Results 1 to 9 of 9

Thread: CPU verbruik in LED-meter

  1. #1
    Senior Member PsychoMark's Avatar
    Join Date
    Nov 2001
    Location
    Raamsdonksveer
    Posts
    10,269

    CPU verbruik in LED-meter

    Ooit, in een ver grijs verleden, wou ik een poging wagen om LEDs aan te sturen via Delphi. Deze thread was het gevolg, en de resultaten helaas klein. Ik wou deze thread niet weer helemaal naar boven halen, en aangezien ik toch source ga posten doe ik 't maar meteen in 't Open Source forum .

    Ik ben pas een tweede poging gaan wagen nadat ik meer begon te begrijpen van de electronica. Een stekker op de paralelle poort, een ULN2803 (zoals beschreven staat door Richard in de thread) en 8 LEDs en weerstandjes later is het dan eindelijk gelukt . Hierna ben ik begonnen aan een NT service die de status van de CPU kan weergeven, zoals Taakbeheer ook doet.

    De electronica

    Een printplaat met voorgedrukte gaten vormde de basis. Omdat ik 'm later in wou bouwen moesten de LEDs boven het IC uitkomen, dus om de LEDs toch netjes recht ten opzichte van elkaar te houden ben ik creatief bezig geweest met printplaat en secondelijm:


    Een paar gaatjes boren in een vrij slot:


    De service in actie:


    En voor de demonstratie voldoet een "while True do;" ook uitstekend :



    De software

    Ik heb gebruik gemaakt van DlPortIO om de poort aan te kunnen spreken. De service zelf draait uiteraard alleen onder NT, en ook de functies om het CPU-verbruik te berekenen zijn NT-specifiek, maar dat was voor mij geen punt (en mocht je nog 9x/ME draaien; ga upgraden of ga sleutelen en post de verbeterde source ). Ondanks z'n kleine formaat ben ik wel zo gek geweest om het ophalen van de gegevens redelijk flexibel op te zetten, waardoor ik later nog andere dingen met dezelfde service zou kunnen weergeven (schijfgebruik? temperatuur in Nieuw Zeeland?)...

    De doelgroep voor deze service is zeer beperkt, maar wellicht kan iemand delen ervan gebruiken. Maar met name wou ik even kwijt dat het eindelijk gelukt is
    Attached Files Attached Files
    Qui custodiet ipsos custodes

  2. #2
    Senior Member Wok's Avatar
    Join Date
    Dec 2002
    Location
    Alkmaar
    Posts
    2,084
    Geweldig, aansturen van een stukje hardware.

    Maar...

    Waar is het schema van de hardware,... dan kan ik 'm ook nabouwen

    gr.peter

  3. #3
    Senior Member PsychoMark's Avatar
    Join Date
    Nov 2001
    Location
    Raamsdonksveer
    Posts
    10,269
    Oeps, had me nog zo voorgenomen 't te posten . Het schema komt geheel overeen met het "Output" gedeelte op deze site... de Zener Diode is waarschijnlijk niet nodig voor LEDs, maar ik was toch bezig dus er ook maar tussen gezet...

    Als stroomvoorziening gebruik ik de PC's power supply (een tweede in eerste instantie om te voorkomen dat ik m'n eigen / dure PSU beschadigde, ben ik nogal goed in namelijk ), de rode draad wordt daarbij gebruikt om 5V af te tappen. Daarbij heb ik 162 Ohm 0.6W weerstanden gebruikt.
    Qui custodiet ipsos custodes

  4. #4
    Senior Member Wok's Avatar
    Join Date
    Dec 2002
    Location
    Alkmaar
    Posts
    2,084
    Maar.....

    ik kan geen schema vinden, drop het ook nog ff

    Peter

  5. #5
    5th member of nldelphi
    Join Date
    Mar 2001
    Location
    Alkmaar
    Posts
    2,127
    De url verwijst direct naar het schema.

    RLD

  6. #6
    Senior Member PsychoMark's Avatar
    Join Date
    Nov 2001
    Location
    Raamsdonksveer
    Posts
    10,269
    Qui custodiet ipsos custodes

  7. #7

    Unhappy

    nouw de link doet het niet :S
    Groeten Jos.

  8. #8
    SillyMember
    Join Date
    May 2003
    Location
    Gent
    Posts
    7,725
    nouw ff uppen dan tog:
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails Click image for larger version. 

Name:	sio5schematic2.gif 
Views:	377 
Size:	8.0 KB 
ID:	4384  
    All methodologies are based on fear. -- Kent Beck.

  9. #9
    a dankje wel!!
    Groeten Jos.

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •