Results 1 to 6 of 6

Thread: Internet mysql verbinding met delphi programma

  1. #1

    Cool Internet mysql verbinding met delphi programma

    Hi Delphi Experts!

    Ik wil een applicatie gaan schrijven die communiceert met een bestaande mysql database op internet. Er moeten gegevens worden weggeschreven en ook gegevens worden opgehaald uit deze database.

    Deze applicatie zou ik op windows machine's willen gaan draaien in de toekomst, dus het lijkt mij dat ik er rekening mee moet houden dat alle *.dll files aanwezig zijn in mijn executable die op de windows pc's komt te staan. Dit is te doen door middel van optie build with runtime packages, toch??

    Mijn vraag: Kan ik voor deze applicatie het dbExpress component TSQLConnection gebruiken, zonder dat dit later problemen opleverd met *.dll foutmeldingen op de windows machines?

    Momenteel probeer ik te verbinden met een mysql database, maar krijg ik de foutmelden: "Could not load libmysql.dll"

    Tweede vraag: Als ik mysql op mijn pc installeerd en dan wel een verbinding kan opzetten met de internet database. Lukt dit dan ook op andere pc waar geen mysql en geen delphi is geinstalleerd? Ik hoop van wel, ik neem aan dat de de optie build with runtime packages ervoor zorgt dat de andere windows pc ook beschikken over de dll die dan in de executable zit gebakken

    Ik heb al het een en ander over mysql gelezen op dit forum maar echt goede antwoorden op deze vragen kon ik niet helemaal terug vinden, vandaar deze post.
    Ik hoop dat er mensen zijn die me serieus op weg willen helpen, want het lijkt me hartstikke leuk om deze applicatie te maken.

    Groet Casper

  2. #2
    Vraag 1:
    Wanneer je een setup van je applicatie gaat bakken, kun je er toch voor zorgen dat die DLL bestanden worden meegenomen. Dus dan werkt het ook op een externe pc.

    Vraag 2:
    Op de pc waar je programma gaat draaien hoeft geen mySQL geinstalleerd te staan, je connect namelijk naar een MySQL Server op de internet pc ..

    Succes

  3. #3

    Re: Internet mysql verbinding met delphi programma

    Originally posted by casper
    Hi Delphi Experts!

    ...

    Deze applicatie zou ik op windows machine's willen gaan draaien in de toekomst, dus het lijkt mij dat ik er rekening mee moet houden dat alle *.dll files aanwezig zijn in mijn executable die op de windows pc's komt te staan. Dit is te doen door middel van optie build with runtime packages, toch??
    Als je build with runtime packages wil niet zeggen dat dll's mee worden gecompileerd. De dll's moeten nog steeds gekopieerd worden naar andere computer. Je moet dus dbexpmysql.dll mee exporteren en als diegene geen MySQL Client heeft moet je ook nog libmysql.dll mee exporteren volgens mij.


    Mijn vraag: Kan ik voor deze applicatie het dbExpress component TSQLConnection gebruiken, zonder dat dit later problemen opleverd met *.dll foutmeldingen op de windows machines?
    Zoals ik al zei je moet dus de juiste dll's mee installeren Zoals dees ook zei


    Momenteel probeer ik te verbinden met een mysql database, maar krijg ik de foutmelden: "Could not load libmysql.dll"
    Volgens mij gebruik je de verkeerde dll bij LibraryName. Heb je zeker dbexpmysql.dll? Welke versie van Mysql gebruik je? Er waren ook problemen met mysql 4.0 en DbExpress. Voor meer info ff zoeken hier op de forum.


    Tweede vraag: Als ik mysql op mijn pc installeerd en dan wel een verbinding kan opzetten met de internet database. Lukt dit dan ook op andere pc waar geen mysql en geen delphi is geinstalleerd? Ik hoop van wel, ik neem aan dat de de optie build with runtime packages ervoor zorgt dat de andere windows pc ook beschikken over de dll die dan in de executable zit gebakken
    Het moet gewoon lukken met de juiste dll's . De gebruikte dll's zijn dbExpMysql en LibMysql.dll. Die dll's moet je in de system32 directory van windows zetten of in de directory van je applicatie. En met build with runtime packages worden dus geen dll's toegevoegd aan je applicatie oid.

    [edit]
    Als je niet met dll's wil gaan werken. Er zwerft in de forum een thread rond hoe je dat kan gaan doen. Het was iig een combinatie van Zeos componenten en Directsql
    http://sourceforge.net/projects/directsql
    Last edited by Link; 01-Nov-03 at 18:36.

  4. #4
    Bedankt Dees en Link!
    Het kopieren van de libmysql.dll naar de windows\system32 directory verhielp het probleem dat hij de dll niet kon laden.

    Hmm Directsql, klinkt goed.
    Ik ga dat ook eens uitzoeken!

  5. #5
    Senior Member Anders's Avatar
    Join Date
    Dec 2001
    Location
    Doetinchem
    Posts
    1,415
    Misschien een overbodige opmerking. Maar realiseer je wel dat een MySQL database die bij een "normale" webhosting pakket zit niet standaard met een Windows applicatie vanaf een client te benaderen is. Dit wegens veiligheisoverwegingen. Je webhoster moet hier voor namelijk een port open zetten.
    Wel kan je een cgi, ISAPI etc. maken en die op de server zetten die dan de database lokaal benaderen en via de browser de gegevens terug geeft aan de gebruiker.
    Anders

    May your code compile!

  6. #6
    Als je over Acces beschikt is er een uiterst simpele oplossing beschikbaar.

    Download de meest recente MSQL-ODBC driver.
    Maak een ODBC-verbinding met de Host/Server.
    Open een Acces Project en verbind die met de MSQL-database op de host.
    Vanaf nu bestaat er een met de MSQL-database op de host on line gesynchroniseerde Acces (project) database.

    Voor deze "lokale" Acces (Project) database maak je een Delphi applicatie zoals je die voor een gewone Acces database zou maken.

    Alle met deze applicatie in de Acces project database doorgevoerde mutaties worden ad hoc en on line in de MSQL-database doorgevoerd.

    Werkt als een zonnetje.

    Let er wel op dat er -vanwege MYSQL- geen sprake is van referentiele integriteit, de (eventuele) voorzieningen daarvoor zul je zelf in je Delph-applicatie moeten inbouwen.

    Hopelijk heeft iemand hier iets aan.

    Met groet
    paulf

    NB
    Installatie van MSQL of Delphi -als je rechtstreeks in Acces zou muteren- op je lokale PC is hierbij uiteraard niet nodig.
    Last edited by paulf; 07-Nov-03 at 02:22.

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Similar Threads

  1. Delphi 5 en/of 6 source migreren naar Delphi 8
    By Alex_Delphi in forum WebDelphi
    Replies: 4
    Last Post: 26-Jan-04, 12:01
  2. werken met internet explorer
    By Delphifreak in forum Artikelen & tips
    Replies: 0
    Last Post: 12-May-03, 14:14
  3. Beginnen met MySQL in Delphi
    By Stroek in forum Databases
    Replies: 4
    Last Post: 13-Jun-02, 00:50

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •