Page 3 of 7 FirstFirst 1 2 3 4 5 ... LastLast
Results 31 to 45 of 102

Thread: Zon opkomst- Ondergangs tijden berekenen

  1. #31
    Silly member NGLN's Avatar
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Werkendam
    Posts
    5,133
    O jee, de haakjes in eqtime kloppen ook niet . Ik zou nog eens goed kijken naar jouw link.
    (Sender as TNLDUser).Signature := 'Groeten van Albert';

  2. #32
    Quote Originally Posted by Matthijs
    In welke Delphi versie is de ArcCos functie dan verdwenen? In D6 is die nog wel aanwezig.
    Zit nog steeds in D2005
    DeX 3 Delphi := The ease of VB with the power of C; Zoekt en gij zult vinden

  3. #33
    Old Navigator Matthijs's Avatar
    Join Date
    Mar 2001
    Location
    Ede, NL. Delphi: Delphi 7/2005 :). Matthijs schrijf je Matthijs
    Posts
    2,199
    Quote Originally Posted by MMSoft
    Met de onderstaande code is dat mogelijk.
    maar welke hoeken moet ik precies omrekenen, om het werkend te krijgen ?
    Ik heb het zo gedaan:
    Code:
    procedure TForm1.Button5Click(Sender: TObject);
    const
      Brdt = 55 + 27 / 60;         // In graden.
      Lgt  = -1 * (5 + 31 / 60);   // In graden.
      pi2 = 2 * pi;          // 2 * pi. :)
      g2r = pi / 180;        // Voor conversie van graden naar radialen.
    var
      Tijd: TDateTime;
      y: double;
      eqtime, decl: double;
      ha: double;
      SunRise, SunSet: double;
    begin
      Tijd := Now;
      y := (pi2 / 365) * (DayOfTheYear(Tijd) - 1 + ((HourOf(Tijd) - 12)/24));
      // eqtime in minuten
      eqtime := 229.18 * (0.000075 + 0.001868 * cos(y) - 0.032077 * sin(y)
                                    - 0.014615 * cos(2*y) - 0.040849 * sin(2*y));
      // declinatie in radialen.
      decl := 0.006918 - 0.399912 * cos(y) + 0.070257 * sin(y) - 0.006758 * cos(2*y)
             + 0.000907 * sin(2*y) - 0.002697 * cos(3*y) + 0.00148 * sin(3*y);
      ha := arccos( (cos(g2r*90.833) / (cos(g2r*brdt) * cos(decl)) - (tan(g2r*brdt) * tan(decl))));
      SunRise := ((720 + 4 * (lgt - ha / g2r) -eqtime) / 1440);
      ShowMessage(TimeToStr(SunRise));
      SunSet := ((720 + 4 * (lgt + ha / g2r) -eqtime) / 1440);
      ShowMessage(TimeToStr(SunSet));
    end;
    Een regel is langer dan 80 karakters, sorry!

    De tijd van zonsopkomst klopt met die hier staat. Maar de zonsondergang niet helemaal. Om maar niet te zeggen helemaal niet.
    Last edited by Matthijs; 29-Jan-05 at 14:02.
    What's in a sig?

    Would my posting be less valuable if it didnot have a sig? (Vrij naar William S.)

    Let op de kleine lettertjes. For all postings: e&oe!
    This program performed an illegal function, the police are on their way

  4. #34
    De eerste gedeeltelijk werkende versie !
    Welke plaats ligt er op de opgegeven co?Ârdinaten ?
    Als dat erg afwijkt van de Bilt, dan kan dat het probleem zijn !

    Edit:
    De gegevens waarmee je vergelijkt, zijn van 2003 !
    Op http://www.meteonet.nl/diversen/zoncalc.htm kan je de actuele tijden laten berekenen.
    Last edited by MMSoft; 24-Jan-05 at 23:35.

  5. #35
    Old Navigator Matthijs's Avatar
    Join Date
    Mar 2001
    Location
    Ede, NL. Delphi: Delphi 7/2005 :). Matthijs schrijf je Matthijs
    Posts
    2,199
    De co?Ârdinaten zijn van vliegveld Lelystad. De afwijking met de Bilt is te gering om van invloed te zijn.

    Bugger. Waarom houden ze bij de KNMI hun site niet een beetje up to date?

    BTW. Door de gedane aannames zullen de tijden in de loop van het jaar verschillende afwijkingen vertonen met de werkelijkheid. Dus als je hierop zou moeten navigeren ...
    Last edited by Matthijs; 30-Jan-05 at 10:52.
    What's in a sig?

    Would my posting be less valuable if it didnot have a sig? (Vrij naar William S.)

    Let op de kleine lettertjes. For all postings: e&oe!
    This program performed an illegal function, the police are on their way

  6. #36
    Old Navigator Matthijs's Avatar
    Join Date
    Mar 2001
    Location
    Ede, NL. Delphi: Delphi 7/2005 :). Matthijs schrijf je Matthijs
    Posts
    2,199
    Quote Originally Posted by MMSoft
    Op http://www.meteonet.nl/diversen/zoncalc.htm kan je de actuele tijden laten berekenen.
    Misschien leuk om te weten:
    Quote Originally Posted by zoncalc.htm
    Verklaring schemeringen: Civiele schemering begint zodra de zon net onder is; het eindigt zodra de zon op 6 graden beneden de horizon is gezakt. Het is voor de mens de schemering waarmee we "het wordt licht" of "het wordt donker" aanduiden. Bij 6 graden zonshoogte (onder de horizon) begint de nautische en bij 12 graden beneden de horizon de astronomische schemering. De astronomische schemering eindigt bij een zonshoogte van 18 graden beneden de kim.
    De nautische schemering (bij een zonshoogte van -12 to -6 graden) wordt (werd ) gebruikt om een astronomisch bestek te maken aan boord van schepen. In die periode werd de hoogte gemeten van een aantal sterren. Gedurende de nautische schemering is het licht genoeg om de horizon te zien en nog donker genoeg om de sterren te zien.
    Na het meten van de hoogte van de sterren, werd er uitgerekend hoe hoog de sterren, uitgaande van een "gegist bestek" zouden moeten staan. Het verschil tussen de gemeten hoogte en de berekende hoogte geeft dan aan hoever je gegiste positie verwijderd is van je echte positie. Met de richting van de ster en deze afstand kun je dus een lijn tekenen in de kaart waarop je je in theorie zou moeten bevinden. Doe je dat voor minimaal 3 (wij namen er meestal 6) sterren, dan heb je een redelijk nauwkeurige positie.


    Misschien toch maar even splitsen naar de koffiehoek?
    What's in a sig?

    Would my posting be less valuable if it didnot have a sig? (Vrij naar William S.)

    Let op de kleine lettertjes. For all postings: e&oe!
    This program performed an illegal function, the police are on their way

  7. #37
    Old Navigator Matthijs's Avatar
    Join Date
    Mar 2001
    Location
    Ede, NL. Delphi: Delphi 7/2005 :). Matthijs schrijf je Matthijs
    Posts
    2,199
    Je zou ook google kunnen gebruiken. De eerste link geeft erg veel informatie (ook in het Nederlands. ). Of dit Basic-programma proberen te vertalen.
    What's in a sig?

    Would my posting be less valuable if it didnot have a sig? (Vrij naar William S.)

    Let op de kleine lettertjes. For all postings: e&oe!
    This program performed an illegal function, the police are on their way

  8. #38
    Op die Site's ben ik al diverse keren geweest, heb al vanalles proberen te vertalen naar delphi, maar er zijn zoveel verwijzingen dat ik telkens het spoor kwijt ben geraakt..
    Dat Basic programma, werkt dat goed ?
    Ik bedoel, krijg ik dat betrouwbare tijden denk je ?

    Edit:
    Hierbij het Gecompileerd basic programma (Windows overschakelen naar Dos mode).
    Attached Files Attached Files
    Last edited by MMSoft; 26-Jan-05 at 23:52.

  9. #39
    Heeft iemand een idee, hoe de code van Matthijs (24-Jan-05, 18:11) te wijzigen is,
    zodat deze de nautische schemering (bij een zonshoogte van -12 to -6 graden) berekend ?

  10. #40
    Old Navigator Matthijs's Avatar
    Join Date
    Mar 2001
    Location
    Ede, NL. Delphi: Delphi 7/2005 :). Matthijs schrijf je Matthijs
    Posts
    2,199
    Ik wil dit weekend wel even kijken of ik mijn studie boeken er bij kan pakken.
    [kort door de bocht modus]
    Het principe is "natuurlijk" vrij eenvoudig. Je weet je positie, je kunt de LHA en declinatie van de zon berekenen en je weet de hoogte van de zon. De enige variabele die je dan nog hebt is de tijd.
    [/kort door de bocht modus]
    Maar het wordt ondertussen meer een nautisch / astronomisch / algoritme probleem dan een Delphi vraag.
    What's in a sig?

    Would my posting be less valuable if it didnot have a sig? (Vrij naar William S.)

    Let op de kleine lettertjes. For all postings: e&oe!
    This program performed an illegal function, the police are on their way

  11. #41
    Quote Originally Posted by Matthijs
    Maar het wordt ondertussen meer een nautisch / astronomisch / algoritme probleem dan een Delphi vraag.
    Inderdaad, maar dat was het natuurlijk al vanaf het begin In het beste geval laat je Turbo Pascal het rekenwerk doen. Hier is de broncode, voor de zon en de maan, inclusief de duisternissen! Onversneden Pascal, dus als je geen compiler (meer) hebt dan zul je een kleine vertaalslag naar Delphi moeten maken. Voor het gemak ook maar een executable meegeleverd (in DOS dus).
    Attached Files Attached Files

  12. #42
    Old Navigator Matthijs's Avatar
    Join Date
    Mar 2001
    Location
    Ede, NL. Delphi: Delphi 7/2005 :). Matthijs schrijf je Matthijs
    Posts
    2,199
    Gelukkig hebben we TP5 in het museum. Echter om een en ander te kunnen gebruiken mankeren er nogal wat include-files en 1 of 2 units die je gebruikt.
    What's in a sig?

    Would my posting be less valuable if it didnot have a sig? (Vrij naar William S.)

    Let op de kleine lettertjes. For all postings: e&oe!
    This program performed an illegal function, the police are on their way

  13. #43
    Zou deze TP code te vertalen zijn naar Delphi ?

    Edit:
    De tijden die ik bereken met de TP code wijken wel erg af als ik deze met tijden vergelijk die ik met http://www.meteonet.nl/diversen/zoncalc.htm bereken...
    Last edited by MMSoft; 28-Jan-05 at 23:54.

  14. #44
    Senior Member
    Join Date
    May 2003
    Location
    Rijswijk (ZH)
    Posts
    312
    Hoi,

    Voor mijn vorige werkgever heb ik jarenlang glastuinbouw proces-computers geinstalleerd, en heb in mijn hobbykas ook z'n ding hangen met de laatste software versie.
    Deze computer geeft voor vandaag 29 januari een zon op van 8:29 en een zon onder van 17:22 bij een breedte graad van 52 en een lengtegraad van -4.3
    Op de site van meteonet komen er hele andere tijdstippen uit.

    In het verleden ben ik ook nog wel eens naar een routine op zoek geweest om dit te berekenen en kwam er achter dat het algorithme ieder keer anders was !
    Zoek maar eens op internet naar "sunset sunrise algorithm".
    Wat je ook kan doen is de bron weergeven van een site waar je online de zon-op/onder kan berekenen.
    In veel gevallen krijg je dan het algorithme te zien wat zij gebruiken.
    Maar let op: op een gegeven moment zie je door de bomen het bos niet meer, ze doen het iedere keer anders.

    Wat ook belangrijk is is dat er eenvoudigere algorithmes zijn die de tijden op de polen niet goed berekend, op de polen zijn er perioden dat de zon niet eens opkomt of ondergaat.
    Zelf ben ik trouwens nooit Delphi code tegengekomen.

    Frank.
    Is het iemand wel eens opgevallen dat op NLDelphi de Belgen vaak met het juiste antwoord komen !

  15. #45
    Quote Originally Posted by Matthijs
    ...mankeren er nogal wat include-files en 1 of 2 units die je gebruikt.
    Je hebt gelijk, dit werkt niet. Heb nu de functions in de bibliotheekjes geplakt in de "primary file" sunset.pas. Het werkt nu.

    Quote Originally Posted by MMSoft
    ...De tijden die ik bereken met de TP code wijken wel erg af als ik deze met tijden vergelijk die ik met...
    Vreemd. Bedenk wel: je moet voor oosterlengte negatieve waarden invoeren en de tijdzone voor deze contreien bedraagt +1.(GMT + 1)
    Attached Files Attached Files

Page 3 of 7 FirstFirst 1 2 3 4 5 ... LastLast

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Similar Threads

  1. Replies: 16
    Last Post: 17-Jun-04, 16:46

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •