Results 1 to 2 of 2

Thread: NLDelphi XML client

  1. #1

    NLDelphi XML client

    Je hebt er misschien al het één en ander over gehoord de laatste weken: de NLDelphi tracker(s). Een NLDelphi tracker is een programma waarmee je op een handige manier kunt bijhouden of er nieuwe berichten zijn op het forum. Vooral als je vaak vragen beantwoord, of gewoon alle threads wilt lezen, is zo'n programma erg handig.

    Omdat er in de toekomst misschien wel meer mogelijk wordt ben ik overgestapt naar de term "XML client".

    Hoe werkt het?
    Op de NLDelphi server staat een CGI programma dat in XML formaat gegevens kan versturen. De belangrijkste parameter voor het programma is een tijdstip, je krijgt dan alleen gegevens van na data tijdstip terug. Een XML client kan daarom heel snel gegevens ophalen omdat alleen de nieuwe gegevens worden opgehaald.

    Wat gaat er gebeuren?
    De eerste stap is uiteraard: testen wat er nu is. Het programma op de server is klaar en ik heb een XML client geschreven. Die client (DeX = Delphi XML client ) kun je downloaden vanaf de pagina 'Versiehistorie'. De werking van het programma is vrij duidelijk, maar voor vragen kun je uiteraard hier op het forum terecht.

    Zodra DeX en de server redelijk stabiel zijn gaan we naar de volgende stap: ik maak een beschrijving van de XML die DeX gebruikt. Met die beschrijving kun je je eigen XML client schrijven! En om, naast de XML beschrijving, te kunnen spieken hoe DeX dat nu doet zal ik die open source maken. Dus je kunt meebouwen aan DeX, maar als je een totaal andere user-interface wilt kun je ook je eigen client bouwen. Met de componenten waarmee DeX is gebouwd heb je dat heel snel voor elkaar.

    Kan ik nu al een aan client beginnen?
    Dat kan, maar het kan best zijn dat de XML structuur nog wordt aangepast. Dan zul je je programma daar dus op aan moeten passen. Verder zul je zelf uit moeten zoeken hoe de XML werkt en wat de juiste parameters voor de CGI zijn. Kortom: het kan, maar ik raad je aan nog even te wachten.

    Wat gaan we in de toekomst doen?
    Wat we maar kunnen verzinnen. Je kunt je voorstellen dat ook het nieuws (zoals dat nu op de voorpagina staat) is op te halen, maar ook de nieuwste links is een mogelijkheid. Verder zal er een mogelijkhed zijn om bijvoorbeeld een alternatief signaal te krijgen als persoon X een bericht plaatst, of als er een bericht wordt geplaatst in thread Y. Kortom, verzin het maar en we gaan het bouwen (en let vooral op we).

    Dus: downloaden die client en testen maar. De client heeft geen installatie en bestaat uit één executable. De berichten die je hebt opgehaald en nog niet verwijderd worden in een lokaal XML bestand (DeX.xml) opgeslagen.
    Marcel

  2. #2
    Inmiddels is er ook een tweede XML client: DeX??. Hierover vind je alles in de eigen versiehistorie. DeX?? is geen opvolger van DeX, maar gewoon een ander programma met een iets andere werkwijze. Je kunt de versie gebruiken die je zelf het handigst vind werken.
    Marcel

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Similar Threads

  1. NLDelphi 3 jaar!
    By Marcel in forum De website
    Replies: 20
    Last Post: 17-Dec-03, 10:06
  2. ide debugger + xml client bug
    By *lojo in forum DeX
    Replies: 5
    Last Post: 15-May-02, 00:31

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •