Results 1 to 4 of 4

Thread: testen of folder in gebruik is

  1. #1

    testen of folder in gebruik is

    Is er een nette manier om te testen of een folder (of een bestand in een folder) door windows of een programma in gebruik is?

    Let op: uiteindelijk wil ik weten of de folder in gebruik is, niet welk bestand in de folder of subfolder misschien open staat.

    Thans los ik dit op door te proberen de folder te renamen, lukt dit dan is de folder niet in gebruik, lukt dit niet, dan is de folder in gebruik. Maar jullie zullen het met mij eens zijn dat deze manier van testen geen schoonheidsprijs verdient.

    Alvast bedankt.

  2. #2
    Ik zou het niet weten hoe je dit 'netjes' doet.

    Mocht iemand het antwoord weten: kun je voorkomen dat iemand/iets vlak na de controle alsnog gebruik gaat maken van de directory ? Soort lock dus (renamen is een soort lock - maar inderdaad geen fraaie en zeker niet waterdicht).
    [If you do someone a favor, it will become your job] - Murphy

  3. #3
    Waarom wil je weten of de folder in gebruik is? Als dat bijvoorbeeld is om te kijken of je hem kunt verwijderen zou ik zeggen: verwijder hem gewoon en vang de eventuele fout af.
    Marcel

  4. #4
    Het gaat hier om diverse subfolders in userprofiles. Deze worden op de remote workstations vanaf een server opgeschoond. Wat je wil voorkomen is dat folders of bestanden van een ingelogde user worden verwijderd. Thans worden alleen complete profiles opgeschoond (soort van uitgebreide en verbeterde versie van microsoft's delprof.exe).

    Hier is het zelfs verstandig om een userprofile folder voor verwijderen te renamen, zo voorkom je dat indien tijdens het opschonen een ingelogde gebruiker de computer uitzet, de gebruiker welke zijn profiel werd verwijderd, tijdens het inloggen een corrupt profiel krijgt. Daarnaast kan je ook niet het profiel van de ingelogde gebruiker verwijderen, want doordat deze niet was te renamen weet je dat het profiel in gebruik is (of de file permissions onvoldoende zijn).

    Als extra functionaliteit kan in een volgende release gekozen worden tussen het verwijderen van het gehele profiel, of subfolders binnen het profiel. Voor het verwijderen van subfolders is het renamen van het profiel geen optie want als hier tijdens het opschonen de computer wordt uitgezet zal de gebruiker welk profiel wordt opgechoond zijn profiel kwijt zijn (heeft immers een afwijkende naam) en windows zal tijdens het inloggen een nieuw profiel voor hem/haar aanmaken.

    Als tussenoplossing zou je er voor kunnen kiezen om het profiel te renamen, lukt dit dan weet je dat het niet in gebruik is. Vervolgens kan je de folder gelijk (terug)renamen naar de oorspronkelijke naam en vervolgens een aantal subfolders verwijderen, maar nogmaals dit lijkt mij een beetje de "peppie en kokkie" methode.

    "Remote Profile Cleaner" (freeware) is te downloaden op http://www.no-nonsens.nl

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Similar Threads

  1. Welke Browser gebruik jij...
    By sn0x0r in forum Koffiehoek
    Replies: 39
    Last Post: 31-Aug-06, 12:29
  2. Testen of AccessDatabase in gebruik is
    By Peter Wijnhoven in forum Databases
    Replies: 2
    Last Post: 31-Dec-03, 15:48

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •