Results 1 to 8 of 8

Thread: Update subscription model

  1. #1
    Senior Member pcoenen's Avatar
    Join Date
    Apr 2001
    Location
    Tesssenderlo, België
    Posts
    239

    Update subscription model

    Vraagje, maakt er iemand gebruik van een update subscription model (zoals bv Delphi). Zijn er hier richtlijnen zoals bv percentage. Doen jullie dit dan als optie op de prijs van jullie software of .. bv product kost 100€ en een update subscription als optie kost 25€.

    Groeten
    Pascal

  2. #2
    Volgens mij varieert dat nogal. Ik heb redelijk wat software in de 20-25 procent range, naar mijn idee is dat het meest voorkomende in mijn geval.

    Het hele idee van prijzen in redelijk complex. Uiteindelijke, vanuit een zakelijk perspectief, wil je de winst optimaliseren. Je kunt voor verschillende scenario's natuurlijk je winst berekenen, maar dit is vaak gebaseerd op aannames. Neem bijvoorbeeld Delphi. Als alle mensen die voorheen direct upgrade naar iedere nieuwe versie een abonnement zouden nemen en de rest van de gebruikers hun koop gedrag niet zouden veranderen, dan pakt het waarschijnlijk niet zo goed uit voor Embarcadero. Het verlies dat je maakt met de subscription moet goed gemaakt worden door meer te verkopen aan een andere categorie klanten(klanten zoals ik die nog in XE5 werken ). Zit je verkeert dan kost het geld. Zit je goed is het ka-ching

  3. #3
    Senior Member pcoenen's Avatar
    Join Date
    Apr 2001
    Location
    Tesssenderlo, België
    Posts
    239
    Ok bedankt Luigi

    Zit er bij jouw bv standaard 1 jaar subscription bij of is dit een optie?

    Zit het aflopen van deze subscription in je licentie of hoe hou je dit bij of begrens jij dit?

  4. #4
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Origineel was software subscription voornamelijk een service om bij regelmatig upgraden (om de N versies) de prijs over de jaren te verdelen, dat is makkelijk voor de accountant van de koper, en geeft de verkoper een regelmatiger inkomen.

    De verplichting zoals bij Embarcadero staat daar verder los van. In mijn opinie is die niet erg zinnig (want er is nog steeds een koopprijs vooraf) en komt dan neer op een verkapte prijsverhoging.

    Mogelijk is dat een poging om de acties weer voor nieuwe instappers (of van hele oude versies) te laten zijn, en niet meer voor mensen (zoals ik) die de "alle versies upgraden" acties in het verleden hebben gebruikt om de gaten tussen de versies groter te maken dan standaard.

    Maar goed, de eerste stap is natuurlijk erover denken zoals een klant doet, wat levert de subscriptie op ?

    Zelf bieden we wel support subscriptions aan, maar geen upgrade subscriptions (teveel custom code per klant per project, wat validatie te lastig/kostbaar maakt)

  5. #5
    De software die ik momenteel aan het schrijven ben wil ik aanbieden via een subscription model (dus geen upgrade subscription) . Of ik ook initiële (setup) kosten wil rekenen, daar ben ik nog niet helemaal over uit. De klant heeft alleen de beschikking over de client software en de server kant is in mijn beheer. Omdat de client software vrijwel waardeloos is zonder server, hoef ik me op het piraterij vlak niet zo een zorgen te maken. De subscriptions houd ik bij in dezelfde software die ik aanbied

    Zit er bij jouw bv standaard 1 jaar subscription bij of is dit een optie?
    Bij mij is het dus alleen maar subscription, dus een upgrade subscription is niet van toepassing. Bij veel software licenties waarbij je het product voor altijd mag blijven gebruiken is het wel normaal om een bepaalde periode recht te hebben op updates/upgrades. Meestal ligt die periode zo tussen de 6 en 12 maanden.

    Zit het aflopen van deze subscription in je licentie of hoe hou je dit bij of begrens jij dit?
    Er zijn wat pakketten op de markt waar je software mee kunt beveiligen o.a ASProtect, TP_OnGuard. Met TP_OnGuard kun je ook een einddatum opgeven. (Misschien dat het met ASProtect ook kan, maar daar heb weinig ervaring mee). Ik heb ooit met TP_OnGuard een licentie servertje gebouwd met SOAP. Je kunt dan van tijd tot tijd je applicatie laten controleren of de licentie nog geldig is, aantal activaties niet overschreden wordt etc. Verwacht alleen geen wonderen van de beveiliging want het is redelijk makkelijk te kraken. Van wat ik gehoord heb is dat software die moet beveiligen ook zelf gekraakt is, dus...

  6. #6
    Senior Member pcoenen's Avatar
    Join Date
    Apr 2001
    Location
    Tesssenderlo, België
    Posts
    239
    Bedankt voor jullie info. Hmmm moet hier nog eens goed over nadenken. Toevallig vandaag een email gekregen van fastspring (e-commerce) over dit onderwerp. Leesvoer.

  7. #7
    Hmmm moet hier nog eens goed over nadenken
    Het kan zeker geen kwaad om je een beetje in te lezen in de materie, maar pas op dat je er niet in blijft hangen. Je kunt er weken over filosoferen en geen stap verder komen

  8. #8
    Hi

    Bij de laatste opmerking van Luigi kan ik me aansluiten . Er zijn zoveel mogelijkheden en opties om te bedenken.
    Ik heb nu een maandelijkse subscription model voor mijn evenementen software. Geen deployment meer van
    de .exe naar de klant maar een Windows applicatie die ik via een portal beschikbaar stel.. ..en daar kan ik
    hem aan/uit zetten voor de klant.

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Tags for this Thread

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •