Results 1 to 5 of 5

Thread: pocket pc en interbase

  1. #1
    Senior Member
    Join Date
    Jun 2004
    Location
    limburg
    Posts
    158

    Question pocket pc en interbase

    Beste allen,

    Ik heb enkele vragen. Zit mij sinds kort te orienteren op het gebied van programmeren van pocket pc's.

    Ik heb met delphi (versie 7) een programma gemaakt voor het noteren van afspraken. Het betreft een MDI appicatie.
    De database is interbase.
    De database is via een internet verbinding bereikbaar.

    Nou vroeg ik mij het volgende af:

    - Is delphi 2005 professional geschikt voor software te ontwikkelen die op een pocket pc werken met windows ce?

    - kan ik met delphi 2005 professional het bestaande afspraken programma (gemaakt met Delphi 7) converteren zodat dit programma werkt op een pocket pc? Dus incl de mdi functionaliteit?

    - Kan ik met de pocket pc draadloos via WiFi of bluetooth de interbase database benaderen? (zodat ik onderweg afspraken kan maken of nakijken) Ik neem aan dat ik dan interbase client tevens moet installeren op de pocket pc? Is een ander database type hier meer geschikt voor?

    M.vr.gr:

    Marcello

  2. #2
    Helaas, Delphi2005 compileert (nog) niet voor Windows CE. Het schijnt dat ze er wel mee bezig zijn om dat voor elkaar te krijgen, maar dan voor het .Net Compact framework. En als dat voor elkaar zou zijn, zou jij alsnog een probleem hebben, in de zin dat jouw app geconverteerd zou moeten worden naar .Net Compact (dan loop je ws tegen MDI aan als probleem, maar dit terzijde).
    Het draadloze verhaal zou dan wel weer automatisch voor je opgelost zijn. Mits je een .Net IB driver kan vinden die op het Compact framework wil werken.

    Kortom, teveel mitsen en maren en alsdannen op dit moment, dus het kortste antwoord is 'Nee'

  3. #3
    Senior Member
    Join Date
    Jun 2004
    Location
    limburg
    Posts
    158
    Hoi,

    Bedankt voor je reactie. Erg jammer omdat Delphi 2005 enigzins nog betaalbaar is!
    Hoe zit het met delphi 8?
    Was in de veronderstelling dat ze zo ongeveer synoniem waren.

    Wat is net compact framework? Weer een ander besturingssysteem als CE?

    Bestaan er ook databases die geen drivers benodigd hebben, b.v een embedded database? Is Firebird hier een voorbeeld van?

    Gr.

    Marchello

  4. #4
    Senior Member
    Join Date
    Dec 2001
    Location
    Rotterdam
    Posts
    219
    Het compact framework is een speciale versie van het .NET Framework.
    Deze is specifiek bedoeld voor SmartPhones en Pocket PCs (Windows CE 2002/Windows CE 2003)/Windows Mobile systemen.
    Het CF draait dus boven op Windows CE.

    Wat je ook zou kunnen doen is een client/server applicatie bouwen met HTTP of een eigen protocolletje waarmee je de gegevens tussen je pocket pc en de IB database
    kunt synchroniseren.
    Pocket PC app <-> eigen server <-> IB.

    Dit zou "redelijk eenvoudig" moeten kunnen met behulp van Visual Studio .NET met het Compact Framework voor de client app voor de Pocket Pc
    En bijvoorbeeld Delphi 7/8/2005/VS.NET voor een servertje.

    Waarschijnlijk heb je hier niets aan, maar ik heb wel ergens iets gelezen dat je code van Delphi 2005 C# for .NET wel via de command line compiler voor het CF zou moeten kunnen compileren...
    Last edited by Pim Klingens; 26-Jan-05 at 15:32.
    Always code as if the person who ends up maintaining your code
    will be a violent psychopath who knows where you live.


    John F. Woods (quoted on Usenet) 1997/08/20

  5. #5
    er zijn ook al voorbeelden van D8 die compileert voor CF. Maar ik denk dat we nog wel een poosje kunnen wachten tot Borland het gaat ondersteunen, ze hadden het immers in de D8 tijd ook al beloofd voor de volgende update.

    en voor Marchello, waarom bouw je op je app geen webinterface? Dan kun je gewoon je CE browser gebruiken voor je afspraken.

    En wil je met C# aan de gang, dan kun je volgens mij de commandline compiler gratis downloaden. Op sourceforge loopt een project met een IDE, volgens mij heet dat sharpIDE, dan kun je gewoon gratis C# applicaties bouwen (weet niet of ze nu ook al CF ondersteunen).

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Similar Threads

  1. Welke versie Interbase / Firebird ?
    By Anders in forum Databases
    Replies: 17
    Last Post: 23-Sep-02, 10:45
  2. Interbase Open Source
    By Creuwels in forum Algemeen
    Replies: 10
    Last Post: 13-Dec-01, 10:22
  3. Maak een verjaardagskalender in Interbase
    By mhemmes in forum Artikelen & tips
    Replies: 5
    Last Post: 03-Dec-01, 12:28

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •