Results 1 to 4 of 4

Thread: Delphi 8 Datamodule

  1. #1

    Delphi 8 Datamodule

    Hallo,

    ben een beetje met delphi8 aan het spelen. Ik ben bezig een klein testapp aan het maken met WinForms.
    Wat ik mis is een datamodule om de datacomponenten op te plaatsen.
    Weet iemand misschien wat het alternatief daarvoor is in .NET of is er geen alternatief en maak je de datacomponenten in code in een aparte klasse (wat eigenlijk zou kunnen dienen als datamodule maar dan niet visueel).
    De datacomponenten op een form droppen lijkt mij geen goed idee ?

  2. #2
    WinForms kennen geen DataModule. Als je een VCL for .Net applicatie maakt heb je wel de mogelijkheid om een datamodule te kiezen. Volgensmij heeft WinForms geen alternatief dan degene die jij al opgenoemt hebt. Of je maakt een form die je nooit in je applicatie laat zien.

    /edit
    Ik heb het nog even nagezocht en er is weldegelijk een WinForms alternatief. Het heet een Component (Component for Window Forms). Daar kan je designtime componenten opgooien en hun properties instellen.

    Er is alleen wel een groot verschil met Delphi's DataModules. Aangezien .Net alleen maar classes en objecten kent en dus geen globale variablen is het niet mogelijk om designtime aan de componenten van andere forms te koppelen zo als we gewend waren onder Delphi 7 en lager. Bovendien kennen WinForms geen Auto Create van Forms en dus ook niet van je datamodule. Bij de VCL for .Net DataModule werkt het allemaal wel zoals we gewend waren. Bij WinForms zal je handmatig het 'Component for Window Forms' moeten creeren en handmatig de koppeling leggen.
    Last edited by Lord Larry; 27-Dec-03 at 14:18.
    We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

  3. #3
    En dat laatste vind ik persoonlijk een voordeel Het designtime linken van een form naar een datamodule gaat niet altijd goed en impliceert dat er altijd maar één instantie van de datamodule is. Dat is niet altijd het geval en dan zit je aardig in de problemen.

    In .NET zou ik inderdaad een component maken en daar je data adapters op zetten. Op je form zet je een DataSet die je dan runtime vult vanuit je DataAdapter.

    Zie ook mijn artikel .NET: Hello DataSets.... Maar let op: mijn beperkte .NET kennis is voorlopig gebaseerd op Visual Studio, ik heb nog geen Delphi 8 op mijn buro staan.
    Marcel

  4. #4
    LL, Marcel,

    bedankt voor de reacties.
    Tot nu toe heb ik een klein testapp gemaakt die iets doet met personen in een access databank en ik heb de datacomponenten in de code aangemaakt. Dat gaat eigenlijk vrij vlot. Ik ga het zeker eens proberen met dat Component ook.

    Geert

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Similar Threads

  1. Replies: 67
    Last Post: 15-Jun-04, 12:32

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •