Results 1 to 5 of 5

Thread: Pascon Lazarus 14 oktober; a week after

  1. #1
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747

    Pascon Lazarus 14 oktober; a week after

    Beter laat dan nooit. Een verslagje van die dag.

    • lazarus 1.8
      Mattias was daar om de laatste RC5 te tonen welke nieuwe features beschikbaar waren.
      Een hoop bugs zijn opgelost. Nieuwe features zijn mij niet echt opgevallen. Maar dat kan komen omdat ik ze ook niet gebruik. En omdat ik echt alleen releases download, waardoor de nieuw features nog niet beschikbaar zijn. Wacht met smart naar de echte release. Die laat zich wachten door FPC 3.04. Deze is nog niet voor de MAC klaar en het lazarus team wil een volledige versie uitbrengen en niet een release met FPC 3.02 welke binnen een maand echt uitgebracht wordt, waardoor er een nieuwe distributie gemaakt moet worden.
    • Thaddy de Koning
      Eindelijk de man ontmoet, die dit forum en lazarusforum onveilig maakt
      Met zijn grote kennis over ontwikkeltalen, waaronder veel pascal, gaf hij een lezing over random.
      De lezing kwam nogal langzaam op gang, maar niet te min interessant genoeg om te horen.
    • FPReport
      Het Lazarus team gooit alle rapportgenerators op een grote hoop en heeft een eigen rapportgenerator gemaakt. Op zich was de lezing een beetje niet slecht al waren er wel communicatieproblemen en hardware problemen. De persoon (ben zijn naam vergeten) is gewend met een Frans toetsenboord te werken en zocht zich wezenloos naar de juiste toetscombinatie. Dat maakt het lastig om een vloeiende lezing te geven.
      De presentatie werd gegeven op basis van code. Op zich geen probleem, maar dat maakte het product wel complex. Ik vind het grote nadeel van een rapport opbouwen in code, is dat je niet ziet wat je aan het doen bent. Al met al zag het er wel gelikt uit. De ontwikkelaars hebben goed naar LazReport gekeken.
      Na de presentatie heb ik nog met die persoon gesproken en vertelde dat er ook een GUI versie beschikbaar is. Met die designer kan je een visueel rapport maken en deze opslaan als json / xml om te kunnen gebruiken met FPReport.
      Meer info http://wiki.freepascal.org/FPReport en http://wiki.freepascal.org/FPReport_Designer. Je kan zoals met Fast Report nog niet met code binnen de script werken. Er is wel aan gedacht om Lazscript toe te voegen, maar is alleen maar een gedachte (wat het product wel sterk maakt).
    • Anthony Vogelaar
      Anthony is een persoon op zich. Hoe hij een lezing geeft, is een dag nog niet genoeg.
      Anthony heeft het over timers gehad. Niet alleen over TTimer, maar ook over real timers en eigen timers met gebruik van met of zonder threads.

    Kortom, toch wel vermaakt. Waren best wel een aantal mensen aanwezig, maar meer is altijd welkom en hoop dat de volgende keer nog meer mensen komen met interesse voor Lazarus. Overigens waren alle presentaties en lezingen in het Engels. Er waren n.l. ook deelnemers buiten Nederland aanwezig. Ik hoop dat de volgende wat meer gericht is op het bedrijfsleven, waardoor bedrijven over de streep worden getrokken om met Lazarus/FPC te gaan werken. Het wordt steeds meer een echt product. Het mooiste zal zijn dat een bedrijf een lezing geeft, die daadwerkelijk producten maakt met Lazarus.
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  2. #2
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Lazarus 1.8 heeft geloof ik OPM waardoor je uit een repo packages kan bij installeren.

  3. #3
    Senior Member Wok's Avatar
    Join Date
    Dec 2002
    Location
    Alkmaar
    Posts
    2,085
    Quote Originally Posted by marcov View Post
    OPM waardoor je uit een repo packages kan bij installeren.
    We zijn niet allemaal thuis in deze kretologie, wat bedoel je ?
    10.4.2, Delphi2010, of Lazarus 2.2.0

  4. #4

  5. #5
    Senior Member Wok's Avatar
    Join Date
    Dec 2002
    Location
    Alkmaar
    Posts
    2,085
    Verhelderend :-) Thx
    10.4.2, Delphi2010, of Lazarus 2.2.0

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •