Results 1 to 10 of 10

Thread: Reguliere expressies in Delphi?

  1. #1

    Reguliere expressies in Delphi?

    Hallo,

    Ik ben op zoek naar een mogelijkheid om binnen een string naar een substring te zoeken. Bijkomende voorwaarde is echter dat de functie iets van RegExp of wildcards moet ondersteunen: ik moet zoeken naar een substring van zeg i-karakters terwijl op positie n van de substring elk willekeurig teken mag staan.

    Kan iemand mij hierbij herlpen? Het is om de geformatteerde tekst van een TRichEdit-component als XML op te slaan.

    Dank,
    Erik

  2. #2
    Senior Member
    Join Date
    Sep 2003
    Location
    Beuningen
    Posts
    1,207
    Heb je al gekeken naar de functie's Pos en PosEx?

    Kun je deze regel wat verder uitwerken met bijv een voorbeeld? Ik ben bang dat ik jouw probleem niet geheel begrijp.
    ik moet zoeken naar een substring van zeg i-karakters terwijl op positie n van de substring elk willekeurig teken mag staan.
    In theorie werkt alles maar hoe maak je het dan waar, in de praktijk werkt het maar niemand weet waarom.

  3. #3
    Yay: Student(je) af
    Join Date
    Jun 2003
    Location
    Harderwijk
    Posts
    2,621
    My software never contains bugs. Perhaps just undocumented features.

  4. #4
    Ik ben op zoek naar een substring in een string, inderdaad precies wat Pos en PosEx doen. Echter, deze beide functies zoeken naar exacte matches. Ik wil nu de substring '{\pntext\f0 1.\tab}' (rtf-source: item in een numbered list) in de gehele rtf-source zoeken, waarbij de '0' elke willekeurige waarde mag bevatten, dus bijvoorbeeld '{\pntext\f1 1.\tab}' en '{\pntext\f2 1.\tab}' moeten ook matches opleveren.

  5. #5
    Quote Originally Posted by CompuChip
    Ja, ik weet hoe reguliere expressies werken, maar is er een functie in Delphi waarmee je RegExps kunt gebruiken? (anders dan in de editor)

  6. #6
    Senior Member PsychoMark's Avatar
    Join Date
    Nov 2001
    Location
    Raamsdonksveer
    Posts
    10,269
    Qui custodiet ipsos custodes

  7. #7
    notice-itter SvG's Avatar
    Join Date
    Apr 2002
    Location
    's-Hertogenbosch
    Posts
    4,865
    Maar als je even zoekt op die regularexpression-info.com website kom je vanzelf bij een Open Source Delphi versie voor regular expressies
    !

  8. #8
    Quote Originally Posted by SvG
    Maar als je even zoekt op die regularexpression-info.com website kom je vanzelf bij een Open Source Delphi versie voor regular expressies
    Ok ga ik nu doen!

  9. #9
    Yay: Student(je) af
    Join Date
    Jun 2003
    Location
    Harderwijk
    Posts
    2,621
    Hmm merkwaardig, ik wist toch bijna zeker dat ik ooit eens een RegExp component ergens in de links sectie had gezet...

    Excuses, hier is er dan nog een: http://www.delphipages.com/result.cfm?ID=1216
    En zelf gebruik ik vaak deze: http://regexpstudio.com/TRegExpr/TRegExpr.html
    My software never contains bugs. Perhaps just undocumented features.

  10. #10
    Bedankt voor de links! Ik denk echter (bij nader inzien en na het bestuderen van jullie links) dat een volledige ondersteuning van reguliere expressies een tikkie te zwaar is voor mijn doel. Eigenlijk is ondersteuning van wildcards wel voldoende. Is er niet een functie waarbij je ? en * kunt gebruiken, net als een like-operator in SQL?

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Similar Threads

  1. Replies: 67
    Last Post: 15-Jun-04, 12:32
  2. Delphi 5 en/of 6 source migreren naar Delphi 8
    By Alex_Delphi in forum WebDelphi
    Replies: 4
    Last Post: 26-Jan-04, 12:01

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •