Page 2 of 4 FirstFirst 1 2 3 4 LastLast
Results 16 to 30 of 56

Thread: Nieuw Project

  1. #16
    .. o ja, de scrollbars resetten. Daar ben ik tijden mee bezig geweest. Ik krijg het niet voor elkaar.

    a:=scrollpos; ik heb toegevoegd: if gereset (boolean die waar wordt als je op de reset knop hebt geklikt) then scrollpos:=0;. Maar als in andere procedures a weer een andere waarde krijgt blijft hij toch op 0 staan. Dus dat is erg slordig. Ik heb alle properties van de scrollbar bestudeerd maar daar kreeg ik hoofdpijn van

  2. #17
    Silly member NGLN's Avatar
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Werkendam
    Posts
    5,133
    Hoi, voor een beginneling vind ik het allemaal zeer aardig. Het is voor mij allewel weer heel erg lang geleden: afgeleiden, raaklijnen, etc..., maar het is leuk om te zien hoe je spirograaf-figuurtjes op het scherm kunt laten verschijnen.

    Maar ook ik ben het eens met Bart_B betreffende de naamgeving, private fields, etc... Ook het hanteren van coding-guidelines kan het (voor ons, maar ook) voor jou denk ik weer een stukje gemakkelijker of in ieder geval overzichtelijker maken.

    Verder heb je nu alles in één unit en zelfs in één klasse gegoten, dat schreeuwt om zgn. refactoring. Zie een (dus niet dé) manier in de bijlage waarop je e.e.a. wat netter kunt maken ter bevordering van de leesbaarheid, onderhoudbaarheid en overzichtelijkheid.

    Overigens heb ik er een bewuste vertraging in moeten bouwen. Degene die me kan uitleggen hoe ik die eruit kan halen krijgt een gratis pannekoekdressing in Utrecht.

    Enkele veranderingen/verbeteringen:
    - het tekenwerk wordt in een achtergrond Thread uitgevoerd naar een bitmap,
    - die bitmap wordt op de grafiek getekend wanneer het nodig is,
    - de grafieken worden van pixel tot pixel door lijnstukken aan elkaar getekend.

    Bij vragen: geef maar een brul...
    Attached Files Attached Files
    Last edited by NGLN; 28-Nov-10 at 21:09. Reason: Kleinigheid aan voorbeeld toegevoegd
    (Sender as TNLDUser).Signature := 'Groeten van Albert';

  3. #18
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Quote Originally Posted by Bart B View Post

    Nu nog een Eval functie zodat je de gebruiker een willekeurige formule (bijv.: y= (ln(x) + pi*x!) * arctan(x) ) kunt laten inkloppen en dan is het helemaal af .

    Bart
    De package "symbolic" die standaard in FPC/Lazarus zit is daar voor gemaakt

  4. #19
    Silly member NGLN's Avatar
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Werkendam
    Posts
    5,133
    Just for the fun of it...
    Attached Files Attached Files
    (Sender as TNLDUser).Signature := 'Groeten van Albert';

  5. #20
    Zeer bedankt voor je programma. Ik heb het kort even gedraaid en ik sla bijna achterover .. dit is pas een programma. En zo snel. Daar is dat van mij niks bij. En de interface is ook heel slim. Mooi compact. Ik vermoedde al dat canvas primitief is. Het lijkt veel op een grafisch scherm ten tijde van dos/pascal. Ik heb destijds tijdens mijn studie veel geprogrammeerd. Ik denk alleen dat wat ik van toen gewend ben transponeer naar delphi nu, maar dat dat eigenlijk helemaal niet goed is. Ik ga je programma heel goed bestuderen. Bedankt

  6. #21
    Silly member NGLN's Avatar
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Werkendam
    Posts
    5,133
    Graag gedaan.
    Quote Originally Posted by Slauerhoff
    Ik vermoedde al dat canvas primitief is.
    Hmm, dat ligt voornamelijk aan het gebruik van de Pixels property (in jouw geval). Hier en daar even iets handiger gebruik maken van MoveTo i.c.m. LineTo scheelt je zomaar een... euh... hele hoop.
    (Sender as TNLDUser).Signature := 'Groeten van Albert';

  7. #22
    .. je bent snel met reageren .. ik heb je code bekeken en ik snap er echt niets van. Je gebruikt een unit graph. Kan ik die ook declareren? Domme vraag, maar ik heb dat nog niet uitgezocht. En zo ja, hoe kom ik er dan achter wat die unit te bieden heeft? Een goed handboek zou denk ik niet verkeerd zijn.

  8. #23
    Fornicatorus Formicidae VideoRipper's Avatar
    Join Date
    Mar 2005
    Location
    Vicus Saltus Orientalem
    Posts
    5,708
    Graph.pas is zo te zien een unit die Albert zelf bij dat project gedaan heeft

    Gewoon de naam "Graph" in de uses selecteren en daarna op CTRL+ENTER drukken of rechter
    muisknop "Open file at cursor".

    Daarna kun je precies zien wat Albert allemaal voor moois in die unit gestopt heeft

    Greetz,

    Peter.
    TMemoryLeak.Create(Nil);

  9. #24
    Silly member NGLN's Avatar
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Werkendam
    Posts
    5,133
    Yep, van Pascal naar Delphi is een hele stap...

    Die extra unit kun je in principe prima zonder. Ik heb hem aangemaakt omdat:
    - de code van het hoofdprogramma slechts de interactie met de gebruiker betreft,
    - je de code van de Graph (en niets meer of minder) nu bij elkaar hebt staan,
    - kortom: duidelijke scheiding van verantwoordelijkheid.

    Je kan een nieuwe unit aanmaken met Menu File > New > Unit.
    Die unit kun je vervolgens "usen" in een andere unit door deze toe te voegen aan de "uses sectie" van die andere unit. Merk op dat ik in Unit1 (handmatig) "Graph" heb toegevoegd aan de uses-sectie. CTRL-klikken op die naam opent de Graph unit. De Graph unit stelt aan de buitenwereld ter beschikking (het gedeelte b??ven implementation):
    - TDoubleArray,
    - TEquation,
    - TGraphPainter,
    - TPaintOption,
    - TPaintOptions,
    - TGraph.

    In Form1.FormCreate maak ik runtime een TGraph object aan, wijs die toe aan een private FGraph variabele en stel er wat properties van in. Die FGraph variabele wordt gebruikt door alle andere routines (eventhandlers van de diverse buttons, scrollbar en ColorBox) van TForm1.

    CTRL-klik af en toe eens op een implementatie om naar de declaratie te springen, dat werkt heel verhelderend. Voeg ook gewoon zelf eens een button toe en stel een property in van FGraph.

    Het TGraph-object is eigenlijk min of meer al ontworpen als component waardoor sommige dingen al automatisch door de VCL worden geregeld, bijvoorbeeld de Font en Color property's. Mocht je daar niet uitkomen, neem dan maar gewoon aan dat de VCL dat doet. 't Is in ieder geval dan niets magisch van mij of zo...

    Succes.
    Last edited by NGLN; 02-Dec-10 at 01:02. Reason: typo
    (Sender as TNLDUser).Signature := 'Groeten van Albert';

  10. #25
    .. ja, ik heb de unit net ontdekt dat wordt studeren .. dit is erg interessant !

  11. #26
    Silly member NGLN's Avatar
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Werkendam
    Posts
    5,133
    Kijk, iemand likkebaardend van Delphi zien te krijgen... Daar doen we het allemaal voor!
    (Sender as TNLDUser).Signature := 'Groeten van Albert';

  12. #27
    .. net je post gelezen Albert. Ik vermoed dat wat jij hier hebt gedaan echt object georienteerd programmeren is. Ik vermoed dat je je eigen objecten en daaraan gekoppelde properties, procedures en functies hebt gemaakt. Ik heb er alleen maar een vage notie van. Wat ik heb gedaan is eigenlijk ouderwets programmeren en heb delphi alleen maar gebruikt om een interface te maken. Ik heb stukjes uit een boek voor beginners gelezen en ik vind dat object georienteerde principe behoorlijk abstract. Ik ga het allemaal goed bekijken. Ik zie ook dat je Engels gebruikt ipv Nederlands. Dat komt wel professioneel over

  13. #28
    Quote Originally Posted by NGLN View Post
    Kijk, iemand likkebaardend van Delphi zien te krijgen... Daar doen we het allemaal voor!
    .. ja, ik was destijds ook erg enthousiast over pascal. Ik hoop niet dat ik domme dingen zeg want ik ben niet echt ingevoerd in de informatica maar ik heb gehoord dat delphi achterhaald is omdat je er geen webapplicaties mee kunt ontwikkelen (?) en dat daarom java en/of visual basic veel worden gebruikt?

  14. #29
    Fornicatorus Formicidae VideoRipper's Avatar
    Join Date
    Mar 2005
    Location
    Vicus Saltus Orientalem
    Posts
    5,708
    Quote Originally Posted by Slauerhoff View Post
    maar ik heb gehoord dat delphi achterhaald is omdat je er geen webapplicaties mee kunt ontwikkelen
    Hahahaha, ik weet niet wie je dat wijs heeft gemaakt, maar deze persoon weet
    blijkbaar niet veel


    Toegegeven: Delphi (of Pascal) is heden ten dage niet niet zo populair meer en
    wordt slechts zelden gebruikt voor (web) applicaties, maar dit heeft niet veel
    te maken met de (kwaliteit van de) taal zelf

    Ik durf het zelfs sterker te verwoorden dat Pascal qua taal mooier en duidelijker
    is dan C (of PHP, Java, ...) en vele malen krachtiger dan Basic

    Greetz,

    Peter.
    TMemoryLeak.Create(Nil);

  15. #30
    .. ja, dat heb ik ook altijd wel gedacht

    Albert. .. ik heb je code goed bekeken en naar mijn idee zit het heel slim en compact in elkaar. Maar begrijpen doe ik het niet wezenlijk. Ik kwam eerst in de verleiding om jouw unit Graph te gaan gebruiken maar dan had ik alles om moeten bouwen en had ik net zo goed opnieuw kunnen beginnen. Ik heb nog wel geprobeerd om met moveto en lineto het plotten sneller te maken maar dat maakt bij mij niets uit. Ik vermoed dat het iets te maken heeft met TBitmap. Ik ben maar op mijn eigen manier doorgegaan en het is nu wel zo'n beetje af. Ik voeg het nog maar even bij
    Attached Files Attached Files
    Last edited by Marcel; 03-Dec-10 at 09:20.

Page 2 of 4 FirstFirst 1 2 3 4 LastLast

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 2 users browsing this thread. (0 members and 2 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •