Page 1 of 2 1 2 LastLast
Results 1 to 15 of 17

Thread: Reacties op het artikel: Het einde van object ori?½ntatie?

  1. #1

    Reacties op het artikel: Het einde van object ori?½ntatie?

    Plaats hier je reacties op het artikel: Het einde van object oriëntatie?.
    Last edited by Dees; 29-Aug-05 at 20:39.
    Marcel

  2. #2
    Senior Member McTinus's Avatar
    Join Date
    May 2001
    Location
    Hoek van Holland
    Posts
    389
    Toch wel grappig, ben ik met COM bezig, mis ik gewoon de moglijkheid om sub-klassen van bepaalde com-objecten te maken. Is mijn denkwijze nu fout of had micro$oft het gewoon fout? Zover ik weet (en ik weet er nog weinig van) wordt het met .Net nu wel mogelijk om COM-achtige objecten te maken met een OO omgeving. Heel C#, VB.Net en straks Delphi.Net zijn talen die OO zijn, einde van OO?

    Volgens mij is COM geheel wat anders dan OO. OO is een paradigma, een denkwijze om iets voor elkaar te krijgen. Met OO en natuurlijk delphi knutsel ik toch wat com objecten in elkaar. Deze com objecten gebruiken we in onze omgeving en dat noemen we Component Based Development. What's in a name.

  3. #3
    Zoals uit mijn artikel blijkt denk ik dat Microsoft het toen fout had. Gelukkig denkt Microsoft dat nu zelf ook want .NET is inderdaad helemaal gebaseerd op OO.
    Marcel

  4. #4

    Red face

    Wel grappig... Het zijn niet echt visionairs bij Microsoft he? Eerst zeiden ze dat PC's nooit meer dan 640kb nodig zouden hebben. Later dat internet nooit gebruikt zou worden door de massa. Toen dat object-orientatie niets was.
    Nu is alles wat zij doen zo'n beetje het tegenovergestelde van die 3 beweringen!

  5. #5
    Senior Member
    Join Date
    Oct 2003
    Location
    De pinte BE
    Posts
    183
    Tja, er zit waarheid in dit alles. Ik kom nog uit de stille tijd waar we op school in Basic programmeerden. Inmiddels heb ik opnieuw 'leren' programmeren. Want in die tijd was er van OO natuurlijk geen sprake.
    In het begin van mijn OO programmeren had ik het verdomd moeilijk, maar eens je het pricipe van OO snapt ben je wel vertrokken en dan begin je te vloeken wanneer je in een niet-OO taal terecht komt.
    Hopelijk kunnen we nog een tijdje door met het OO-gedoe !

    Wim
    Waarom voel ik me hier zo klein

  6. #6
    Member
    Join Date
    Dec 2002
    Location
    Sealand
    Posts
    36
    Zelf denk ik niet dat OO zijn einde naderd. Wat je wel ziet is dat er binnen OO bepaalde verschuivingen zijn. Zo hoor ik zo links en rechts wel eens dat men overerving toch een lastig iets vind in bepaalde situaties en daarom sneller voor aggegatie en / of compositie kiezen.

    Ik denk dat je over een tijdje meerdere stromen zal zien, OO en component based programmeren. Net als bij Java en .Net, het is toch ook niet zo dat met de komst van .Net Java op termijn zal verdwijnen.

    In ieder geval ga ik gewoon door met form-inheritence en frames daar waar ik het kan toepassen.
    Programming today is a race between software engineers striving
    to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to
    produce bigger and better idiots.

    So far the Universe is winning.

  7. #7
    Yay: Student(je) af
    Join Date
    Jun 2003
    Location
    Harderwijk
    Posts
    2,621
    Ik heb nog ergens een half artikeltje liggen over OO in het algemeen en OO in Delphi.
    /me zet op todo-lijst dat /me dat eens afmaakt
    My software never contains bugs. Perhaps just undocumented features.

  8. #8
    Tja, aan de ene kant waren er op die bewuste CTTM mensen die zeiden dat OO nu echt voorbij was, onder andere de keynote speaker. Een zaaltje verder zaten we met z'n allen met grote ogen naar .NET te kijken... helemaal OO. Tja, dan ga je wel eens twijfelen aan zo'n keynote.
    Marcel

  9. #9
    Ik denk dat OO nog helemaal niet echt begonnen is. De code die ik zo links en rechts tegenkom, laat vanuit OO-standpunt nog vreselijk veel te wensen over.

  10. #10
    Toch wel grappig, ben ik met COM bezig, mis ik gewoon de moglijkheid om sub-klassen van bepaalde com-objecten te maken. Is mijn denkwijze nu fout of had micro$oft het gewoon fout?
    Waar kan ik dat artikel/bericht van microsoft over OO vinden? In welke jaar heeft microsoft dat gezegd?

    Weet iemand hier iets van Model Based development (MBD)?
    In Google zoeken levert niets op over MBD in het Nederlands. Ook in het Engels is er weinig over Model Based Developmnet te vinden.

    Wat houdt Model model based development precies in?
    Wat voor voordelen heeft Model based development?

  11. #11
    We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

  12. #12
    • URL gerepareerd

  13. #13
    Quote Originally Posted by Lord Larry

    Ik heb een prof. gevraagd en hij zei dat 'Model based development' niet hetzelfde is als 'Model Driven architecture'.
    "Model driven architecture is een deel-versie van het geheel van MBD.... Het geheel van MBD omvat meer, zoals refactoring en het vertalen van een model naar een andere modelleertaal (zgn. horizontale transformaties)" , zei hij.
    Het antwoord is zeer beknopt en ik wordt hier niet echt wijzer van.

    Iemand anders schreef:
    "MDA is geen MBD, maar de eerste neemt de laatste wel als uitgangspunt".

    Ik wil goed begrijpen wat MBD is zodat ik een vergelijking kan maken tussen OO en MBD.

  14. #14
    Geen idee wat MBD dan is, maar ik betwijfel of je een vergelijking kan maken tussen OO en MBD of MDA. MDA gebruikt OO als middel tot een doel. OO is geen ontwikkelmethode, terwijl MDA dat wel is.
    We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

  15. #15
    Hmm. Architectuur is geen methode. Vreselijk slecht gekozen naam.
    Last edited by StephanEggermon; 30-Aug-05 at 14:59.

Page 1 of 2 1 2 LastLast

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •