Results 1 to 5 of 5

Thread: DataAdapter.Update naar Interbase db geeft elke 2e aanroep een exceptie

  1. #1
    Konijnus Digitalus Bobo's Avatar
    Join Date
    Jul 2003
    Location
    Pernis
    Posts
    338

    DataAdapter.Update naar Interbase db geeft elke 2e aanroep een exceptie

    Om met Delphi 8 te leren werken ben ik begonnen een (windows forms) database applicatie (met een Interbase DB) in elkaar te draaien. Hierbij maak ik gebruik van de Borland data provider. Ik kom nu echter het volgende probleem tegen: bij het wegschrijven van een gewijzigde tabel krijg ik elke tweede keer dat ik 'dataadapter.update' uitvoer een exceptie ('execute failed. unassigned code').

    Om alle zaken buiten het vullen/wegschrijven van de gegevens uit te sluiten heb ik een kleine testapplicatie gemaakt (zie bijgevoegde zipfile) die niets anders doet dan op een druk van de 'load' knop de tabel inlezen, tonen in een grid, en na 'save' de boel wegschrijven. Helaas geeft ook deze applicatie elke tweede 'update' dezelfde foutmelding.

    Dus:
    - Druk op 'load' (dataadapter.fill)
    - Maak een wijziging in de tabel (m.b.v. een datagrid)
    - Druk op 'save' (dataadapter.update), dit gaat goed.
    - Maak weer een wijziging in de tabel
    - Druk op 'save', foutmelding: 'execute failed. unassigned code'.
    - Druk zonder verder iets te doen weer op 'save', dit lukt nu weer zonder problemen.
    ..enz.

    Als ik de testapplicatie opzet met SQL server of Firebird ipv Interbase heb ik dit probleem niet. Omdat ik me bijna niet kan voorstellen dat dit een fout is in de IB driver (dat zou dan tijdens de testfase van D8 wel gevonden zijn neem ik aan) zal ik wel iets fout doen waar IB gevoeliger voor is dan de andere DBMS'en of is mijn installatie van IB niet helemaal tof.. Zou iemand bijgevoegde applicatie eens kunnen uitproberen en kijken of hij/zij er dezelfde problemen mee heeft??? Bedankt!

    BTW: Ik gebruik D8/Update 2 en IB 7.1 sp 2.
    Attached Files Attached Files

  2. #2
    Kun je misschien een backup van je database toevoegen? Ik heb hier Interbase 6 en jij gebruikt blijkbaar 7. Ik kan je database niet openen, maar een backup teruglezen zal wel lukken denk ik.
    Marcel

  3. #3
    Konijnus Digitalus Bobo's Avatar
    Join Date
    Jul 2003
    Location
    Pernis
    Posts
    338
    Marcel,

    Hierbij de backup van mijn testdatabase. Je zou eventueel ook een nieuwe db kunnen maken en de testtabel aan kunnen maken met:

    CREATE TABLE "TESTTABLE"
    (
    "TESTCOL" INTEGER
    );

    Zoals je ziet stelt 't niet zo bijster veel voor
    Attached Files Attached Files

  4. #4
    Hmm, helaas... Met Interbase 6.x gaat ie ook mis. Maar wat er precies mis gaat kan ik eerlijk gezegd ook niet vinden. Heb je geprobeerd even snel een nieuw project te maken om er zeker van te zijn dat je niet gewoon per ongeluk ergens iets heel raar hebt ingesteld?
    Marcel

  5. #5
    Konijnus Digitalus Bobo's Avatar
    Join Date
    Jul 2003
    Location
    Pernis
    Posts
    338
    Heb je geprobeerd even snel een nieuw project te maken..
    Jazeker. Ik kwam het probleem in eerste instantie tegen in een andere applicatie waar ik aan bezig ben en heb toen inderdaad een nieuw project gemaakt. Het resultaat van die actie is de testapplicatie die ik aan mijn eerste post in deze thread heb gehangen.

    Ik denk dat ik deze vraag ook maar eens in een van de borland nieuwsgroepen ga posten en als dat niets oplevert moet ik maar een rapport in QualityCentral aanmaken denk ik.....

    In ieder geval bedankt voor het testen!

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Similar Threads

  1. Replies: 34
    Last Post: 18-Dec-03, 00:23
  2. Maak een verjaardagskalender in Interbase
    By mhemmes in forum Artikelen & tips
    Replies: 5
    Last Post: 03-Dec-01, 12:28

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •