Page 1 of 2 1 2 LastLast
Results 1 to 15 of 27

Thread: foutmelding "record not found or changed by another user"

  1. #1

    foutmelding "record not found or changed by another user"

    Ik ben een puntenbboek aan het maken voor ingeven van leerlingtoetsen met trimestriele punten maandelijkse punten enz.
    De punten worden per leerling per overhoring of examen opgeslagen in een tabel , een andere tabel houdt de totalen bij van die leerling per maand en ook voor de examens (bijv maakt hij twee examens ,een mondeling, een schriftelijk dan worden die punten afzonderlijk bijgehouden en ook samen, dit om een makkelijkere verrekening op het einde van de trimester).

    Er zijn geen problemen met ingeven alles wordt correct bijgehouden in de tabellen behalve bij een klas als ik daar de derde trimester ingeef (examens) geeft hij "record not found or changed by another user" en doet hij een applyupdates van 3 van de 9 records (de 6de 7de en 9de), probeer ik het opnieuw dan doet hij een update van alleen die drie records

    iemand een suggestie

  2. #2
    TCustomBuild Rob Bos's Avatar
    Join Date
    Jan 2003
    Location
    Eindhoven
    Posts
    4,213
    Erbij vertellen dat je met clientdatasets werkt zodat we dat niet zelf hoeven te achterhalen wil ook nog wel eens helpen om je probleem te begrijpen Lukie.

    Controleer eens bij je velden of je zowel in je query/tabel hebt aangegeven welke velden key zijn (ProvideFlags --> pfInKey) als in je ClientDataSet.

    Check ook even of je geen tMemoFields in je dataset hebt zitten. Daar kan een cds ook niet mee omgaan...

  3. #3
    Wordt er verder nog code uitgevoerd bij het inserten/updaten van de gegevens. Volgens mij gaat er ergens een ID verloren.

  4. #4
    de applyupdate wordt uitgevoerd na de post van de gegevens verder wordt er geen code uitgevoerd

  5. #5
    De foutmelding wil zeggen dat er een update werd uitgevoerd, maar dat het record niet meer gevonden kan worden. Dat kan, zoals de melding zegt, omdat iemand anders ondertussen het record heeft gewijzigd, maar het kan ook andere redenen hebben.

    Met de UpdateMode van de Provider bepaal je, samen met de Providerflags van je Fields, hoe het WHERE statement wordt opgebouwd, daar moet je je fout zoeken. Lees daar even de help van door en kijk of dat duidelijk wordt, zo niet.. dan zien we je hier zeker weer terug

    offtopic:
    Uiteraard kunnen ClientDataSets ook memo's omgaan
    Marcel

  6. #6
    TCustomBuild Rob Bos's Avatar
    Join Date
    Jan 2003
    Location
    Eindhoven
    Posts
    4,213
    Originally posted by Marcel
    Offtopic:
    Uiteraard kunnen ClientDataSets ook memo's omgaan
    Uit de help :
    ApplyUpdates method (TCustomClientDataSet)
    {...}
    Warning: The provider canÔÇÖt detect when an update conflicts with another userÔÇÖs changes to a memo field. The server will not detect and return these conflicts as errors.
    Wordt hier nu mee bedoeld dat de CDS ze niet fatsoendelijk kan updaten, of dat hij errors van de datasetprovide weer teruggeeft in het geval ze optreden ?

    Ik had onlangs problemen met het updaten van een dataset. Toevallig stond er een tMemoField in (dat ik niet nodig had). Na het verwijderen van dat veld uit de query was het opgelost...

  7. #7
    Volgens mij staat daar dat, de provider niet kan detecteren of er een update-conflict optreedt wanneer een andere gebruiker het memo-veld veranderd. En dan krijg je gewoon een foutmelding..

  8. #8
    Klopt, maar dat komt denk ik gewoon omdat een memo niet echt handig is in een WHERE statement. Dus ook dat kun je regelen met diezelfde UpdateMode en providerflags.
    Marcel

  9. #9
    Ik wil nog eens terugkomen op de foutmelding "record not found or changed by another user"
    zoals boven vermeldt krijg ik die melding maar bij de applyupdate van 1 clientdataset (verbonden met een Tsqlquery) bij de keys van zowel de query als de cds heb ik de providerflags - pfinkey op true gezet, maar de fout blijft komen, raar maar waar , ik kan honderd getallen inserten of optellen bij de vorige ingave alles gaat dan goed maar bij 1 record kan het dan fout gaan en dan blijft het met dat ene record fout gaan
    Als test heb ik de records van de leerlingen van desbetreffende klas eens gedelete en die klas opnieuw ingegeven. Op hetzelfde moment bij dezelfde leerling en dezelfde test ging hij weer in de fout , ik begrijp er niets meer van , geen enkele tabel geeft mij die problemen

  10. #10
    TCustomBuild Rob Bos's Avatar
    Join Date
    Jan 2003
    Location
    Eindhoven
    Posts
    4,213
    Heb je ook de UpdateMode van de DataSetProvider juist geset ? Dat blijkt nl niet uit je post hierboven...

  11. #11
    de updatemode vd datasetprovider staat nu op upwhereall, ik heb hem op upwherekeyonly gezet . Blijkbaar geeft hij nu geen foutmelding, zou dat de oplossing zijn . Ik begrijp alleen niet waarom hij een tijdje goed update en dan bij een record de mist in gaat (nu hopelijk niet meer)

  12. #12
    Let wel op dat het geen zin heeft om pfInKey op True te zetten als je UpdateMode op upWhereAll staat, alle velden worden dan toch in het WHERE statement gezet. Pas bij UpWhereKey wordt op pfInkey gecontroleerd.
    Marcel

  13. #13
    Tot nu toe heb ik geen problemen meer gehad met de melding "record not found" totdat ik een proccedure aanroep waar dmv een lus verschillende record door locate opgezocht worden en veranderd worden dan geeft hij wel weer de melding record not found. Alles is nochtans veranderd pfinkey op true zowel in cds al in de Tsqltable en bij de datasetprov staat upwherekeyonly . Wat nu ?

  14. #14
    Wat is het update statement dat dan wordt aangemaakt door MIDAS? Je kunt dat zien door te debuggen of bijvoorbeeld een SQL monitor te gebruiken.
    Marcel

  15. #15
    moet ik dan een speciaal venster gebruiken tijdens het debuggen om dit statement te zien

Page 1 of 2 1 2 LastLast

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Similar Threads

  1. Replies: 27
    Last Post: 05-Nov-04, 17:51
  2. Replies: 10
    Last Post: 12-Aug-04, 12:18
  3. Replies: 8
    Last Post: 12-Jul-04, 00:20
  4. Foutmelding Parameter not found
    By Lion in forum Databases
    Replies: 11
    Last Post: 27-Jun-04, 23:29

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •