Page 2 of 10 FirstFirst 1 2 3 4 ... LastLast
Results 16 to 30 of 147

Thread: Wild webserver plan

  1. #16
    Er moet wel redelijk beheer worden gepleegd. De meeste WWW servers die 'plat' gaan gebeuren door slechte scripts of code.

    Ook datatransfer is een goede. Als iemand in zn eentje 99% van de datatransfer pakt.. zou die meer moeten bijdragen als er daarvoor extra betaald moet worden.

    Domeinnamen, ik heb ze nu via mijn huidige providers lopen, maar hoe kan ik die 'zelf' dan naar deze server laten wijzen?

    En het kostenplaatje natuurlijk. Ook lijkt het me dat elke deelnemer een soort contract aan zn broek krijgt. Dat jij na een half jaar in je eentje die server kan gaan betalen omdat de rest er tussenuit naait.

    Platform waarop gedraaid gaat worden. Mijn voorkeur gaat uit naar IIS.
    Ik denk inderdaad dat we dan één of twee mensen aan moeten stellen als beheerders van de server. Slechte scripts hou je niet echt tegen vrees ik, maar dat is aan onszelf om onze software lokaal te testen voor het naar de server gaat.

    Meestal sluit je een contract met een standaard datatransfer en betaal je als je daar overheen gaat. Dan zullen we inderdaad op een simpele manier boven water moeten krijgen wie er over het gemiddelde is gegaan en die zal de rekening moeten aanvullen.

    Als je eigenaar bent van je domeinnamen kun je ze altijd laten verhuizen. Het hangt van je huidige host af hoe simpel dat is, maar dat kan nooit erg lastig zijn. Als je een domein hebt waar je zelf een DNS server kunt instellen kun je die naar MyDomain.com zetten, die zijn dan DNS server voor je waardoor je je domein kunt pointen naar iedere server die je maar wilt.

    Klopt, er zal inderdaad op de één of andere manier iets getekend moeten worden. Hmm, ik ben meer van de technische afdeling.

    Platform: we zijn op NLDelphi dus dat zal in ieder geval Windows moeten zijn. Dan hebben we nog een keuze voor IIS of Apache, maar met Windows wordt over het algemeen ook voor Apache gekozen.
    Marcel

  2. #17
    Een eigen server wegzetten kost bij widexs 80 euro per maand
    Een server huren kost 317.65 euro per maand (met zelfde datatraffic)
    Vergeet niet dat er dan nog een Windows 2000 server licentie bij komt. Dat kost ongeveer net zoveel als een server. Een tweede probleem kan zijn dat je meteen een startbedrag hebt, dat probleem heb je bij huren niet.
    Marcel

  3. #18
    Homo Programmerus Jamal's Avatar
    Join Date
    Jan 2002
    Location
    's-Hertogenbosch
    Posts
    150
    Okee, die start-up kosten zijn een probleem, maar misschien kan je wel een soort van krediet afsluiten. Dan betaal je wel rente, maar die neem je dan mee in de maandlasten.

    Het belangrijkste is, dat alle mensen die mee doen, ook de verplichting hebben om mee te blijven doen.

    Ook is de vraag wie de eigenaar van de server wordt. Kijk.. we zouden kunnen zeggen hij is van iedereen 1/10 maar dat werkt natuurlijk niet. Ook moeten we kijken hoe het zit met uitvallen van de server.. schade enz.

    Er zitten best een hoop ogen en haken aan.

    Stel, na 1 week trouwe dienst gaat de server stuk. Okee.. we hebben garantie neem ik aan, maar dan is ie toch wel een X aantal dagen uit de lucht. En hoe zit het als we geen garantie meer hebben.

    En.. een server huren... dat is allemaal gebaseerd op linux [van wat ik gezien heb] een W2000 bak zal wel veel duurder zijn.
    'Use the source Luke, Use the source!' - http://www.iwritecode.nl/

  4. #19
    Homo Programmerus Jamal's Avatar
    Join Date
    Jan 2002
    Location
    's-Hertogenbosch
    Posts
    150
    Wat is eigenlijk het bezwaar om W2000 Professional te pakken als OS voor de server?

    Volgens mij is het verschil tussen Professional en Server niet zo heel groot. En je hebt er standaard IIS bij zitten.
    'Use the source Luke, Use the source!' - http://www.iwritecode.nl/

  5. #20
    even tussendoor....

    Jullie hebben het over een windows server, en de reden is dat het voor nlDelphi is. Nou is het idd waar dat delphi alleen op windows draait. Maar op de server hoeven toch geen delphi programma's te draaien.

    Als je nou als server os voor b.v. linux kiest, dan spaar je al een windows licentie uit. Dat geld kan dan dus in een betere server en/of meer bandbreedte worden gestopt. Ook is het probleem van vastlopers door slechte code meteen opgelost. Ik heb iig nog niet een linux/unix server gezien die door een slecht web script vast loopt.

  6. #21
    Homo Programmerus Jamal's Avatar
    Join Date
    Jan 2002
    Location
    's-Hertogenbosch
    Posts
    150
    Hmm.. je kan onder linux net zulke slechte code krijgen als onder Windows... Okee.. misschien dat de mogelijkheden iets beperkter zijn.

    Maar door lousy scripts kan je nog steeds de performance van je Linux server om zeep helpen.

    Waarom zou ik graag een Windows host willen... Je kan met Delphi namelijk heel leuke web-applicaties inelkaar beunen. Ik heb al ergens een hele site in een delphi exe zitten. Ik heb niet zoveel zin om dit helemaal in PHP of zoiets te gaan doen.
    'Use the source Luke, Use the source!' - http://www.iwritecode.nl/

  7. #22
    Als je op de webserver ook delphi applicaties wilt draaien installeer je daar gewoon een windows emulator op. Performance is dan idd wel iets minder dan dat je het programma op een gewone windows server zou draaien. Als je op een linux server slechte scripts draait, dan beinvloed dat de performance natuurlijk, maar niet zoveel als bij een windows systeem. En de server loopt er ook zeker niet door vast.

  8. #23
    Homo Programmerus Jamal's Avatar
    Join Date
    Jan 2002
    Location
    's-Hertogenbosch
    Posts
    150
    Hmm.. een Windows-emulator.. dat lijkt me nou helemaal nix. Ik draai mn Delphi applicaties liever gewoon onder een Windows OS.
    Access database, ADO enz enz.. ik weet niet of dat dat werkt onder Linux met een Emulator.
    'Use the source Luke, Use the source!' - http://www.iwritecode.nl/

  9. #24
    Je hebt wel gelijk, een windows emulator is natuurlijk niet zo goed als windows zelf.

    Maarja, het heeft alle 2 zn voors en tegens

  10. #25
    Senior Member walterheck's Avatar
    Join Date
    Oct 2001
    Location
    Belo Horizonte, Brasil
    Posts
    4,212
    het verschil tussen w2000 prof en server is dat 2000 prof maar 100 connecties op hetzelfdebestand toelaat. dit zou potentieel problemen geven...
    Nee, de Romeinen spraken geen ISO-8859-1 LATIN

  11. #26
    Senior Member walterheck's Avatar
    Join Date
    Oct 2001
    Location
    Belo Horizonte, Brasil
    Posts
    4,212

    altijd makkelijk: connecties :-)

    Ik heb en meeltje gestuurd naar borland en kreeg dit terug:

    Hi Walter,

    (.....)

    I passed on the info to the marketing group and will let you know about their answer.

    (........)

    Regards,
    XXXXXXX
    Nee, de Romeinen spraken geen ISO-8859-1 LATIN

  12. #27
    Het belangrijkste is, dat alle mensen die mee doen, ook de verplichting hebben om mee te blijven doen.
    Klopt, dus ik denk dat we dan een periode moeten afspreken waarover we gaan. Als we een volledige server huren hebben we het voordeel dat we in principe iedere maand of ieder kwartaal onder dat contract uitkunnen. Het nadeel is dat het misschien duurder is dan een server kopen.

    Stel dat we een server kopen en afspreken dat we minimaal voor een jaar gaan. Een server kost inclusief Windows 2000 server (inschatting) 3.000 euro. Die schrijven we in een jaar af, dus dat is 250,- per maand. Aan de hosting zijn we zo'n 85,- per maand kwijt dus dat wordt 335,- per maand. Doen we hetzelfde rekensommetje voor twee jaar dan wordt het een stuk interessanter: 3.000 / 24 = 125 + 85 = 210,-. Dan zullen we verder nog moeten kijken wat we nog meer op de server willen draaien en wat de licentiekosten daarvoor zijn. Kortom, dat komt alweer aardig in de buurt van een volledige server huren.

    Wat is eigenlijk het bezwaar om W2000 Professional te pakken als OS voor de server?
    Ik denk dat dat vanwege de licentie zeker zal moeten. Verder is het op W2K professional ook niet mogelijk om meerdere domeinen te draaien.



    Maar op de server hoeven toch geen delphi programma's te draaien.
    Dat is wel de bedoeling. Op NLDelphi worden nu al verschillende Delphi CGI's gebruikt en dat wilde ik wel graag zo houden.
    Marcel

  13. #28
    Homo Programmerus Jamal's Avatar
    Join Date
    Jan 2002
    Location
    's-Hertogenbosch
    Posts
    150
    Op http://www.webhosters.nl kan je zoeken naar providers en hun weboplossingen.

    Daar kan je ook een lijst vinden van 56 'verhuur' oplossingen gebaseerd op een Windows OS.

    [edit]
    http://www.denit.net/dedicated/win2k.php lijkt wel mooie oplossingen te hebben. [/edit]
    Last edited by Jamal; 14-Mar-02 at 09:46.
    'Use the source Luke, Use the source!' - http://www.iwritecode.nl/

  14. #29
    Senior Member walterheck's Avatar
    Join Date
    Oct 2001
    Location
    Belo Horizonte, Brasil
    Posts
    4,212

    Unhappy Balen.....

    Hello Walter,

    I had a reply from the marketing group.
    They are already sponsoring several groups of users in the Netherlands and do not plan yet to support another one. They would prefer to encourage the user groups to work together because things become too fragmented (as they said).

    Thanks and regards,

    dus : balen...
    Nee, de Romeinen spraken geen ISO-8859-1 LATIN

  15. #30
    Jammer Walter, maar zeker bedankt voor de poging!

    Denit lijkt me erg duur: een startbedrag van 1790,- en dan 225,- per maand. De stiekemers vermelden in eerste instantie niet dat Windows nog niet is geïnstalleerd, maar iets verder staat "Licentie & installatie Windows 2000 server & IIS 5" voor 1590,- eenmalig. Dan staan er op Webhosters een aantal mooiere aanbiedingen. Internet Unie heeft bijvoorbeeld een server voor 310,- startbedrag en dan 220,- per maand. Overigens draait de server van NLDelphi nu zo snel en stabiel dat ik zeker ook bij de huidige host eens ga informeren wat zij ons kunnen aanbieden. Ze hebben zeker fouten gemaakt, maar die hebben ze nu ook zeker goedgemaakt (en nu maar hopen dat ik niks over me afroep)

    Maar om ons rekensommetje van één jaar even op Internet Unie toe te passen: 310,- / 12 = 25 + 220 = 245,- per maand! En dan hebben we geen problemen over eigendom van de server en dergelijke.
    Marcel

Page 2 of 10 FirstFirst 1 2 3 4 ... LastLast

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Similar Threads

  1. NLDelphi Server Sponsor Wild Guess Plan
    By Luc in forum Koffiehoek
    Replies: 18
    Last Post: 19-Dec-04, 15:09
  2. ADO connection op webserver met access database
    By eprincen in forum WebDelphi
    Replies: 11
    Last Post: 28-May-04, 00:48
  3. Benadering Interbase vanaf Webserver Apache
    By devreede in forum Databases
    Replies: 4
    Last Post: 14-Jun-03, 15:08
  4. Replies: 32
    Last Post: 26-Sep-02, 01:18
  5. Replies: 4
    Last Post: 28-Aug-02, 00:05

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •