Results 1 to 8 of 8

Thread: Reacties op artikel 'Het gebruik van ini-files'

  1. #1

    Reacties op artikel 'Het gebruik van ini-files'

    Hoe ini-files wekten en in elkaar zaten wist ik ook niet, vandaar dat ik het een en ander ben gaan uitproberen. Na wat rondgevraagd te hebben, heb ik de mogenlijkheden van de ini-files deels ondervonden. Een ini-file is bedoeld om systeemgegevens in op te slaan. Ze zijn bv makkelijk te gebuiken om inlog gegevens op te slaan als je een E-mail programma hebt. Of je kan ze gebruiken als je de gebruiker zijn eigen database laat aanwijzen en koppelen. Je kan er ook een adressenboek van maken, maar dit is niet aan te raden als je veel adressen hebt. Je kan dan beter gebruik maken van een database.

    Lees het artikel...

    ...of reageer op dit artikel als reply op deze thread.
    Marcel

  2. #2
    Dit klopt niet helemaal:

    De 3e parameter is de waarde zelf. Deze waarde word in de Edit veldjes gezet
    Dat is de default waarde. Dat wil zeggen als ReadString in de aangegeven sectie of gegevennaam niet kan vinden in de inifile. Dan geeft als result de default terug

    Verder leuk artikeltje. Keep up the good work

  3. #3
    notice-itter SvG's Avatar
    Join Date
    Apr 2002
    Location
    's-Hertogenbosch
    Posts
    4,865
    Leuk artikel, alleen mis ik de overige procedures, zoals ReadTime etc.. Misschien handig om daar ook een lijstje van te maken
    !

  4. #4
    Foreign member huub's Avatar
    Join Date
    Jul 2003
    Location
    Gaborone - Botswana
    Posts
    195
    je kunt waarschijnlijk een heel boek schrijven over het gebruik van ini-files. Ik gebruik ini-files ook voor het opslaan van items in een drop-down list van een combo box. Op die manier kan ik de gebruiker de inhoud van deze drop-down lists zelf laten invullen met gegevens die hij/zij wil gebruiken.

    Wat ik nog niet heb kunnen vinden, en waar ik dus nog steeds mee worstel ( en veel mee "pruts") is een goede oplossing te vinden voor het geval een ini-file verloren is gegaan. Als een programma bij het opstarten gegevens probeert te lezen uit een ini-file dat niet meer bestaat, duurt het heel lang voor de opstart procedure door gaat. Een try/except of try/finally kunnen daar geen verbetering in brengen.
    Dus als je je artikel nog een vervolg wil geven houd ik me aanbevolen.

    Huub

  5. #5
    Originally posted by huub
    je kunt waarschijnlijk een heel boek schrijven over het gebruik van ini-files. Ik gebruik ini-files ook voor het opslaan van items in een drop-down list van een combo box. Op die manier kan ik de gebruiker de inhoud van deze drop-down lists zelf laten invullen met gegevens die hij/zij wil gebruiken.

    Wat ik nog niet heb kunnen vinden, en waar ik dus nog steeds mee worstel ( en veel mee "pruts") is een goede oplossing te vinden voor het geval een ini-file verloren is gegaan. Als een programma bij het opstarten gegevens probeert te lezen uit een ini-file dat niet meer bestaat, duurt het heel lang voor de opstart procedure door gaat. Een try/except of try/finally kunnen daar geen verbetering in brengen.
    Dus als je je artikel nog een vervolg wil geven houd ik me aanbevolen.

    Huub
    euhm voordat je de inifile laadt, ff kijken of ie nog bestaat met FileExists( path ) misschien

  6. #6
    1) Een tip voor diegene die een ini-file gekoppeld aan een applicatie willen maken :
    Code:
    ChangeFileExt(Application.ExeName,'.ini')
    Nu wordt de applicatie-naam met ".ini" als extensie gebruikt voor applicatie-naam. Zo kun je eenvoudig meerdere kopieen van hetzelfde programma gebruiken met ieder zijn eigen instelling.

    2) Windows 95 & 98 voegden altijd netjes een extra regel tussen de secties in, dus :
    [Sectie1]
    Param1=Value1

    [Sectie2]
    Param1=Value1

    Sinds windows 2000, XP enz.. wordt dit irritant achter elkaar geplakt, zodat het zooitje minder leesbaar wordt.
    [Sectie1]
    Param1=Value1
    [Sectie2]
    Param1=Value1

    Weet iemand misschien hoe het mogelijk is om de oude manier (win95,win98) van opslaan te gebruiken?


    Groeten,
    Arno
    Nederlandse Firebird Nieuwsgroep
    Hoe meer je weet, hoe meer je beseft hoe weinig je weet.

  7. #7
    notice-itter SvG's Avatar
    Join Date
    Apr 2002
    Location
    's-Hertogenbosch
    Posts
    4,865
    Weet iemand misschien hoe het mogelijk is om de oude manier (win95,win98) van opslaan te gebruiken?
    Het probleem met TIniFile is dat de gegevens worden weggeschreven en dat niet gekeken wordt of de file er wel netjes uitziet. Met TMemIniFile kan dit wel, de IniFile zal dan in het geheugen gehouden worden totdat je zegt dat deze weer mag worden opgeslagen. Bij het opslaan word dan rekening gehouden met enters tussen sections in. Maak dus gebruik van TMemIniFile
    !

  8. #8
    Het nadeel van TMemInifile is alleen dat commentaar in inifiles verdwijnt. Met commentaar bedoel ik regels die beginnen met een puntkomma ( ; )

    TMemInifile.SetStrings is de interne functie die de inifile inlaadt. Deze filtert expliciet deze regels eruit. Helaas is het geen optie en is SetStrings niet virtual, dus het is ook niet makkelijk aan te passen.
    1+1=b

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •