Results 1 to 5 of 5

Thread: dynamisch grafieken maken van een DBGrid

  1. #1
    Senior Member
    Join Date
    Sep 2001
    Location
    Eindhoven
    Posts
    52

    dynamisch grafieken maken van een DBGrid

    Ik wil het volgende bereiken:
    - Ik heb een DBGrid met data
    - Ik heb een View die een grafiek kan tonen

    Je selecteert een kolom en drag-dropt die op de grafiek-view. Deze maakt van de data een grafiek, op de x as het aantal records en de y as de waarde die uit de grid komt.

    Weet iemand of er een component bestaat die dit al doet, voordat ik zelf het wiel ga uitvinden.

    Roel

  2. #2
    Senior Member walterheck's Avatar
    Join Date
    Oct 2001
    Location
    Belo Horizonte, Brasil
    Posts
    4,212
    denk niet dat er een component is dat dit doet. het zijn namelijk twee controls die hier voor nodig zijn... Ik denk toch dat je dat lekker zelf moet gaan doen...

    als je het zelf gaat doen, zou ik eerst beginnen met een knop waar je opdrukt, aangezien dat wat makkelijker is dan sleur-en-pleur support. Dan, als je functionaliteit goed is, omzetten naar sleur-en-pleur.
    Nee, de Romeinen spraken geen ISO-8859-1 LATIN

  3. #3
    sleur-en-pleur support
    Hmmm, had ik toch moeten deponeren als geregistreerde kreet.....

    Roel,

    In je delphi directory staan als het goed is wat demo's van drag en drop. Daar worden welliswaar items van een listbox naar een grid gesleept, maar het geeft een idee.

    Als ik jou goed begrijp, heb je volgens mij alleen een click event nodig als je op een column header klikt. Voorbeelden daarvan kun je op diverse plaatsen vinden, het is vooral vaak gebruikt om lokaal te sorteren. Wil je ook binnen de grid een selectie maken, die je dragt naar een plaatje, dan hoop ik dat je al kaal bent, anders zul je het wel worden van al dat uitgetrokken haar.

    Wat in dit geval dan denk ik het makkelijkste werkt is gebruik maken van een stringgrid, met een copie van de data. Die zijn veel makkelijker te manipuleren. Je haalt je data lokaal in bv een gelinkte lijst en kunt het spul dan heel makkelijk manipuleren.

    Benno

  4. #4
    Senior Member
    Join Date
    Sep 2001
    Location
    Eindhoven
    Posts
    52
    Een grid waar je een selectie in kunt maken heb ik al (TDBGridEH), dus daar zit het probleem niet.

    Wat ik dus eigenlijk zoek, en zelf moet gaan maken als ik het niet vind:

    - Een component met een property DBGrid
    - Een property die verwijst naar het veld dat op de X als moet komen te staan
    - Een Collection van velden (met integer/float waardes) die op de Y as komen te staan

    Dus het drag en droppen van de tweede kolom van onderstaande 'grid' met als instelling dat de eerste kolom de X waardes wordt

    A 3
    B 2
    C 1
    D 3

    moet zoiets opleveren:

    X X
    X X X
    X X X X
    A B C D

    Misschien duidelijk zo

  5. #5
    De grafiek hoeft natuurlijk niet direct naar de DBGrid te verwijzen, dat kan ook naar een datasource zijn. Dan kun je de standaard DBChart gebruiken waar je, na je drag & drop actie, dynamisch series voor aanmaakt. Voor zowel drag & drop (zie ook mijn artikel) en dynamisch series aanmaken is hier op de site wel info te vinden.
    Marcel

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Similar Threads

  1. CTTM 2003
    By Marcel in forum Koffiehoek
    Replies: 26
    Last Post: 02-Jun-03, 13:02

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •