB's Avatar
    Join Date
    Aug 2010
    Location
    Biddinghuizen
    Posts
    509
    Rik, dat is een post van 2013, inmiddels is FM toch wel danig veranderd ( in positieve zin )
    Erik

  6. #6
    Misschien dat het qua stabiliteit vooruit gegaan is, maar niet qua mogelijkheden. FMX is nog steeds native (en zal dat ook nooit worden). Het is een framework en ik heb in Delphi 10.1 ervaren dat het hopeloos achter de API van Google loopt.

    Het is leuk om een cross-platform appje mee te bouwen maar bijvoorbeeld de native RecyclerView van Android kun je niet gebruiken. Zo zijn er meer native dingen die vrijwel niet te gebruiken zijn. Sommige dingen kun je nog wel via JNI aanspreken (Java Native Interface, met een soort bridge tussen Pascal en Java) maar dat is niet simpel en gaat vaak erg moeizaam.

    Het voordeel is wel dat je één source-code voor Android en iOS kunt gebruiken. Maar dat moet dan wel een app zijn die zich daarvoor leent.

    (ik zag gisteren ook dat een widget niet mogelijk is in FMX)

    O, ja, en nog steeds staat die stomme "Paste" standaard boven elke TEdit. Dat zul je wel weer weg kunnen halen maar je ziet daaraan dat het alles behalve native Android is.

    Click image for larger version. 

Name:	rZanidY.png 
Views:	144 
Size:	11.4 KB 
ID:	7604

  7. #7
    Bedankt voor je antwoord en delen van de link. Ik blijf bij Android Studio en XCode daar kan ik genoeg mee. Het zal wellicht meer tijd vereisen maar dan is het ook direct goed.
    Onmogelijk... Is geen feit, maar een mening.

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •