Results 1 to 3 of 3

Thread: Een artikel op NLDelphi plaatsen

  1. #1

    Een artikel op NLDelphi plaatsen

    De laatste tijd zijn er een aantal artikelen van forumleden op NLDelphi geplaatst, meestal naar aanleiding van discussies op het forum. Erg leuk, want zo heb je de mogelijkheid om het onderwerp wat verder uit te diepen. En natuurlijk is het altijd leuk om een artikel van jezelf terug te zien op een druk bezochte site als NLDelphi.

    Dus als je ook een keer een artikel wilt schrijven: graag! Je krijgt er eeuwige roem en de dank van je collega's voor terug. Om een artikel makkelijk in de stijl van NLDelphi te maken is het belangrijk dat je artikel aan de volgende voorwaarden voldoet:

    • Lever je artikel in in HTML formaat
    • Als je weet hoe cascaded stylesheets werken, gebruik dan de CSS van NLDelphi. De te gebruiken tags zijn: .ArtAuthor, .ArtChapter, .ArtInto en .code. De CSS vind je op http://www.nldelphi.com/CSS/nldelphi.css
    • Als je niet weet hoe cascaded stylesheets werken, lever je artikel dan zonder CSS in zodat ik die kan toevoegen.
    • Hou de lay-out zo simpel mogelijk. Allerlei verschillende lay-outs door elkaar maakt het niet overzichtelijk. Vergeet niet dat het om de inhoud gaat, niet om de vorm. Als alle artikelen een andere vorm zouden krijgen wordt het er niet duidelijker op.
    • De standaard onderdelen van NLDelphi zoals kop, menu en dergelijke hoef je niet toe te voegen
    • Schrijf je artikel in de standaard volgorde van de andere artikelen: auteur, inleiding, (kop, tekst) en eventueel een conclusie


    Als je een artikel op deze manier inlevert is het plaatsen voor mij een kleine moeite en staat je artikel zo snel mogelijk op de site.
    Marcel

  2. #2
    Senior Member PsychoMark's Avatar
    Join Date
    Nov 2001
    Location
    Raamsdonksveer
    Posts
    10,269
    Voor de duidelijkheid zal ik niet alleen de correcte methode hier neerzetten maar gelijk even het geheel iets uitgebreider toelichten... het volgen van deze regels maakt het voor ons een stuk makkelijker om een artikel te plaatsen, dus:


    De officiele richtlijnen voor NLDelphi Artikelen

    Test framework

    Uiteraard wil je je artikel ten alle tijden lokaal kunnen testen voordat deze naar NLDelphi gaat om er zeker van te zijn dat het resultaat naar wens is. We beginnen dus met de HTML code om het NLDelphi stylesheet te importeren:



    Code:
    <html>
    <head>
    <title>NLDelphi Artikel</title>
    <link rel="stylesheet" type="text/css" href="http://www.nldelphi.com/css/nldelphi.css" />
    </head>
    <body>
    
    <h1>Mijn artikel</h1>
    
    
    </body>
    </html>

    De titel in <title> hoef je niet aan te passen, deze gooien we gewoon weg. In de <h1> kan je de titel van je artikel kwijt. Als je je artikel opstuurd mag je ervoor kiezen deze te laten staan, of weg te halen en de titel los vermelden (het systeem werkt zo dat de titel gegenereerd wordt en wij deze dus uit de daadwerkelijke artikeltekst moeten verwijderen).



    Intro

    Elk artikel begint met een naam en een korte intro. Deze intro zal ook worden weergegeven in het artikelenoverzicht, zorg dus voor beknopte maar duidelijke informatie. Gebruik hiervoor de volgende HTML code:



    Code:
    <html>
    <head>
    <title>NLDelphi Artikel</title>
    <link rel="stylesheet" type="text/css" href="http://www.nldelphi.com/css/nldelphi.css" />
    </head>
    <body>
    
    <h1>Mijn artikel</h1>
    
    <p class="ArtAuthor">Chris Simon</p>
    <p class="ArtInto">
    Dit is mijn geweldige artikel, er zal een wereld voor je open gaan!
    </p>
    
    
    </body>
    </html>


    Hoofdstukken

    De meeste artikelen bestaan uit een aantal hoofdstukken of delen, elk met hun eigen koptekst. Zo'n kop maak je als volgt:


    Code:
    <p class="ArtAuthor">Chris Simon</p>
    <p class="ArtInto">
    Dit is mijn geweldige artikel, er zal een wereld voor je open gaan!
    </p>
    
    <p class="ArtChapter">Inleiding</p>
    <p>
    Wat heb je nodig voor dit artikel? Allereerst een stel hersenen en 't
    vermogen om te kunnen lezen. Ten tweede waarschijnlijk Delphi.
    </p>

    Aangezien je niet een hele lap tekst in een adem wilt hebben is een nieuwe paragraaf vaak handig, we hanteren hiervoor de standaard HTML methode:

    Code:
    <p class="ArtChapter">Inleiding</p>
    <p>
    Wat heb je nodig voor dit artikel? Allereerst een stel hersenen en 't
    vermogen om te kunnen lezen. Ten tweede waarschijnlijk Delphi.
    </p>
    
    <p>
    Als eerste onderdeel, loop naar de keuken en schenk een bak koffie in.
    Je gaat 't nodig hebben.
    </p>

    Wil je wat extra ruimte voordat je begint aan een nieuwe koptekst is dat simpel op te lossen met wat line breaks:

    Code:
    <p>
    Als eerste onderdeel, loop naar de keuken en schenk een bak koffie in.
    Je gaat 't nodig hebben.
    </p>
    <br /><br />
    
    <p class="ArtChapter">Het drinken van de koffie</p>
    <p>
    ...
    </p>



    Code

    Uiteraard zal het vaak voorkomen dat je wat code wilt toevoegen aan het artikel. Je kan dat op de volgende manier doen:



    Code:
    <p>
    <pre class="code">
    for I := 0 to 9 do
      WriteLn('NLDelphi roeleert!');
    </pre>
    </p>

    ...als je de nieuwe regel aan het begin van het blok wilt verwijderen, zorg gewoon dat er na de <pre>-regel geen enter staat maar de code direct begint. Hetzelfde geldt voor het einde.

    Natuurlijk is 't nog mooier om de code netjes te kleuren. Je kan hiervoor PasConvert gebruiken. Vul je code in en selecteer HTML. Na Verzenden krijg je het resultaat in beeld. Bekijk de source van het resultaat (Beeld -> Broncode in Internet Explorer), dit zal er ongeveer zo uit zien:


    Code:
    <html>
    <head>
    <title>NLDelphi, pascal naar HTML converter</title>
    </head>
    <!-- Generated by SynEdit HTML exporter -->
    <body text="#000000" bgcolor="#FFFFFF">
    <pre>
    <code><font  face="Courier New"><font color="#FF0000">for </font>I := 
    <font color="#0000FF">0 </font><font color="#FF0000">to </font><font color="#0000FF">9 
    </font><font color="#FF0000">do
      </font>WriteLn(<font color="#0000FF">'NLDelphi roeleert!'</font>);
    </font>
    </code></pre>
    </body>
    </html>

    Het oninteressante gedeelte heb ik hier grijs gekleurd. De rest kan je kopieren en in je artikel zetten. Wat PasConvert ook meteen doet is karakters zoals > vervangen door &amp;gt;, waardoor ze altijd goed zullen worden weergegeven.



    Slotwoord

    Je kan uiteraard elke gewenste HTML code gebruiken in het artikel. Als je afbeeldingen e.d. wilt plaatsen kan dat ook, wij zullen dan de afbeeldingen op NLDelphi plaatsen en de links ernaar corrigeren indien nodig. Probeer de code echter zo standaard mogelijk te houden, dat scheelt ons een hoop tijd. In ieder geval geldt; hou 't zo simpel mogelijk en indien mogelijk, gebruik geen WYSIWYG applicaties zoals Frontpage of Dreamweaver, die hebben de neiging een zooi te maken van de code .


    Hopelijk ben ik niks vergeten en biedt dit een goeie start voor artikelschrijvers!
    Last edited by GolezTrol; 05-Oct-08 at 23:20.
    Qui custodiet ipsos custodes

  3. #3
    Senior Member PsychoMark's Avatar
    Join Date
    Nov 2001
    Location
    Raamsdonksveer
    Posts
    10,269
    Naar aanleiding van een PM: ArtInto is geen spellingsfout van mijn kant, er hoort geen ArtIntro te staan . Als je kijkt in de CSS zie je dat deze class klopt, vermoedelijk een typvaut van Marcel die sindsdien is blijven hangen...
    Qui custodiet ipsos custodes

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 2 users browsing this thread. (0 members and 2 guests)

Similar Threads

  1. NLDelphi 3 jaar!
    By Marcel in forum De website
    Replies: 20
    Last Post: 17-Dec-03, 10:06

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •