Results 1 to 4 of 4

Thread: Een getal opzoeken in een Database zonder SQL of Query's

  1. #1
    5th member of nldelphi
    Join Date
    Mar 2001
    Location
    Alkmaar
    Posts
    2,127

    Question Een getal opzoeken in een Database zonder SQL of Query's

    Hoi aan IEDEREEN, iemand enig idee hoe ik een getal uit een database haal zonder gebruik te maken van SQL of Query's (deze worden nl. nog niet ondersteund (3th Party)).

    Eerst Filter ik mijn Tabel, dan houd ik een x aantal records over, deze hebben allemaal hun eigen unieke ID. (ID is hier een Nummeriek getal).

    Dan is het de bedoeling dat als ik een record hier aan toevoeg er ook een Uniek ID nummer moet worden toegevoegt, dit gaat bij mij alleen niet via het AutoInc type in de Tabel zelf,

    Dus om die reden wil ik het laatste ID nummer opzoeken en dan verhogen met 1 en dan wegschrijven, op die manier zal het voor mij wel werken.

    Maar ja dan moet je wel weten wat de makkelijkste manier van opzoeken is, is dat gewoon record voor record doorlopen en dan kijken of er een getal hoger is gevonden dan in het vorige record, en zo ja dan weer opnieuw doorlopen. ?
    Net zo lang totdat er geen hoger getal gevonden wordt ?

    Groetjes...
    RLD

  2. #2
    Hoi Richard,

    Als je geen beschikking hebt over SQL is dat inderdaad één van de manieren. Ik weet niet of je de database kunt aanpassen, zo ja dan zou je het toch voor een gedeelte door je database kunnen laten doen. Maak daarvoor een descending index op je primary key. In je TTable component (die van je 3rd party dan) selecteer je deze index v????r het openen van de tabel. Open nu je tabel, je eerste record is degene met de hoogste key. Als je geluk hebt wordt op deze manier ook niet meteen je hele tabel over de kabel gehaald omdat je op je eerste record blijft staan.
    Marcel

  3. #3
    5th member of nldelphi
    Join Date
    Mar 2001
    Location
    Alkmaar
    Posts
    2,127

    Unhappy Dat gaat niet lukken

    Dat Gaat niet lukken, want ik heb al een primary key, en die 'Unieke' Id's zijn uniek voor elke groep in een tabel.
    Dus het kan best vaker voorkomen dat dezelfde 'Unieke' ID in de tabel voorkomt maar dan wel bij een verschillende groepen.
    RLD

  4. #4
    Ook al zijn ze niet uniek, dan kun je er toch nog steeds een descending index op zetten? Je hoogste getal staat dan nog steeds bovenaan, ook al zal regel 2 soms hetzelfde getal bevatten. Je voorkomt er in ieder geval mee dat je je tabel door moet lopen.

    Heb je je tabel toch al open en binnen (gefetched), dan denk ik dat je inderdaad het beste je tabel door kunt lopen (vergeet DisableControls/EnableControls en BookMark niet).
    Marcel

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •