Results 1 to 11 of 11

Thread: TDBLookupComboBox nieuwe vraag.

  1. #1

    TDBLookupComboBox nieuwe vraag.

    Hallo allemaal.
    Ik zat met hetzelfde probleem als rubidium (Ik kon geen item-index instellen bij een DBLookupcombobox.) Ik heb dit opgelost zoals werd aangegeven door anderen namelijk dmv de keyvalue propertie. Dit werkt goed alleen is het in mijn applicatie zo dat de waarden die in die DBLookupcombobox tezien zijn veranderd kunnen worden. Dus mijn opdracht keyvalue:='Economie' in mijn code kan dus niet meer.
    Weet iemand hier een oplossing voor?

    Bij voorbaat dank.
    Groeten Koen

  2. #2
    Ik heb mbt dit onderwerp nog een vraagje: Als het form opgestart wordt is de DBLookUpComboBox leeg maar hoe krijg de box weer leeg als er eenmaal iets instaat? Sorry dat het geen antwoord is!

    Alvast bedankt voor de hulp.

  3. #3
    antwoord voor the mean one

    ik meen dat door de keyvalue op null te zetten de box leeg komt


    Dblookupcombobox1.KeyValue :=null;




    Marc

  4. #4
    5th member of nldelphi
    Join Date
    Mar 2001
    Location
    Alkmaar
    Posts
    2,127
    of mischien wel...
    DbLookUpComboBox1.Clear;

    zie o.a. dblookupcombobox

    richard
    RLD

  5. #5
    Ik weet niet of je er wat aan heb, ik begrijp de vraag niet helemaal van Koen.
    Ik had ook nog een andere oplossing voor mijn probleem. Ik hebin het veld dat gekoppeld is aan "datafield" een waarde geschreven. Ik heb er bijvoorbeeld een 1 ingezet en dan krijg ik in men pulldownmenu de waarde te zien die aan 1 is gekoppeld.

  6. #6
    Ik zal mijn vraag wat duidelijker formuleren want hij is inderdaad wat onduidelijk.
    Ik ben een appplicatie aan het schrijven voor het afdrukken van test uitslagen.
    De gebruiker moet een bepaalde selectie criteria opgeven en dus aangeven van welke deelnemers (bv alleen alle mannen afdrukken of alleen mensen uit Breda) ze de resultaten willen zien. In mijn dblookupcomboboxen, die ik gebruik voor het selecteren van de criteria, komen dus lijsten met keuze mogelijkheden. Deze keuze mogelijkheden komen uit een database waarin de gebruiker zelf ook nieuwe mogelijkheden kan toevoegen/verwijderen. De dblookupcomboboxen passen zich dus aan aan de database. Om bij het opstarten van het programma al een waarde tezien in de comboboxen heb ik dus gebruik gemaakt van de code dblookupcombobox.Keyvalue:='Breda'. De combobox staat nu in default op Breda.
    Als nu Breda wordt verwijderd uit de database is de combobox in default weer leeg en dit wil ik niet.

    Ik hoop dat mijn vraag wat duidelijker is geworden (was ook wel nodig).

    Groeten Koen.

  7. #7
    Kun je niet de eerste waarde selecteren die in de database staat(waar nu Breda staat) en dan deze waarde als standaarwaarde in de combobox zetten met keyvalue. Als je breda dan verwijdert word gewoon het volgende veld de standaardwaarde (Bijv Enschede)

  8. #8
    5th member of nldelphi
    Join Date
    Mar 2001
    Location
    Alkmaar
    Posts
    2,127

    Lightbulb

    Koen,

    Kijk eens naar de volgende threat mischien heb je er wat aan.

    Hier wordt gebruik gemaakt van een gewone combo, dit tbv. een selectie criteria.
    Dus de combo wordt gevult vanuit de DB en dan na het kiezen van een keuze
    uit de combo wordt er een filter op losgelaten.


    Ik weet niet of je er wat aan hebt je ziet maar even.

    Succes

    Richard
    RLD

  9. #9
    Als je altijd de eerste wilt activeren kun je dat doen door je PlaatsDataSet op het eerste record te zetten en vervolgens de KeyValue van de combobox te vullen:

    Combo.KeyValue := PlaatsDataSet.FieldByName('PlaatsNaam').Value;
    Marcel

  10. #10
    Bedankt voor de tips mensen. Het werkt nu perfect!
    Ik heb nu gebruik gemaakt van een gewone combobox. Dmv een query vraag ik geegevens uit een database op met een while not query.eof do loop schrijf ik ze een voor een in mijn combobox. Nu zijn mijn comboboxen altijd up to date en kan ik gewoon met itemindex mijn positie instellen.

    Nogmaals bedankt iedereen.
    Groeten Koen

  11. #11
    Senior Member walterheck's Avatar
    Join Date
    Oct 2001
    Location
    Belo Horizonte, Brasil
    Posts
    4,212
    Dat is inderdaad dezelfde manier die ik ook altijd gebruik. Ik vind het fijn om zelf controle te hebben over de dingen, ook al betekent dit soms eenbeetje meer werk.
    Nee, de Romeinen spraken geen ISO-8859-1 LATIN

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Similar Threads

  1. Indien ingelogt gestelde vraag niet zichtbaar
    By robbedoes in forum De website
    Replies: 5
    Last Post: 01-Jan-05, 14:38
  2. LEAD Software is nieuwe NLDelphi sponsor
    By Marcel in forum Nieuws
    Replies: 0
    Last Post: 17-Dec-04, 00:54
  3. De nieuwe artikelen sectie testen
    By Marcel in forum De website
    Replies: 13
    Last Post: 05-Aug-03, 20:08
  4. Een nieuwe vraag? Een nieuwe thread
    By Marcel in forum Forum regels
    Replies: 0
    Last Post: 13-Mar-03, 23:29
  5. Nieuwe server voor NLDelphi
    By Marcel in forum De website
    Replies: 2
    Last Post: 13-Aug-02, 00:13

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •