View Poll Results: Tevreden met de scroll-code?

Voters
9. You may not vote on this poll
  • Ja, handig!

    3 33.33%
  • Nee, vervelend...

    6 66.67%
Results 1 to 7 of 7

Thread: Scrollbars bij codeblokken

  1. #1
    Senior Member PsychoMark's Avatar
    Join Date
    Nov 2001
    Location
    Raamsdonksveer
    Posts
    10,269

    Scrollbars bij codeblokken

    Om toch nog even terug te komen op dat scrollen van code. Ik weet niet hoeveel mensen daar wel gelukkig mee zijn, maar ik persoonlijk niet zo. Behalve het feit dat kopieren/plakken slordig gaat vind ik het toch iets minder prettig lezen; compact maar verwarrend...

    Ik heb even gekeken, de oplossing zit onder "BB Code Layout Templates". Neem bijvoorbeeld bbcode_code:

    [code]
    <div style="margin:20px; margin-top:5px">
    <div class="smallfont" style="margin-bottom:2px">$vbphrase
    Code:
    :</div>
    	<pre class="alt2" style="margin:0px; padding:$stylevar[cellpadding]px;
    border:1px inset; width:$stylevar[codeblockwidth]; height:{$blockheight}px;
    overflow:auto">$code</pre>
    </div>

    Op mijn vB3 installatie heb ik dat vervangen door onderstaande:

    [code]
    <div style="margin:20px; margin-top:5px">
    <div class="smallfont" style="margin-bottom:2px">$vbphrase
    Code:
    :</div>
    	<table cellpadding="$stylevar[cellpadding]" cellspacing="0"
    border="0" width="100%">
    	<tr>
    		<td class="alt2" style="border:1px inset">
          <pre>$code</pre>
    		</td>
    	</tr>
    	</table>
    </div>
    ...waarom ik een table heb gebruikt en geen div is me op dit moment niet helemaal meer duidelijk, wellicht valt daar nog wat mee te spelen.


    Als sommige mensen dit juist wel willen is het misschien een idee om een child-style aan te maken waarin je alleen deze bbcode templates aanpast; het voordeel is dat als je een andere template aanpast in de parent-style de child-style netjes meegaat en je dus weinig onderhoudt er voorderest aan hebt. De gebruiker kan dan zelf kiezen wat hij/zij wil
    Qui custodiet ipsos custodes

  2. #2
    Silly member NGLN's Avatar
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Werkendam
    Posts
    5,133
    Van mij mogen de scroll-bars weg, net als bij de quote's. Wat ik, naast het moeten scrollen van de code, ook erg vervelend van deze feature vind is dat het scrollen op of naast het code-panel verschillend werkt. Bij het scrollen van de thread moet ik mijn muis "helemaal" om het code-panel heen bewegen, anders een vervelend "schokkerig" effect.
    Hooguit alleen een scrollbar in de hoogte, maar de breedte moet gewoon schermvullend zijn. Bij alsnog te lange tekst natuurlijk wel een scrollbox tonen, want vroeger (vorige site) kreeg de gehele Browser dan een scrollbalk, helemáál vervelend.
    (Sender as TNLDUser).Signature := 'Groeten van Albert';

  3. #3
    Senior Member
    Join Date
    Oct 2003
    Location
    De pinte BE
    Posts
    183
    De verticale heb ik geen probleem mee, maar de horizontale zijn niet altijd even handig.
    Soms is de code 2 vensters breed en daarom ook niet handig te lezen.
    Waarom voel ik me hier zo klein

  4. #4
    Sommige mensen posten nog wel eens een lap code (een flink gevulde unit). Waardoor je onwijs lang bezig bent om door de code heen te komen. Als het dan een onderwerp is wat iets minder interessant is.. dan is dat vervelend. De scrollbar vind ik daarom wel lekker. Kan ik zelf beslissen of ik de code kijk.

    De horizontale scrollbar is absoluut niet handig. Maar daarom hebben ze ook coding guidelines gemaakt. Als iedereen zich daaraan zou houden zou hij er niet zijn. Wanneer je over de 80 Char lijn gaat verschijnt die scrollbar, anders niet (ja dit heb ik getest).

    Verder gaat er iets mis als je de WYSIWYG-editor en code tags, dan wordt alles op 1 regel gegooid.. maar goed. Dat staat even buiten het onderwerp.

  5. #5
    Ik ben nog steeds van mening dat het code-vak in de breedte automatisch aan zou moeten passen aan het venster. Dit kan volgens mij vrij eenvoudig gerealiseerd worden door in plaats van $stylevar[codeblockwidth] gewoon 100% op te nemen als breedte voor de div waarin de code komt te staan.

    [edit]
    Aangepast in de door Mark genoemde code, wordt dat dan:[code]
    <div style="margin:20px; margin-top:5px; width:100%">
    <div class="smallfont" style="margin-bottom:2px">$vbphrase
    Code:
    :</div>
    	<pre class="alt2" style="margin:0px; padding:$stylevar[cellpadding]px;
    border:1px inset; width:100%$stylevar[codeblockwidth]; height:{$blockheight}px;
    overflow:auto">$code</pre>
    </div>
    [edit2]
    Hmm.. In combinatie met tabellen zou dat weleens vreemd kunnen reageren..
    Last edited by GolezTrol; 20-Jan-05 at 22:17.
    1+1=b

  6. #6
    Ik ben er nog niet helemaal uit of ik het handig vind Soms plaatsen mensen code op 300 karakters breed, ik vind het nu wel lekker dat dan niet meteen de hele thread overhoop ligt. Maar het scrollen vind ik ook nog niet helemaal de perfect oplossing.
    Marcel

  7. #7
    Ik heb mijn voorstel even geprobeerd, maar het lijkt niet te lukken binnen een tabel. Jammer genoeg dus, want op die manier is je code altijd zo breed als je scherm. Als het dan niet past, dan krijg je een (horizontale) scrollbar voor je code, zonder dat de rest van de thread overhoop ligt.
    Ik ben er nog niet uit hoe het komt, maar die tabel die wil iets te graag precies passend rond die code staan, terwijl een div op 100% normaal gesproken netjes de breedte van het scherm, of de tag waar hij binnen staat, aanhoudt..
    1+1=b

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 2 users browsing this thread. (0 members and 2 guests)

Similar Threads

  1. Opmaak bij het openen van een DBRichEdit
    By YVO in forum Databases
    Replies: 3
    Last Post: 30-Dec-03, 00:09
  2. Problemen Ora8.dll bij stored procedures
    By Parralax in forum Databases
    Replies: 19
    Last Post: 17-Dec-03, 17:00
  3. RXDBGrid/JVDBGrid + scrollbars
    By lermo in forum Algemeen
    Replies: 4
    Last Post: 03-Apr-03, 23:55
  4. pijltjes gebruiken bij onkeydown
    By grand stroumf in forum Algemeen
    Replies: 8
    Last Post: 22-Mar-03, 20:02
  5. probleem bij overerving
    By soully in forum Algemeen
    Replies: 1
    Last Post: 13-Jan-03, 14:08

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •