Results 1 to 14 of 14

Thread: wat is het verschil

  1. #1

    wat is het verschil

    mijn vraag is wat is het verschil tussen delphi en c++
    ik zal vast wel iets stoms vragen maar ik hoor het wel

  2. #2
    Senior Member
    Join Date
    Jan 2002
    Location
    Nieuwlande, Nederland
    Posts
    612
    Allereerst: de code. Delphi draait op Pascal, C++ draait op C++.
    Tweede: Delphi is een RAD-tool (een visuele ontwikkelomgeving) C++ als taal vraagt dat je alles zelf bouwt.

    Als je vraagt wat het verschil tussen Delphi en C-Builder is, dan ligt dat verschil dichter bij elkaar. Het zijn dan beide vergelijkbare ontwikkelomgevingen, de taal van C-Builder is C.

    Pascal is waarschijnlijk wat makkelijker te leren dan C. C++ is van oudsher krachtiger dan Pascal.

  3. #3
    Senior Member PsychoMark's Avatar
    Join Date
    Nov 2001
    Location
    Raamsdonksveer
    Posts
    10,269
    Originally posted by Teo
    C++ is van oudsher krachtiger dan Pascal.

    Correctie: het idee dat C++ de ultieme taal is zit bij veel mensen helaas ingebakken. Pascal doet zeker niet onder voor C++, er zijn zelfs bewijzen van dat Pascal sneller is dan C++, waarbij beiden test-programma's hetzelfde uitvoerde en geoptimaliseerd waren voor hun eigen taal...
    Qui custodiet ipsos custodes

  4. #4
    Senior Member
    Join Date
    Jan 2002
    Location
    Nieuwlande, Nederland
    Posts
    612
    Je ziet mij niet schrijven dat C of C++ de ultieme taal is. Ik programmeer niet voor niets met Delphi.. Ik vind C qua programmataal veel te ingewikkeld en voel me veel beter thuis in Pascal.

    En het voordeel dat er naar mijn gevoel veel meer componenten voor Delphi op Internet te vinden zijn dan voor C-Builder speelt ook een niet te kleine rol.

  5. #5
    Senior Member PsychoMark's Avatar
    Join Date
    Nov 2001
    Location
    Raamsdonksveer
    Posts
    10,269
    Wat syntax betreft zou je hier ook even naar kunnen kijken: http://www.skylit.com/pascpp/ . Geeft een aardig overzicht van de verschillen qua taal... alhoewel je wel even moet opletten dat Delphi Object Pascal is, en dus bv classes wel kent . Maar dat geldt eigenlijk ook voor C++, C heeft dacht ik ook geen classes namelijk...


    Voorderest zijn de talen qua mogelijkheden vrijwel gelijk, dus het ligt er gewoon aan waar je je het prettigst bij voelt...
    Qui custodiet ipsos custodes

  6. #6
    Old Navigator Matthijs's Avatar
    Join Date
    Mar 2001
    Location
    Ede, NL. Delphi: Delphi 7/2005 :). Matthijs schrijf je Matthijs
    Posts
    2,199
    Originally posted by Teo
    Je ziet mij niet schrijven dat C of C++ de ultieme taal is. Ik programmeer niet voor niets met Delphi.. Ik vind C qua programmataal veel te ingewikkeld en voel me veel beter thuis in Pascal.

    En het voordeel dat er naar mijn gevoel veel meer componenten voor Delphi op Internet te vinden zijn dan voor C-Builder speelt ook een niet te kleine rol.
    Hoeft in principe ook niet! In C-builder kun je zelfs Delphi-code gebruiken! Tenminste dat heb ik altijd begrepen, de zelfde compiler zit er namelijk achter.
    Maar misschien is er een Pro die dit kan beamen of ontkrachten
    What's in a sig?

    Would my posting be less valuable if it didnot have a sig? (Vrij naar William S.)

    Let op de kleine lettertjes. For all postings: e&oe!
    This program performed an illegal function, the police are on their way

  7. #7
    Deze pro weet het ook niet precies, maar volgens mij is niet de code, maar zijn wel de DCU's uitwisselbaar. Delphi componenten zijn dus te gebruiken in C++ Builder en andersom.
    Marcel

  8. #8
    Senior Member PsychoMark's Avatar
    Join Date
    Nov 2001
    Location
    Raamsdonksveer
    Posts
    10,269
    C-Builder kan volgens mij wel degelijk Pascal code compileren, maar in beperkte mate, er zijn wat beperkingen met inheritance e.d. naar wat ik gehoord heb... andersom kan het compleet niet, je kan geen C++ in Delphi compilen. Wel ASM trouwens

    Je kan de DCU's daarentegen volgens mij wel onbeperkt uitwisselen... heel vaag allemaal in ieder geval
    Qui custodiet ipsos custodes

  9. #9
    Bite me! Tommy's Avatar
    Join Date
    Jan 2002
    Location
    Rdam
    Posts
    564
    k heb me wel is op visual c++ gegooid, sjeemig wat een verschil tov delphi. Je moet dus echt gewoon elke formpje met de hand op gaan geven. Wat je met delphi in 4 minuten maakt moet je daar een dag voor programmeren (overdreven gesproken uiteraard, je zal vast wel je code libraries er voor kunnen bakken).

    Maar dan nog, ik zou er te lui voor zijn (paradoxialeluiheid, komtie weer om de hoek kijken )

  10. #10
    Senior Member PsychoMark's Avatar
    Join Date
    Nov 2001
    Location
    Raamsdonksveer
    Posts
    10,269
    VC++ heeft ook een dialog editor, maar dan nog is Delphi handiger, het gebruikersgemakgehalte (wow, leuk scrabble woord ) is gewoon hoger




    ...en je hebt van die mensen die Delphi pakken en dan alsnog puur API gaan zitten schrijven, zoals ik (ok, niet altijd, alleen in heel aparte gevallen waarin een kleine EXE van groots belang is.... maar dat bewijst wel dat je met Delphi alle kanten op kunt )




    [/delphi-promotie]
    Qui custodiet ipsos custodes

  11. #11
    Senior Member
    Join Date
    Jan 2002
    Location
    Nieuwlande, Nederland
    Posts
    612
    Als je kleine executables maakt zou ik eens naar KOL kijken..

  12. #12
    Senior Member PsychoMark's Avatar
    Join Date
    Nov 2001
    Location
    Raamsdonksveer
    Posts
    10,269
    KOL?
    Qui custodiet ipsos custodes

  13. #13
    KOL - Key Objects Library is a set of objects to develop power (but small) 32 bit Windows
    Zie http://bonanzas.rinet.ru/. Ik ken het verder niet, maar als omvang belangrijk is is het misschien inderaad eens het proberen waard.
    Marcel

  14. #14
    Senior Member PsychoMark's Avatar
    Join Date
    Nov 2001
    Location
    Raamsdonksveer
    Posts
    10,269
    Mhhh... is misschien wel interessant om even naar te kijken
    Qui custodiet ipsos custodes

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Similar Threads

  1. Replies: 67
    Last Post: 15-Jun-04, 12:32

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •