Results 1 to 7 of 7

Thread: Upgraden naar Tokyo

  1. #1

    Upgraden naar Tokyo

    Name:  Three-RAD-logos.png
Views: 510
Size:  18.4 KB

    Op dit moment heb ik een RAD Studio XE2 Enterprise en een C++ Builder XE3 Enterprise licentie. Ik gebruik voornamelijk C++ Builder XE3 Enterprise. Een upgrade naar XE4 en XE5 voor de C++ Builder Enterprise heb ik op de plank liggen. Na XE5 heb ik mijn Embarcadero abonnement stopgezet omdat Embarcadero in mobiel/crossplatform aan het investeren was. Hier was ik niet in geïnteresseerd aangezien ik native ontwikkel in XCode en Android Studio en alleen de VCL gebruikte. Verder ben ik nooit van XE3 naar XE5 geüpgraded door enkele kostbare componenten. Wanneer ik de IDE wil upgraden dan moeten deze componenten mee. Dit loopt aardig in de papieren.

    Nu zijn we een x-aantal jaar verder en zou ik graag alle componenten upgraden en daarbij ook diverse nieuwe componenten aanschaffen. Dit is aardig prijzig waarbij ik dus ook de IDE direct goed moet upgraden? Wanneer ik alle mogelijkheden op een rij zet dan heb ik voldoende aan C++ Builder Professional zonder FireDac en zonder Mobile. (Third party database componenten kan ik apart bij kopen) Uiteindelijk zal ik qua functionaliteiten dus een downgrade kopen.

    Uiteindelijk heb ik ook een vreemd gevoel. Embarcadero maakt de laatste jaren bijzondere sprongen. Het is mij niet duidelijk of Embarcadero nu daadwerkelijk in haar ontwikkelstudio's investeert of dat deze financieel uitgemolken wordt. Naar mijn mening is Embarcadero, met uitzondering van FireMonkey, niet echt innovatief is geweest. (Misschien logisch aangezien veel applicaties van de desktop verplaatst zijn naar het web) FireMonkey is het enige innovatieve van Embarcadero. FireMonkey lijkt echter niet van de grond te komen en het lijkt alsof de ingeslagen weg met FireMonkey dweilen met de kraan open is. FireMonkey zal altijd achter feiten aanblijven lopen zolang iOS en Android in een hoog tempo blijven doorontwikkelen.

    Visual Studio trekt ook mijn aandacht. Wanneer ik web applicaties ontwikkel dan gebruik ik hiervoor C# .NET in combinatie met Angular 4. Met Visual Studio zijn ook Windows applicaties te bakken. Voor mobiel heeft Visual Studio ook een oplossing, namelijk Xamarin. Ook Xamarin heeft zijn minpunten ten opzicht van iOS en Android. Misschien vergelijk ik nu appels en peren of vloek ik in de kerk maar Visual Studio Community is gratis. Niks hoeft voor mij gratis te zijn echter moet ik behoorlijke omzetten draaien om voor desktop applicaties alle licentiekosten terug te verdienen. De vraag naar desktop applicaties is bij mij bijna gedaald naar het nulpunt.

    Nu vraag ik mij af of de upgrade van XE3 naar Tokyo (XE10) zinvol is? Of is het wellicht net zo zinvol om van XE3 naar XE5 te upgraden aangezien ik XE5 al heb. In eerste instantie zou ik alleen de VCL gebruiken ondanks dat ik benieuwd ben naar FireMonkey voor Mac OS en Mobile. Een officiële upgrade zit er helaas niet in omdat upgrades bij Embarcadero vanaf XE7 van toepassing zijn. Dit betekent dat ik een nieuwe licentie mag aanschaffen. Misschien moet ik niet jammeren, maar ik heb zowel een RAD Studio als C++ Builder licentie die niks waard blijken te zijn.

    Ik heb geprobeerd om uit te pluizen wat alle nieuwigheden in de versies zijn. Dit is een aardige puzzel. Wellicht kan iemand mij informeren over zijn/haar upgrade ervaringen met RAD Studio en/of Delphi? Alvast bedankt.
    Onmogelijk... Is geen feit, maar een mening.

  2. #2
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Wel, de bugfixes zijn wel redelijk significant, vooral bij generics en Win64 gaat wat soepeler vanaf XE10 (minder crashes in de debugger e.d.). Er zijn wat nieuwere taalfeatures (helpers voor native types, compiletime conditionele code in generics), maar dat is beperkt. Als je wat met win10 apis wil prullen, kan een nieuwere versie ook makkelijk zijn. We maken nu vn 64-bits apps, dus de debugger icm fixes was de hoofdreden voor onze laatste upgrade.

    Wat upgrade betreft kan je nog hopen dat er af en toe een "iedereen mag upgraden" actie komt. Hou met name de barnsten site in de gaten, en let op de mailtjes. (anderen: ik meen er de afgelopen jaren een gezien te hebben, of vergis ik me?)

    Verder ben je nogal onduidelijk wat je target nu echt is? Is het 99% windows, 90%, 50% ? Je wilt niet naar VS gaan voor een of andere Xamarin multiplatform droom, en dan met een onwerkbaar principe voor je core development zitten. Krijg je met VS dezelfde tweesplijting (beste voor native vs beste voor multiplatform GUI keuzen) ?

    Zelf gebruik ik VS community center de laatste twee jaar een beetje, maar vn voor platmeppen van C++ libraries en wat SIMD werk (Delphi heeft geeneens support voor AVX2, laat staan AVX512). Het ziet er goed uit, maar de MFC GUI opties vind ik niet geweldig uitzien. (ik zie ze wel eens in demoes van de SDKs die ik platsla). Hoe zie jij dat?

    Persoonlijk vind ik het convergentie nut van IDEs met meerdere aanzichten beperkt (leuk dat ie zowel C++ MFC apps als C# webdinges doet, maar wat is de synergie daarvan? Beperkt), en niet echt een selectie kriterium.

    En dan is er nog VS+Qt, maar ja, MOC sux. Ik heb de afweging diverse keren gemaakt, en in feite is de afweging altijd hetzelfde. Het is niet de verwachting dat Delphi onwerkbaar wordt in de komende 5 jaar, dus als er voordeel is, upgraden we wel (al is dat niet meer zo vaak, de XE10 upgrade was van XE1). Ik kan me VS+ C++ +MFC voorstellen, maar het traject is lang, en het nut beperkt, dus blijven we weer even.
    Last edited by marcov; 16-Jul-17 at 19:20.

  3. #3
    Quote Originally Posted by marcov View Post
    Wel, de bugfixes zijn wel redelijk significant, vooral bij generics en Win64 gaat wat soepeler vanaf XE10 (minder crashes in de debugger e.d.). Er zijn wat nieuwere taalfeatures (helpers voor native types, compiletime conditionele code in generics), maar dat is beperkt. Als je wat met win10 apis wil prullen, kan een nieuwere versie ook makkelijk zijn. We maken nu vn 64-bits apps, dus de debugger icm fixes was de hoofdreden voor onze laatste upgrade.
    Applicaties omzetten van win32 tot win64 dat is voor mij interessant. Van crashes heb ik bij C++ Builder XE3 geen last. Wellicht wil ik nog eens een applicatie in de Window Store kwijt. Daar heeft Tokyo ook ondersteuning voor toch?

    Quote Originally Posted by marcov View Post
    Wat upgrade betreft kan je nog hopen dat er af en toe een "iedereen mag upgraden" actie komt. Hou met name de barnsten site in de gaten, en let op de mailtjes. (anderen: ik meen er de afgelopen jaren een gezien te hebben, of vergis ik me?)
    Deze actie is volgens mij vorig jaar of twee jaar geleden geweest. Volgens mij was dat voordat er wisselingen in de wacht bij Embarcadero waren.

    Quote Originally Posted by marcov View Post
    Verder ben je nogal onduidelijk wat je target nu echt is? Is het 99% windows, 90%, 50% ? Je wilt niet naar VS gaan voor een of andere Xamarin multiplatform droom, en dan met een onwerkbaar principe voor je core development zitten. Krijg je met VS dezelfde tweesplijting (beste voor native vs beste voor multiplatform GUI keuzen) ?
    Voor Windows heb ik een groot privé project. Daar werk ik aan wanneer er tijd is. Dit kan soms weken achtereen zijn en soms maanden niet. Migreren naar Visual Studio is een onmogelijke zaak. Mijn tijd zit op dit moment voornamelijk in web applicaties in C# (Visual Studio) en PHP (NetBeans). Xamarin heeft niet mijn interesse omdat ik in XCode voor iOS en in Android Studio voor Android ontwikkel.

    Quote Originally Posted by marcov View Post
    Zelf gebruik ik VS community center de laatste twee jaar een beetje, maar vn voor platmeppen van C++ libraries en wat SIMD werk (Delphi heeft geeneens support voor AVX2, laat staan AVX512). Het ziet er goed uit, maar de MFC GUI opties vind ik niet geweldig uitzien. (ik zie ze wel eens in demoes van de SDKs die ik platsla). Hoe zie jij dat?
    Eigenlijk doe ik voor Windows desktop in Visual Studio alleen nog C# WPF en geen C++.

    Quote Originally Posted by marcov View Post
    Persoonlijk vind ik het convergentie nut van IDEs met meerdere aanzichten beperkt (leuk dat ie zowel C++ MFC apps als C# webdinges doet, maar wat is de synergie daarvan? Beperkt), en niet echt een selectie kriterium.
    Dat is inderdaad geen selectiecriterium wanneer je weinig code kunt delen. Het is echter wel tijdbesparend wanneer je in een bekende taal (lees C#) een andere markt wilt bedienen.

    Quote Originally Posted by marcov View Post
    En dan is er nog VS+Qt, maar ja, MOC sux. Ik heb de afweging diverse keren gemaakt, en in feite is de afweging altijd hetzelfde. Het is niet de verwachting dat Delphi onwerkbaar wordt in de komende 5 jaar, dus als er voordeel is, upgraden we wel (al is dat niet meer zo vaak, de XE10 upgrade was van XE1). Ik kan me VS+ C++ +MFC voorstellen, maar het traject is lang, en het nut beperkt, dus blijven we weer even.
    Met QT heb ik nooit wat gedaan. Er was geen noodzaak om dit te onderzoeken.

    Bedankt voor je uitgebreide reactie.
    Onmogelijk... Is geen feit, maar een mening.

  4. #4
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Quote Originally Posted by PiSymbol View Post
    Applicaties omzetten van win32 tot win64 dat is voor mij interessant. Van crashes heb ik bij C++ Builder XE3 geen last. Wellicht wil ik nog eens een applicatie in de Window Store kwijt. Daar heeft Tokyo ook ondersteuning voor toch?
    Ik had met name dat bij het debuggen van win64 programma's problemen, en wel dat de debugger het spoor bijster was. Moest je Delphi geheel restarten, en was je je sessie kwijt.

    Ik maak niets voor consumenten, dus ik weet niet veel van de Store, en ik heb sowieso alleen Seattle. Ik geloof dat er ergens wel wat van Centennial (win32/64 apps in store). Veel activiteit in de store zie ik niet.


    Voor Windows heb ik een groot privé project. Daar werk ik aan wanneer er tijd is. Dit kan soms weken achtereen zijn en soms maanden niet. Migreren naar Visual Studio is een onmogelijke zaak. Mijn tijd zit op dit moment voornamelijk in web applicaties in C# (Visual Studio) en PHP (NetBeans). Xamarin heeft niet mijn interesse omdat ik in XCode voor iOS en in Android Studio voor Android ontwikkel.
    Duidelijk. Lijkt me dat er niet veel te veranderen is dan.

    Eigenlijk doe ik voor Windows desktop in Visual Studio alleen nog C# WPF en geen C++.
    Ooit wat mee gespeeld onder VS2005 bij vorige baas. Was niet echt onder de indruk (itt asp.net(2.0), dat maakte wel indruk)

    In mijn huidige baan is performance, en vooral de voorspelbaarheid ervan, te belangrijk. Ik waag me hiervoor niet aan managed talen, slechte ervaringen in het verleden.

    Dat is inderdaad geen selectiecriterium wanneer je weinig code kunt delen. Het is echter wel tijdbesparend wanneer je in een bekende taal (lees C#) een andere markt wilt bedienen.
    Mogelijk. De eerste stapjes worden vaak om kosten te besparen (en dan bedoel ik niet IDE prijs) zo uitgevoerd. Als de markten volwassen worden is mijn ervaring dat er meestal naar de tools van het platform overgestapt wordt (XCode etc). Heb jij al deels gedaan lijkt het.

    Met QT heb ik nooit wat gedaan. Er was geen noodzaak om dit te onderzoeken.
    Tis meer bedoeld als alternatief voor FM. Ik ken het wereldje een beetje omdat Lazarus het kan gebruiken.

  5. #5
    Quote Originally Posted by marcov View Post
    Ik had met name dat bij het debuggen van win64 programma's problemen, en wel dat de debugger het spoor bijster was. Moest je Delphi geheel restarten, en was je je sessie kwijt.
    Als je doelt op win64 in combinatie met XE3 dan had ik ook dilemma's. Daarna heb ik nooit meer gekeken naar win64. Ik kan nog eens kijken wat XE5 doet met win64.

    Quote Originally Posted by marcov View Post
    Ik maak niets voor consumenten, dus ik weet niet veel van de Store, en ik heb sowieso alleen Seattle. Ik geloof dat er ergens wel wat van Centennial (win32/64 apps in store). Veel activiteit in de store zie ik niet.
    Zelf doe ik ook niks voor consumenten echter heb ik een privéproject dat voor zakelijke markt is dat prima in de Windows Store kan.

    Quote Originally Posted by marcov View Post
    Ooit wat mee gespeeld onder VS2005 bij vorige baas. Was niet echt onder de indruk (itt asp.net(2.0), dat maakte wel indruk)

    In mijn huidige baan is performance, en vooral de voorspelbaarheid ervan, te belangrijk. Ik waag me hiervoor niet aan managed talen, slechte ervaringen in het verleden.
    Ik was in het verleden ook geen fan van Visual Studio en C#. Intussen werkt de handel een stuk prettiger. Persoonlijk vind ik C# met Angular een verademing om in Visual Studio te gebruiken.

    Quote Originally Posted by marcov View Post
    Mogelijk. De eerste stapjes worden vaak om kosten te besparen (en dan bedoel ik niet IDE prijs) zo uitgevoerd. Als de markten volwassen worden is mijn ervaring dat er meestal naar de tools van het platform overgestapt wordt (XCode etc). Heb jij al deels gedaan lijkt het.
    De reden waarom ik naar Objective-C voor iOS/Mac OS en Java voor Android ben gegaan is omdat ik niet tegen mogelijk toekomstige beperkingen aan wilde lopen. Voor mij was het geen financiële of tijdswinst. Kwaliteit staat op één bij mij. (Wat kwaliteit nu is, dat is dan weer discutabel. )

    Quote Originally Posted by marcov View Post
    Tis meer bedoeld als alternatief voor FM. Ik ken het wereldje een beetje omdat Lazarus het kan gebruiken.
    Helder!

    Bedankt voor je antwoord!
    Onmogelijk... Is geen feit, maar een mening.

  6. #6
    Ik vond dit draadje omdat ik zocht naar XVA2 (overigens in de laatste upgrade als ik me niet vergis). Je zal al wel beslist hebben dus dit is mosterd na de maaltijd: er zijn veel problemen gekomen na XE3, maar ik heb ze allemaal moeten doorstaan omdat ik over wilde op FM. Dat bleek uiteindelijk onhaalbaar (ik schrijf software voor live video producties en FM is daar totaal ongeschikt voor), maar wilde ook overstappen naar 64 bit. Dat ging gepaard met de eerder al vermeldde problemen met vooral de debugger, maar ook die zijn nu bijna allemaal opgelost. Ik gebruik 100% VCL (en laat ze dat bij EMBD ook regelmatig weten , 64 bit en C++ Builder Pro.

  7. #7
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Ik ook, en ook voor live video (industriele cameras, geen streams, maar losse shots met vrij hoge bandbreedte)

    AVX(n) in VS kan deels ook via intrinsics, een concept dat Delphi helemaal niet heeft.

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •