Page 1 of 2 1 2 LastLast
Results 1 to 15 of 18

Thread: UnitSwitcher IDE expert

  1. #1
    Senior Member PsychoMark's Avatar
    Join Date
    Nov 2001
    Location
    Raamsdonksveer
    Posts
    10,269

    UnitSwitcher IDE expert

    Naar idee van een collega (a.k.a. Richard), een expert voor Delphi die het wisselen tussen units een stuk fijner maakt. Hij is nu een kleine anderhalve week in gebruik en het beviel ons zo dat ik maar besloten heb om 'm hier ook te posten...


    Wat is 't?

    UnitSwitcher vervangt na installatie van de package in de IDE de standaard "View Form" en "View Unit" dialogen, en breidt deze uit met meer filtermogelijkheden, waarbij "incremental search" centraal stond. Dit betekend dat zodra je begint met typen, de lijst alleen resultaten toont die overeenkomen met het ingevoerde filter. Tevens wordt hierbij gezocht in de gehele naam, in tegenstelling tot het standaard-dialoog, dus de zoekterm "File" zal ook de unit "NLDFileSearch.pas" als resultaat geven.

    Een screenshotje:



    Sinds de laatste versie worden ook "subfilters" ondersteunt, waarbij je verder kunt filteren in de gefilterde lijst:



    (dit voorbeeld heeft natuurlijk vrij weinig nut, je bent er sneller door gewoon "Dialog" in te typen, maar denk aan grotere applicaties )


    Hoe werkt het?

    Open en "Install" de package voor je betreffende Delphi versie. Op dit moment zijn enkel Delphi 7 en Delphi 2006 ondersteund en getest, maar uiteraard zie ik aanpassingen voor andere versies graag tegemoet.


    Een aantal toetsen werken ook in de invoer die normaal alleen in de lijst zouden werken, een korte samenvatting (sommige staan al in de screenshot vermeld):

    Pijl omhoog/omlaag: selecteer de vorige/volgende unit
    Page-Up/Page-Down: 3x raden
    Ctrl-Home/End: naar begin/einde van de lijst springen

    Shift-Pijl omhoog/omlaag: meerdere units selecteren
    Ctrl-A: alle units selecteren
    Ctrl-I: selectie omdraaien
    Ctrl-Alt-N: sorteren op naam
    Ctrl-Alt-T: sorteren op type (de volgorde is: Project source, DataModules, Forms, Units)
    Ctrl-Alt-F: open de map waarin de unit staat in Verkenner
    Ctrl-Alt-Enter: opent het Verkenner Eigenschappen dialoog
    Ctrl-Pijl omhoog/omlaag: stap door de laatst-gebruikte filters

    Ctrl-Tab: begin nieuw subfilter
    Ctrl-Backspace: laatste subfilter verwijderen


    Bekende bugs

    Subfilters worden niet opgeslagen in MRU
    (MRU = Most Recently Used, laatstgebruikte)


    Uiteraard kijk ik erg uit naar jullie feedback, positief of constructief!


    Ok, overtuigd, waar is ie?

    De laatste versie (vers van het versiebeheer) is altijd hier te vinden.
    Qui custodiet ipsos custodes

  2. #2
    5th member of nldelphi
    Join Date
    Mar 2001
    Location
    Alkmaar
    Posts
    2,127

    Talking

    Heb ik al gemeld dat dit een echte ?£ber IDE Expert is ?

    Enfin, wat mij betreft een absolute must/aanrader voor iedereen.
    RLD

  3. #3
    Cool! Meteen geïnstalleerd en het ziet er goed uit, paar dagen testen zal uitwijzen of ie mag blijven uiteraard

    Er is wel een "tekortkoming" in je zip. De package kan niet worden gecompileerd vanwege de foutmelding [Pascal Fatal Error] UnSwObjects.pas(424): F2039 Could not create output file '..\..\Lib\D2006\UnSwObjects.dcu'. Even de map aanmaken en alles werkt, maar misschien is het makkelijker de map in de zip op te nemen met een dummy bestand. Niet elke unzipper neemt default lege mappen mee (inclusief die van mij dus), daarom wordt er meestal een placeholder tekstbestand in de map geplaatst.
    Marcel

  4. #4
    Senior Member PsychoMark's Avatar
    Join Date
    Nov 2001
    Location
    Raamsdonksveer
    Posts
    10,269
    Geheel waar, dus meteen maar even aangepast; twee placeholder.txt bestandjes zouden dat moeten oplossen
    Qui custodiet ipsos custodes

  5. #5
    Reader
    Join Date
    May 2002
    Location
    Holland
    Posts
    3,382
    Mooi en handig! Ik gebruik hem sinds vandaag. Vooral handig met packages!

    Wat mij betreft zou de expert uitgebreid kunnen worden met een filelist van een te kiezen directory. En eentje die wat dingen onthoudt zoals bijvoorbeeld de laatste extensie. Een vervanger dus eigenlijk van de standaard open-dialog. Ben bezig met een groot project, waar behoorlijk wat forms en units en wat includes in zitten. Veel in 1 directory, maar lang niet alles staat in de project-source, dus die verschijnen niet in de expert.
    Groeten, Eric

  6. #6
    Ik gebruik de gratis Unit Expert. Deze komt op na Ctrl-U en zoekt razendsnel met threads naar de bestandsnaam die je daar intikt. Daarbij hoeven het niet altijd '.pas'jes te zijn en wordt het gehele Browse Path doorzocht. Dus er worden ook bestanden gevonden buiten je project.

    Als bonus kan je ook Alt-F11 doen waarbij je een unit mag kiezen die je aan de uses wilt toevoegen. Dezelfde features als hierboven en hij ontdekt zelf of het in de interface of implementation sectie moet. Als laatste bonus zit er ook nog een zoekscherm naar projecten in.
    We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

  7. #7
    Senior Member PsychoMark's Avatar
    Join Date
    Nov 2001
    Location
    Raamsdonksveer
    Posts
    10,269
    Geheel met Larry eens; ik gebruik Unit Expert zelf ook om die reden
    Qui custodiet ipsos custodes

  8. #8
    5th member of nldelphi
    Join Date
    Mar 2001
    Location
    Alkmaar
    Posts
    2,127
    En Mark niet alleen
    Unit Expert & Unit Switcher = een hele mooie toevoeging voor de IDE en dus ook voor de developer.
    RLD

  9. #9
    Quote Originally Posted by PsychoMark
    Geheel met Larry eens; ik gebruik Unit Expert zelf ook om die reden
    Maar dan snap ik even niet wat deze Unit Switcher van je dan toevoegt?
    We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

  10. #10
    Reader
    Join Date
    May 2002
    Location
    Holland
    Posts
    3,382
    Ok die Unit Expert ziet er uit als iets dat ik nodig heb!

  11. #11
    De Unit Expert gebruik je voor het toevoegen van bestanden aan je uses, het zoekt naar bestanden in je path en voegt zo heel snel units toe. De Unitswitcher geeft je een lijst van units in je project en opent die unit (in plaats van toevoegen).

    Kortom: ze vullen elkaar mooi aan.
    Marcel

  12. #12
    Ah ok. Ik gebruik de Unit Expert ook gewoon om units die al dan niet in mijn project zitten te openen zonder ze aan de uses toe te voegen.
    We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

  13. #13
    Ik heb die Unit Expert geinstalleerd, maar nu vindt hij niet de units welke niet in het project zitten maar wel in het search path van het project. Is hier wat aan te doen?

  14. #14
    Reader
    Join Date
    May 2002
    Location
    Holland
    Posts
    3,382
    Nou die Unit Expert heb ik verwijderd wegens AV's bij het openen van projecten.

  15. #15
    Senior Member PsychoMark's Avatar
    Join Date
    Nov 2001
    Location
    Raamsdonksveer
    Posts
    10,269
    Om weer even terug te komen op UnitSwitcher , er zijn weer wat bugfixes / nieuwe features. De gedetailleerde lijst: Change Log. Een aantal vielen nog onder 0.3, 't restje is 0.4 geworden...

    Ook heel fijn als je niet al te veel moeite wilt doen is dat ik nu de BPLs voorgecompileerd heb voor Delphi 2006 en 7; je kan deze hier vinden. Om deze te installeren ga je simpelweg naar Components -> Install Packages, klik op Add en zoek de .bpl op...
    Qui custodiet ipsos custodes

Page 1 of 2 1 2 LastLast

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •