Results 1 to 11 of 11

Thread: VB Programmeur ontdekt Delphi

  1. #1

    Wink VB Programmeur ontdekt Delphi

    In de nieuwsgroep microsoft.public.dotnet.general het volgende bericht:

    I have been trying out the beta versions of the new vb.NET framework and
    have finally concluded that it ****s.

    The new environment gets rid of the key vb terms and replaces them with
    a C++ like development style. Also, Microsoft have given a new definition to
    ease-of-use... it isn't easy, and I am definitely not going to use it.

    VB.NET has become so much like C++ or Java, that there is no point in
    continuing to program in it. It forces the programmer to move to other languages
    such as Sun's Java or Delphi 6.0.

    I say don't waste your time on VB.NET and instead just migrate to a
    Delphi 6.0 which is as easy to use as vb6 and has all the internet functionality as
    .NET.
    De hele thread kun je hier lezen.
    Marcel

  2. #2
    Old Navigator Matthijs's Avatar
    Join Date
    Mar 2001
    Location
    Ede, NL. Delphi: Delphi 7/2005 :). Matthijs schrijf je Matthijs
    Posts
    2,199

    Post Wellicht ligt het iets genuanceerder?

    Ik denk dat deze VB-programmeur nog niet helemaal door heeft waar het hele .NET gebeuren over gaat. (Ik ook nog niet helemaal, daarom ga ik morgen naar een sessie van MS )

    Maar zoals ik het zie, is .NET een verdere uitbouw van datgene waar we nu al langer mee bezig zijn. Het is de bedoeling applicaties doorzichtiger te maken. Voor de gebruiker zal er "straks" geen verschil zijn of de applicatie op een server in Verweggiestan, op een server in het LAN of lokaal op zijn eigen PC staat te draaien.

    We kunnen hierbij denk ik gevoegelijk aannemen dat een volgende Delphi versie ook .NET zal ondersteunen. (Voor een groot deel gebeurt dat tenslotte al met o.a. de ondersteuning van SOAP, etc.)

    Een van de voordelen van het .NET-framework zal zijn, dat componenten ontwikkeld in de ene taal direct te gebruiken zijn in de andere. Je zult zelfs in Delphi wijzigingen kunnen maken in een descedant van een object gemaakt in VB.NET etc.

    Het eerste nadeel wat ik op direct zie, is dat programma's geschreven voor het .NET-framework reversed engineerd kunnen worden. We gaan namelijk terug naar een "Intermediate Language" deze wordt dan door een JIT-compiler vertaald naar machine-taal op het moment van uitvoering. (Dus met zoiets als vbrunXXX.dll. )

    Een van de genoemde voordelen is het einde van de dll-hell. Alle programmatuur praat straks tegen dezelfde interface aan (Runtime Library) die een hoop van de lastige dingen van de Windows-API moet laten verdwijnen.
    Zo zijn er nog wel wat dingen maar misschien heb ik daar morgen tijd voor na de Microsoft .NET event. Ben het programma en de sprekers even kwijt
    What's in a sig?

    Would my posting be less valuable if it didnot have a sig? (Vrij naar William S.)

    Let op de kleine lettertjes. For all postings: e&oe!
    This program performed an illegal function, the police are on their way

  3. #3
    Ik denk dat deze VB-programmeur nog niet helemaal door heeft waar het hele .NET gebeuren over gaat.
    Ik denk inderdaad dat hij vooral SOAP en .NET door elkaar haalt. SOAP is natuurlijk wel een onderdeel van .NET, maar er wordt vaak gedacht dat ze aan elkaar gelijk zijn.

    Op de Delphi 6 presentatie vorige week had Taco Oosterkamp trouwens een leuk voorbeeld van SOAP. Met een Delphi applicatie werd de inhoud van een TMemo vertaald van het Engels naar het Duits d.m.v. een SOAP applicatie op BabbleFish. Liet ook meteen goed zien hoe ontzettend ver de implementatie van SOAP in Delphi is.
    Marcel

  4. #4
    Old Navigator Matthijs's Avatar
    Join Date
    Mar 2001
    Location
    Ede, NL. Delphi: Delphi 7/2005 :). Matthijs schrijf je Matthijs
    Posts
    2,199

    Angry

    Dacht vandaag toch wel een verslag van de meeting met de CEO van MS en de presentatie van Lex Oskam en Gilbert ?? te kunnen plaatsen. MS had namelijk beloofd dat ik gisteren een mailtje zou krijgen met daarin een link naar het plekje waar ik de presentaties kon downloaden.
    Ik denk echter dat de final beta hiervan (deze link dus) nog even op zich laat wachten, want het mailtje was om 15:30 nog niet binnen op mijn werk-emailaccount. Het verslag van de .NET presentatie laat dus nog minimaal tot volgende week op zich wachten. Ik heb morgen namelijk een ADV dag
    What's in a sig?

    Would my posting be less valuable if it didnot have a sig? (Vrij naar William S.)

    Let op de kleine lettertjes. For all postings: e&oe!
    This program performed an illegal function, the police are on their way

  5. #5
    Ik gebruik Visual Studio .NET al helemaal. Ik ben zeer tevreden over de vooruitgang van VB .NET
    Je moet het zien als een hele nieuwe set van programmeer talen en hulpmiddelen.
    Alles kan ermee gemaakt worden. Alleen zijn nu de programma's ook beveiligd. Daarom moet je ook de .NET framework installeren, dit is voor de beveiliging.

    Al met al een hele goeie en mooie set spullen.
    WM.
    What about weapons of mass construction?

  6. #6
    Het .NET framework is niet zozeer voor de beveiliging, maar bevat gewoon alle base classes waar je in .NET van erft. De standaard packages met de VCL, zeg maar.
    Marcel

  7. #7
    Maar de C++ programma's gemaakt met visual studio .NET kan ik ook op een pc zetten zonder de .NET framework (of heeft dit te maken met de upgrade van vstudio 6 naar .NET ?)
    WM.
    What about weapons of mass construction?

  8. #8
    Old Navigator Matthijs's Avatar
    Join Date
    Mar 2001
    Location
    Ede, NL. Delphi: Delphi 7/2005 :). Matthijs schrijf je Matthijs
    Posts
    2,199
    Lijkt me sterk dat je een programma ontwikkeld in een .NET omgeving, gebaseerd op .NET technologie kunt draaien op een pc zonder framework! Je programma maakt tenslotte calls naar het framework, vergelijkbaar met de VCL maar eigenlijk meer te vergelijken met dingen als VBrunxxx.dll.
    What's in a sig?

    Would my posting be less valuable if it didnot have a sig? (Vrij naar William S.)

    Let op de kleine lettertjes. For all postings: e&oe!
    This program performed an illegal function, the police are on their way

  9. #9
    Je kunt inderdaad in een .NET omgeving ook software maken die geen gebruik maakt van .NET, de zogenaamde unmanaged code. Uiteraard is dat dan code die niet kan worden geport naar andere platforms en uiteraard garandeerd MS niet dat deze code zal worden ondersteund in de toekomst.
    Marcel

  10. #10
    Old Navigator Matthijs's Avatar
    Join Date
    Mar 2001
    Location
    Ede, NL. Delphi: Delphi 7/2005 :). Matthijs schrijf je Matthijs
    Posts
    2,199
    Tuurlijk unmanaged code zal wel werken, maar als je toch gebruik maakt van .NET waarom zou je dan je hele programma in unmanaged code schrijven. Dat is net zoiets als het gebruiken van Delphi en de VCL helemaal links laten liggen.
    Ik zeg niet dat het niet nuttig / noodzakelijk kan zijn zo nu en dan om de VCL niet te gebruiken, maar waarom een tool gebruiken als je de mogelijkheden niet benut?
    What's in a sig?

    Would my posting be less valuable if it didnot have a sig? (Vrij naar William S.)

    Let op de kleine lettertjes. For all postings: e&oe!
    This program performed an illegal function, the police are on their way

  11. #11
    Hee, ik zei dat het kon, ik zei niet dat het slim was Ik kan me voorstellen dat je het in de overgangsfase gebruikt als je nog niet alles opnieuw wilt bouwen. Maar dat blijft behelpen natuurlijk.
    Marcel

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Similar Threads

  1. Replies: 4
    Last Post: 05-Jul-04, 19:29
  2. Replies: 67
    Last Post: 15-Jun-04, 12:32
  3. Delphi --> COM --> VB problemen
    By sdk in forum Algemeen
    Replies: 1
    Last Post: 29-Jan-03, 18:39

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •