Results 1 to 6 of 6

Thread: NLDTrayicoon hoe en wat??

  1. #1

    NLDTrayicoon hoe en wat??

    Hoi!

    Hoe gebruik ik die nldtray icoon??
    Moet ik die component instaleren of kan ik gewoon dat pas bestandje in directory plaatsen en bij uses zetten?

    is er geen helpfile voor de component hoe je hem gebruikt??

  2. #2
    notice-itter SvG's Avatar
    Join Date
    Apr 2002
    Location
    's-Hertogenbosch
    Posts
    4,865
    hoi

    je moet het component eerst installeren.. dit doe je met Component -> Install component
    !

  3. #3
    Ow dus alleen uses passfile is niet genoeg?

    vind zo lastig van compomenten dat als ik mijn pc opnieuw instaleer dat je hem dan opnieuw moet installeren

  4. #4
    Senior Member PsychoMark's Avatar
    Join Date
    Nov 2001
    Location
    Raamsdonksveer
    Posts
    10,269
    Er zit ook een NLDTrayIconD6/7.dpk bij, als je deze opent en op Install drukt heb je hetzelfde. Deze procedure geldt overigens voor alle componenten waarbij de maker niet te lui is geweest om een package te maken, in de andere gevallen kan je Install Component gebruiken om 'm in een nieuwe package te installeren.

    Om de "handleiding" maar even compleet te maken:


    • Voeg het pad naar de source van het component toe bij Tools -> Environment Options -> Library Path
    • Kijk of er bij de componenten .dpk bestanden zitten
    • Kies de juist dpk indien meerderen aanwezig; meestal bevat de naam bijvoorbeeld "D6" om aan te geven dat de package voor die versie van Delphi geldt
    • Als er twee packages zijn voor je versie, meestal genaamd "D6R" en "D6D" of elke variant daarop ("Run" en "Des" vind je ook regelmatig) dan zijn deze bedoeld voor runtime (het compileren) en design time (het werken met de component in de Delphi IDE). Open in zulke gevallen eerst de runtime package en druk op Compile. Open daarna de design time package en druk op Install. Goede componenten hebben altijd 2 packages, alhoewel een hoop componenten om gemaksredenen slechts 1 package hebben, welke je dan direct kan Installen.

      Voor componentbouwers: dit hoort niet! Ik heb me hier vroeger ook schuldig aan gemaakt, maar tegenwoordig zet ik de unit met de Register functie in een aparte .pas en een aparte designtime package.



    Waarom zo "lastig"? Het kan ook zonder, je kan gewoon de unit usen en dan TNLDTrayIcon gebruiken, er zit alleen een groot nadeel aan dan: je zal 'm in code aan moeten maken, de IDE weet niet dat 't gaat om een component en je zal 'm daarom niet op je form kunnen kwakken zoals normale componenten. Even lastig met opnieuw installeren van je PC, maar het biedt je wel weer wat gemak achteraf.
    Qui custodiet ipsos custodes

  5. #5
    Tis lastig als je meerdere compomenten instaleert, je maakt een programma en je format je pc dat het programma dan niet meer werkt en dan moet je wer uitzoeken waar die compomenten zijn, maargoed ik instaleer hem wel

  6. #6
    Je kan m ook runtime aanmaken, dan hoef je geen componenten te installeren. Maar je verliest wel veel van de voordelen die Delphi je kan bieden. Je zou ook gewoon de componenten kunnen bewaren die je nodig hebt. En als je zorgt dat je altijd de source ook hebt kan je zelfs naar een nieuwe Delphi versie over zonder dat je de leverancier nodig hebt.
    We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Similar Threads

  1. Replies: 9
    Last Post: 13-Jan-04, 10:15
  2. Replies: 14
    Last Post: 02-Apr-03, 13:27
  3. Hoe kan ik zien wat nog wel en niet......
    By Richard in forum Algemeen
    Replies: 3
    Last Post: 06-Aug-01, 08:49

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •