Page 2 of 2 FirstFirst 1 2
Results 16 to 21 of 21

Thread: van alle buttons op een form het onclick event afvangen en controleren

  1. #16
    Silly member NGLN's Avatar
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Werkendam
    Posts
    5,133
    LOL

    Quote Originally Posted by wuf
    ... juist niet regelen in het betreffende form, maar op een algemene plek
    Een Action heeft niet per definitie iets te maken met je GUI. Het staat je geheel vrij om een ActionList op een DataModule te zetten. De InitRechten-procedure van Dees lijkt me ook op de DataModule te staan.
    een ... constructie, waarbij de action het dus niet zelf vraagt aan de database, maar dat de action op dezelfde manier uit en aan gezet wordt als een losse button.
    Het is en/of:
    (1) Tenzij je RDBS er een mooie trigger voor ter beschikking heeft, is er niets handiger dan in de geheel automatisch en zeer frequent aangeroepen OnUpdate van de Action dit aan de Database te vragen, en (2) natuurlijk kun je de Action zelf ook nog enablen/disablen/uitvoeren met een ButtonClick in bijvoorbeeld een gebruikersinstellingen-dialoog.


    Een evt. probleem wat ik me nog wel kan voorstellen is dat je een Action voor het enablen/disablen aan een knop wilt hangen, maar eigenlijk ook een andere Action voor het uitvoeren bij een druk op diezelfde Button. Bijvoorbeeld: er zijn vele buttons die gebruik moeten maken van het standaard rechtensysteem, maar er zijn slechts enkele buttons die dezelfde opdracht uitvoeren (lees "buttons" hier als: Buttons/MenuItems/ControlButtons/etc...). Helaas kun je niet meerdere Actions aan een standaard component koppelen, maar dan maak je dus je eigen TBaseSecurityAction die het rechtensysteem implementeert en dan krijgen de instanties van zo'n TBaseSecurityAction vervolgens elk hun eigen Execute method.
    Last edited by NGLN; 19-May-06 at 21:44.
    (Sender as TNLDUser).Signature := 'Groeten van Albert';

  2. #17
    Senior Member Wuf's Avatar
    Join Date
    Sep 2005
    Location
    Utrecht
    Posts
    323
    ik begrijp je niet helemaal, en het is nog helemaal niet zeker, want ik moet het juist onderzoeken, maar ik denk dat het idd iets dergelijks gaat worden ja.

  3. #18
    Senior Member Wuf's Avatar
    Join Date
    Sep 2005
    Location
    Utrecht
    Posts
    323
    Quote Originally Posted by TheMephisto
    @Wuf - dat heet strafwerk en anders had Dees het je wel gegeven als je voor haar werkte
    ik heb 12 kantjes A4 gemaakt. is dat voldoende

  4. #19
    Senior Member
    Join Date
    Sep 2003
    Location
    Beuningen
    Posts
    1,207
    Dat weet ik niet Wuf. Zet het als attachment in een post dan ga ik er met de rode pen doorheen. Als het een goed document is dan zal ik lobbyen bij Dees om het op te laten nemen in het NLDelphi artikelen bibliotheek.
    In theorie werkt alles maar hoe maak je het dan waar, in de praktijk werkt het maar niemand weet waarom.

  5. #20
    De InitRechten-procedure van Dees lijkt me ook op de DataModule te staan.
    Niet helemaal. Want InitRechten zijn de rechten voor een Frame. Dus op het hoogsteFrame is een protected procedure InitRechten; virtual. die aan onze manager(DataModule) vraagt: "Heeeee wie is er ingelogd".

    Aan de hand van die waardes worden er dingen disabled / enabled. In de procedure die verantwoordelijk is voor het openen van een Frame wordt er na de constructor dus een InitRechten aangeroepen.

    Dus mwah het staat deels op een Manager, maar de InitRechten dus weer niet, want dan kun je er geen override van maken. De rechten worden niet gezet vanuit de datamodule, maar vanaf het Frame. De Datamodule weet tenslotte niets af van de GUI, dus wat de gebruiker wel niet mag. Die geeft uiteindelijk alleen maar door.. " Dees is ingelogd ". En in dat geval mag het programma alles .

    anders had Dees het je wel gegeven als je voor haar werkte
    Er werkt nietmand voor mij . Maar goed ik dacht dat mijn uitleg toch al redelijk duidelijk was. Ik weet dat programmeurs soms eigenwijs zijn, maar ze mogen ook wel iets aannemen, ook al gaat het in dit geval om en vrouw in kwestie .

    En wat staat er op die twaalf A4'tjes. Ik zou niet weten wat ik erop moest zetten. Dat kun je toch ook wel op 1 pagina af.. Gewoon onze antwoorden copy-pasten .

  6. #21
    Senior Member walterheck's Avatar
    Join Date
    Oct 2001
    Location
    Belo Horizonte, Brasil
    Posts
    4,212
    Wat ik hier nog aan toe wil voegen: Kijk uit dat je geen fundamentele fout maakt door het wel of niet kunnen uitvoeren van een functie vanwege de inhoud van je klanten tabel een rechten kwestie te noemen. Rechten gaat puur om wat de ingelogde gebruiker wel of niet mag.
    Nee, de Romeinen spraken geen ISO-8859-1 LATIN

Page 2 of 2 FirstFirst 1 2

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •