Results 1 to 12 of 12

Thread: dbExpress?

  1. #1
    Senior Member PsychoMark's Avatar
    Join Date
    Nov 2001
    Location
    Raamsdonksveer
    Posts
    10,269

    dbExpress?

    Voor een databaseapplicatie wil ik verbinding maken met een MySQL database. Tot nu toe heb ik daarvoor TMySQL gebruikt, maar om toch andere opties te verkennen heb ik dbExpress bij D6 eens bekeken. Tot nu toe snap ik er echter geen bal van, en ik heb nog nooit met de database componenten van Delphi gewerkt, dus daar heb ik ook niks aan. De help is vrij vaag, en google leverde ook niet echt waardevolle informatie op, dus mijn vraag is: hoe haal ik data uit die database?

    Ik heb een TSQLConnection erop gegooid, Driver op MySQL gezet en Active op True, dus tot daar toe gaat het goed. Toen ben ik gaan rotzooien met TSQLQuery, TDataSource en TDBGrid, maar zonder succes. Wat moet ik waaraan linken en waar dient het voor?
    Qui custodiet ipsos custodes

  2. #2
    Senior Member PsychoMark's Avatar
    Join Date
    Nov 2001
    Location
    Raamsdonksveer
    Posts
    10,269
    Grmbl, waarom vind je het antwoord altijd pas nadat je een vraag op een forum hebt gesteld? In ieder geval heeft dit me op weg geholpen: http://gethelp.devx.com/techtips/del...0min0501-4.asp
    Qui custodiet ipsos custodes

  3. #3
    Bite me! Tommy's Avatar
    Join Date
    Jan 2002
    Location
    Rdam
    Posts
    564
    Hehehe om de simpele reden dat je op het forum alles nog is op een rijtje zet, een nieuwe ingeving krijgt, verder gaat zoeken, en uiteindelijk het antwoord vindt

  4. #4
    Senior Member PsychoMark's Avatar
    Join Date
    Nov 2001
    Location
    Raamsdonksveer
    Posts
    10,269
    Da's waar. Overigens heb ik er een beetje mee lopen spelen, en het is leuk, maar ik denk niet dat ik het zal gebruiken, TMySQL ligt toch iets meer in mijn denk/werkwijze...
    Qui custodiet ipsos custodes

  5. #5
    Bite me! Tommy's Avatar
    Join Date
    Jan 2002
    Location
    Rdam
    Posts
    564
    Hmm ik weet niet helemaal hoe die dbexpress compies werken, ik heb delphi 6 thuis op werk zit ik nog op de officiele delphi 5.

    Maar normaal gesproken bouw je deze constructie op:

    Connectie -> Query/Table -> datasource

    (als het goed is hebben heeft de query een property Connection die je verwijst naar de connectie, en de datasource een dataset property die je aan de query verwijst.)

    Vervolgens kan je aan de datasource weer controls hangen als dbedits, dbgrids etc etc.

    Alleen zou ik dit niet meer gebruiken voor het updaten van records. Dan kan je beter zelf een object maken en die gebruiken voor datasluizen naar de database, dbedits en grids vind ik geen mooie manier om mee te werken meer.

  6. #6
    dbExpress werkt eigenlijk op dezelfde manier als alle DataSet componenten. Dat is handig als je van bijvoorbeeld de BDE of IBX naar dbExpress overgaat, maar als 'instapper' kan het even lastig zijn. Ik weet nog goed dat ik tijden lang naar een TTabel en een TDataSource heb zitten staren en niet snapte wie nou wat deed en waarom. Maar voor een uitgebreide DB applicatie zou ik toch dbExpress aanraden!
    Marcel

  7. #7
    Senior Member PsychoMark's Avatar
    Join Date
    Nov 2001
    Location
    Raamsdonksveer
    Posts
    10,269
    Ik heb in ieder geval iets draaiende, ik zal er in de loop van de tijd nog wat meer mee gaan rotzooien, je weet maar nooit wanneer dat grote database project eraan komt. Voor het huidige project werkt TMySQL naar mijn idee toch prettiger, zeker gezien het feit dat ik toch alles in een eigen UI heb gegooid en dus niks aan de DB componenten heb voor het grootste deel...
    Qui custodiet ipsos custodes

  8. #8
    Senior Member PsychoMark's Avatar
    Join Date
    Nov 2001
    Location
    Raamsdonksveer
    Posts
    10,269
    Misschien haal ik nu wel ouwe en uit de sloot, maar wou even kwijt dat ik ondertussen na het een en ander gelezen te hebben van dbExpress en de MySQL incompatibiliteitsproblemen besloten heb om Zeos eens een kans te geven, gecombineerd met wat kennis die ik opgedaan heb moet ik zeggen: wat werkt dit geweldig! Heerlijk, data ophalen zoals ik gewend ben (in code, geen DB-aware componenten, gewoon Database, Transact en Query) en van alle gemakken voorzien!


    Enfin, tot zover deze uitbarsting van enthousiasme, ik zal deze post maar gelijk nuttig maken, alhoewel dit misschien in een aparte thread zou moeten, maar goed: als ik dit wil toepassen in een multithreaded applicatie, moet ik dan voor elke thread een aparte TZMySqlDatabase aanmaken of is het mogelijk om een verbinding te delen? Logischerwijs zou ik zeggen dat je aparte connecties moet maken, maar je weet maar nooit in de wondere wereld van Delphi en dat zou wel tijd schelen...
    Qui custodiet ipsos custodes

  9. #9
    Senior Member walterheck's Avatar
    Join Date
    Oct 2001
    Location
    Belo Horizonte, Brasil
    Posts
    4,212
    Daarzou ik inderdaad maar even een nieuwe draad van maken ja, dat is dusdanig anders dan de topic dat dat wel handig is. (verder heb je hier misschien wat aan...)

    toch nog even een vraagje: je hebt het over incompatibility tussen mysql en dbexpress, zou je daar even iets over kunnen zeggen? dat zou hier nog wel aan bijdragen...

    en dan ook nog de vraag waarom je zo per se geen dbaware comps gebruikt? heb je eigen comps of een andere reden?
    Nee, de Romeinen spraken geen ISO-8859-1 LATIN

  10. #10
    Senior Member PsychoMark's Avatar
    Join Date
    Nov 2001
    Location
    Raamsdonksveer
    Posts
    10,269
    De DLL die standaard wordt meegeleverd voor dbExpress MySQL werkt naar een aantal reacties te zien hier en daar niet helemaal lekker met de laatste stabiele versie. Omdat ik niet helemaal eruit kon opmaken wat de allround oplossing was ben ik Zeos gaan proberen, en dat werkt uitstekend...

    Ik gebruik geen DB-aware omdat ik zelf inderdaad een UI heb... ik kan nu in ieder geval werken op de manier waar ik mee vertrouwd ben



    En voor m'n vraag open ik nog even geen nieuwe thread, heb 't niet direct nodig, was meer iets wat ik me tussendoor even afvroeg, maar tegen die tijd gooi ik 't inderdaad wel even apart




    (wow, en net ParamByName gevonden, wat een geweldige techniek is het toch, het blijft me verbazen )
    Qui custodiet ipsos custodes

  11. #11
    Senior Member walterheck's Avatar
    Join Date
    Oct 2001
    Location
    Belo Horizonte, Brasil
    Posts
    4,212
    ik vond nog iets op mijn hd wat aan de bstandsnaam te zien van community komt, maar ik weet het niet zeker. Het gaat over multithreaded query's..
    Attached Files Attached Files
    Nee, de Romeinen spraken geen ISO-8859-1 LATIN

  12. #12
    Senior Member PsychoMark's Avatar
    Join Date
    Nov 2001
    Location
    Raamsdonksveer
    Posts
    10,269
    Conclusie: elke thread heeft z'n eigen datamodule en bijbehorende TDatabase . Leek me eerlijk gezegd ook het meest logisch, op die manier laat je de database server gewoon het synchronisatiewerk doen en kan je zelf doen met de componenten wat je wilt, maar wie niet waagt weet uiteindelijk niet zeker of het mogelijk is zullen we maar zeggen




    * Psycho speelt vrolijk verder met z'n nieuwe maatje Zeos
    Qui custodiet ipsos custodes

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Similar Threads

  1. ORACLE client 8i - dbExpress - Lek
    By TomTomTom in forum Databases
    Replies: 13
    Last Post: 01-Oct-04, 01:42
  2. SQLMonitor in DBExpress
    By Copilot in forum Databases
    Replies: 2
    Last Post: 31-Mar-04, 08:59
  3. Snelheid nij Inserten IBExpres vs dbExpress
    By Anders in forum Databases
    Replies: 15
    Last Post: 22-May-03, 13:58
  4. dbExpress hoe werkt dat???
    By Adjong in forum Databases
    Replies: 6
    Last Post: 02-Mar-03, 19:21
  5. Mysql + dbexpress + Kylix
    By Link in forum Databases
    Replies: 1
    Last Post: 17-Dec-02, 15:51

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •