Page 8 of 8 FirstFirst ... 6 7 8
Results 106 to 113 of 113

Thread: Eerst denken, dan bouwen?

  1. #106

    Unhappy

    Quote Originally Posted by TheMephisto
    Hardlopers zijn doodlopers ...
    @TheMephisto ik vind dit een weinig creatieve respons van jou en getuigen van weinig respect tevens. Ik had v????r jouw submit duidelijk aangegeven, dat mijn verhaal sloeg op een bestaande situatie, waar momenteel verandering in komt, omdat we systematischer gaan werken met meer werkvoorbereiding. FO/TO met ModelMaker speelt daar een rol bij.

    Ik kap met deze thread, er komt niets nieuws.

    @Marcov ik ben het eens met je lijstje. Bedankt voor de tips.


    Lex
    Minstens ?®?®n hobby naast programmeerwerk is echt noodzakelijk

  2. #107
    Het idee bij succesvol software bouwen is om een win-win situatie te creeeren voor zowel opdrachtgever als opdrachtnemer. Dat betekent dat je een proces moet hanteren waarbij de opdrachtgever zijn prioriteiten op ieder moment kan aanpassen aan zijn voortschrijdend inzicht.
    Dat kan ook, maar niet in een fixed price traject. Ik ben ook gewoon per uur te huur, dan kan de klant van uur tot uur vertellen wat ie van me wil hebben en waar hij zijn prio wil hebben.

    Even ter info hoe ik werk. Ik heb vaak een aantal vrijblijvende gesprekken met een prospect. Daar komt een offerte uit met een grove afbakening van het project (dus puur op hoofdlijnen, nog lang geen specificatie). In die offerte doe ik een aanbieding voor het maken van een specificatie en geef ik een eerste inschatting van de benodigde tijd om te bouwen. Het schrijven van de spec is dus fixed price. Nadat er een spec ligt krijgt de klant de offerte voor het bouwen op basis van de spec. Ook die is dan weer fixed price.

    Niet elke changerequest heeft overigens meteen een meerprijs tot gevolg. Maar een wat formelere manier van werken helpt je wel de juiste mensen aan tafel te krijgen en zorgt ervoor dat ook klanten hun interne huiswerk doen.

    Mijn ervaring na 15 jaar projecten doen is dat dat prima werkt. Het werkt beter dan zomaar wat informeel klungelen in de hoop dat je maakt wat de klant wil.

    En aangezien mijn klanten gewoon terugkomen voor nieuwe klussen zonder dat ik ze een pistool tegen het hoofd zet geeft kennelijk wel aan dat ook de klanten dat waarderen.

  3. #108
    Dat betekent dat je een proces moet hanteren waarbij de opdrachtgever zijn prioriteiten op ieder moment kan aanpassen aan zijn voortschrijdend inzicht.
    Dan weet je dus vooraf nooit wat je gaat bouwen en zeker niet wat het gaat kosten. De klant kan best koning zijn maar dan is hij dat op basis van nacalculatie.

    Uiteraard wil je een win-win situatie proberen te maken. Maar wat je tevens probeert te doen is inzicht te krijgen in wat de klant wil. Deze gedachtes ga je op papier zetten in de vorm van een FO. Dit ga je met de klant bespreken. Gaat je klant met dit FO akkoord dan kun je er wel van uit gaan dat hij het op die manier gebouwd wilt hebben. Het kan natuurlijk voorkomen dat de klant halverwege het traject bedenkt dat hij het iets anders wilt. Je gaat dan hiervan dan een begroting maken. Is dit een grote wijziging dan zal er toch een meerkwerk stukje uit komen. Valt de wijziging mee en zijn de kosten te overzien dan pas je het huidige FO aan.

    Aan de hand van het FO kun je hem dan een prijsindicatie geven (fixed-price). Zoals jij werkt Stephan is dat niet mogelijk aangezien je nooit weet hoelang je bezig gaat zijn voor die klant, omdat je accepteert dat deze iets mag wijzigen.

    Ik ben dus ook van mening dat een klant bij jouw duurder uit zal zijn dan een projecten bureau die dit anders aanpakt (FO verhaal etc). (Dat is geen beschuldiging maar gewoon wat me opvalt aan je opmerking).

  4. #109
    SillyMember
    Join Date
    May 2003
    Location
    Gent
    Posts
    7,725
    Quote Originally Posted by TheMephisto
    @Dirk - heeft dat met jouw sig te maken of kun je het ook motiveren?
    Wist niet wat mijn sig was, maar uiteindelijk wel ja.
    En natuurlijk kan ik dat ook motiveren, al is dat niet meer echt nodig: Marcel heeft het eigenlijk al in mijn plaats gedaan. (post #97). Liever dan eerst Marcel's versie 1.0. te bouwen, bouw ik liever onmiddelijk Marcel's versie 1.1.

    Noteer: het kan niet altijd (om vele uiteenlopende en dikwijls externe redenen buiten je controle), en het vereist een pak vertrouwen in beide richtingen en in beide organisaties intern (in het eigen team, in de "klant", van de "klant" in het team, bij de "klant" in de eigen organisatie en in de "vertegenwoordigers" van de klant bij de bouwers,...), zelfkennis, professionaliteit, métier, discipline, nederigheid, communicatie en moed.

    Overigens: bouwen is denken.
    All methodologies are based on fear. -- Kent Beck.

  5. #110
    SillyMember
    Join Date
    May 2003
    Location
    Gent
    Posts
    7,725
    Quote Originally Posted by Dees
    Ik ben dus ook van mening dat een klant bij jouw duurder uit zal zijn dan een projecten bureau die dit anders aanpakt (FO verhaal etc).
    Niet mijn ervaring, Dees. Integendeel, zelfs (én in beide rollen).
    In het "beste" geval (als bouwer) betaalt de klant evenveel en houden de bouwers er gewoon meer aan over.
    All methodologies are based on fear. -- Kent Beck.

  6. #111

  7. #112
    Senior Member Thaddy's Avatar
    Join Date
    Dec 2004
    Location
    Amsterdam
    Posts
    2,211
    Goh, een echte democratie in plaats van een polyarchie
    Werken aan Ansi support voor Windows is verspilde tijd, behalve voor historici.

  8. #113
    Quote Originally Posted by StephanEggermon
    Het idee bij succesvol software bouwen is om een win-win situatie te creeeren voor zowel opdrachtgever als opdrachtnemer. Dat betekent dat je een proces moet hanteren waarbij de opdrachtgever zijn prioriteiten op ieder moment kan aanpassen aan zijn voortschrijdend inzicht.
    Hoe ga je daar financieel mee om dan? En hoe bepaal je dan je deadlines? Uiteraard mag de klant zijn eisen en wensen aanpassen, maar als dat gevolgen heeft voor de bouwtijd zal dar toch een vergoeding tegenover moeten staan? Of werk je dan inderdaad helemaal op basis van nacalculatie?
    Marcel

Page 8 of 8 FirstFirst ... 6 7 8

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •