Results 1 to 15 of 15

Thread: dbLookupCombobox op/in een dbgrid

  1. #1

    dbLookupCombobox op/in een dbgrid

    eej allen,

    weet iemand of en zoja hoe het mogelijk is om een dblookopcombobox te plaatsen in een databasegrid..

    alvast bedankt
    Dees

  2. #2
    Senior Member
    Join Date
    Dec 2001
    Location
    Rotterdam
    Posts
    219
    De truuk is om een persistent lookup field aan te maken in de dataset die je toont in het dbgrid.

    Wanneer je dit veld edit in het dbgrid, dan wordt de lookup 'automatisch' getoond.


    Zie: Defining lookup a field in de Delphi Help.
    Always code as if the person who ends up maintaining your code
    will be a violent psychopath who knows where you live.


    John F. Woods (quoted on Usenet) 1997/08/20

  3. #3
    ok dan zal ik dat a.s. woensdag nog eens proberen dankje alvast, als ik er niet uitkom, hoor/lees je het wel

    Greets Dees

  4. #4
    5th member of nldelphi
    Join Date
    Mar 2001
    Location
    Alkmaar
    Posts
    2,127
    Originally posted by Pim Klingens
    De truuk is om een persistent lookup field aan te maken in de dataset die je toont in het dbgrid.
    Da's een goeie

    Heb je nog meer van dit soort handige truukjes ? voor bv een checkbox of zo ?

    Richard
    RLD

  5. #5
    eej Richard,

    heb je hier iets aan?

    http://www.delphipages.com/threads/t...=35520&G=35473

    gaat over checkboxie op dbgridje

    Greetz Dees

  6. #6
    ik krijg dat simpele truukje niet voor elkaar.. dus als er iemand een voorbeeldje heb, maak je me helemaal blij !.....

    {edit}
    alleen de top van de geslecteerde RIJ is al voldoende maar HOE krijg ik die??

  7. #7
    Nou ben ik je even kwijt, wat bedoel je met die laatste opmerking?

    In de bijlage heb ik een project waarin ik in Table1 persistent field heb toegevoegd. Vervolgens heb ik een Lookupfield toegevoegd (CustomerName) met een link naar Table2. Dit veld wordt automatisch een combobox in de grid.
    Attached Files Attached Files
    Marcel

  8. #8
    jah die combobox die verschijnt onCLICK zocht ik... maar had inmiddels ook al zoiets, zal morgen nog ffies kijken


    DANKJEWEL

  9. #9
    Senior Member
    Join Date
    Nov 2002
    Location
    Meteren, gelderland
    Posts
    126
    Dit is wat ik ook ongeveer nodig heb, alleen zou in mijn geval ook een CustNo ingevoerd moeten kunnen worden wat niet bekend is en dat bij CostomerName dan een steretje verschijnt ofzo.

    Is dit mogelijk?
    Het beste is voor mij goed genoeg.

  10. #10
    TCustomVader JosAikema's Avatar
    Join Date
    May 2002
    Location
    Harderwijk
    Posts
    1,491
    Originally posted by Corny
    ... Dit is wat ik ook ongeveer nodig heb, alleen zou in mijn geval ook een CustNo ingevoerd moeten kunnen worden wat niet bekend is ...
    Je wilt de CustNo kiezen via een DBLookup (is mogelijk via oplossing van Marchel alleen dan met een ander veld) en dat de Customernaam wordt ingevuld?

    Maar dan ook nog wanneer het een onbekend CustNo is dat er een * verschijnt bij Customernaam?

    Jos
    Vanaf 1 oktober 2004 geen Delphi programmeur meer

  11. #11
    Senior Member
    Join Date
    Nov 2002
    Location
    Meteren, gelderland
    Posts
    126
    Nee, ik wil CustNo zo in kunnen voeren, en dat dan de Customernaam wordt ingevuld. Als het CustNo niet wordt gevonden verschijnt er gewoon een *. Dit gaat veel sneller dan het met de muis selecteren van een combobox item wat helaas niet met het toetsenbord gaat op een dbgrid.

    Als je niet weet welk CustNo nodig is, dan kan de Customernaam uit de combobox worden geselecteerd. Het CustNo wordt dan gewoon aangevuld zoals nu.
    Het beste is voor mij goed genoeg.

  12. #12
    TCustomVader JosAikema's Avatar
    Join Date
    May 2002
    Location
    Harderwijk
    Posts
    1,491
    Originally posted by Corny
    Nee, ik wil CustNo zo in kunnen voeren, en dat dan de Customernaam wordt ingevuld. Als het CustNo niet wordt gevonden verschijnt er gewoon een *. Dit gaat veel sneller dan het met de muis selecteren van een combobox item wat helaas niet met het toetsenbord gaat op een dbgrid.
    Selecteren uit combobox met toetsenbord. Ga op de cel staan, druk op ENTER en open via ALT-pijltjedown de dropdown en blader door de item heen.

    Verder kun je een persistent veld aanmaken vergelijkbaar met het veld Custername in het voorbeeld van Marcel:

    Add new field, kind:fkLookup, Type:Float, KeyFields:Custno, Dataset:Table2, Lookup Keys CustNo en Result Field:CustoNo.

    Je kunt dan het CustNo selecteren met de muis en toestenbord in de combobox of gewoon intikken. De combobox verschijnt niet bij het intikken van een cijfer. Dat is niet zo handig van Borland. Ook de DBGrid van JVCL doet dit niet.
    Wel kun je in het gewone dataveld van CustNo een waarde intoetsen en wanneer deze niet bestaat verschijnt er niets in Customername.

    Hoop dat ik je iets help
    Jos
    Vanaf 1 oktober 2004 geen Delphi programmeur meer

  13. #13
    Senior Member
    Join Date
    Nov 2002
    Location
    Meteren, gelderland
    Posts
    126
    Originally posted by JosAikema
    Wel kun je in het gewone dataveld van CustNo een waarde intoetsen en wanneer deze niet bestaat verschijnt er niets in Customername.
    Wanneer ik het het record post, door bijvoorbeeld de regel te verlaten, krijg ik de melding "Master Record Missing'.

    Maar ik loop dus vast op die beperking van het dbgrid.
    Het beste is voor mij goed genoeg.

  14. #14
    TCustomVader JosAikema's Avatar
    Join Date
    May 2002
    Location
    Harderwijk
    Posts
    1,491
    Originally posted by Corny
    Wanneer ik het het record post, door bijvoorbeeld de regel te verlaten, krijg ik de melding "Master Record Missing'.
    Wanneer een record met CustNo niet bestaat zul je die wel moeten aanmaken.

    Jos
    Vanaf 1 oktober 2004 geen Delphi programmeur meer

  15. #15

    JVCL 3

    de nieuwe (komende) release van de JVCL (en in de daily zips) heeft standaard ondersteuning in het JvDBGrid voor custom DBcontrols...

    http://jvcl.sf.net/daily

    Groet, Wiebe
    Wiebe

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •