Results 1 to 14 of 14

Thread: Gratis update module voor software ontwikkelaars

  1. #1

    Gratis update module voor software ontwikkelaars

    Hallo allemaal,

    Ik ben al enkele jaren bezig met de ontwikkeling van een gratis update module voor software ontwikkelaars. Het begon allemaal enkele jaren terug, toen ik een eenvoudige update module nodig had in een van mijn projecten. Ik had er zelf een ingebouwd, maar die kon maar 1 executable updaten en was enkel niet in staat om proxy etc te ondersteunen.

    Toen ik meer van dat soort berichten tegenkwam (dus mensen die ook op zoek waren naar een (gratis) update module), besloot ik om er zelf een te maken.

    Na veel vallen en opstaan denk ik dat er nu een leuk product beschikbaar is voor alle software engineers. Het product is zeer flexibel en is vergelijkbaar met een installer (denk bijvoorbeeld aan inno setup). Er is ook een handige tool bijgeleverd die het maken van de update files betrekkelijk eenvoudig maakt door simpelweg het vergelijken van twee release versies.

    Enkele features zijn:
    • Meerdere talen ondersteund (momenteel 13 vertalingen)
    • Meerdere modussen, denk aan full mode, silent mode, hidden mode
    • Software protectie, dus mensen met gekraakte versies kunnen niet updaten
    • Pakket selectie, wanneer je een software pakket in verschillende versies uitbrengt (student, normal, professional), dan kun je per product verschillende updates draaien
    • Encrypted update files zodat niemand ze kan veranderen
    • Wanneer een update fout gaat, zullen alle acties (ook register en ini instellingen) terug gedraaid worden
    • En nog veel meer...
    De software is gratis en is beschikbaar op http://www.catenalogic.com.

    [edit (04-01-2007)]Dit programma zal binnenkort niet meer gratis zijn. Oudere versies (beneden 1.0.0.0) zullen altijd gratis blijven en beschikbaar zijn, maar de versies vanaf 1.0.0.0 zullen met licenties werken.[/edit]

    Groeten,
    Last edited by Tischnoetentoet; 04-Jan-07 at 17:31.

  2. #2
    Delphi 7 Enterprise
    Join Date
    Oct 2004
    Location
    Echt. Nederland; Uses: Delphi 7 Enterprise
    Posts
    379
    Ziet er goed uit! Mooi stukje code

    Ik zie een server in de plaatjes en tekst staan, is dat een server van jouw? Of moet je dat op je eigen site draaien?

  3. #3
    Alles is volledig op eigen servers te draaien, zodat je nooit van mij afhankelijk bent. Je kunt er voor kiezen om http, ftp of misschien zelfs wel lokale servers te gebruiken. Dus ook binnen een intranet omgeving is het mogelijk om software te verspreiden. Ook handig binnen grote bedrijven die door de ICT-afdeling simpele tools maken. Die zijn dan eenvoudig te beheren met deze software.

    Mocht je vragen hebben, dan kun je die gerust stellen. Meestal heb je binnen een paar uur wel antwoord terug.

  4. #4
    5th member of nldelphi
    Join Date
    Mar 2001
    Location
    Alkmaar
    Posts
    2,127
    Vraag

    Is of komt de source beschikbaar?

    Ps. ziet er netjes uit. Heb je mischien ergens een beschrijving o.i.d. wat de
    grote verschillen/voordelen van "Updater" zijn t.o.v. zoals jezelf al aanhaalde
    InnoSetup of NSIS?
    RLD

  5. #5
    De source is al beschikbaar. Is al sinds het begin open-source (wel C++).

    Nou, de verschillen zijn dan InnoSetup en NSIS naar mijn weet geen files kunnen comparen op hash, date/time, versie etc om vervolgens een juiste update uit te voeren. Mocht een update (of installatie) verkeerd gaan, dan zijn de updates volledig te restoren (dus mocht na een week de update volledig verkeerd blijken te zijn, is er een restore met Updater uit te voeren zodat de oude versie hersteld wordt).

    Ik hoop dat je vraag zo beantwoord is.

  6. #6
    Geert,

    Begrijp ik hiermee dat je ondernemersinspiraties voorlopig in de koelkast zijn gezet?

  7. #7
    Ja, na veel overleg en tips van andere mensen heb ik het voorlopig in de koelkast gezet:

    1) Ben net begonnen aan nieuwe studie
    2) Ik weet niet precies wat de markt is. Ik heb nu veel "klanten", maar misschien zijn deze klanten helemaal niet van plan te betalen (dan zoeken ze misschien wel iets anderS).
    3) Nu kan ik het houden als hobby. Mocht ik er geen zin meer in hebben (wat eerlijk gezegd niet erg waarschijnlijk is), dan kan ik er direct mee stoppen.
    4) Ik kreeg hier een tip dat veel ondernemers de fout in gaan omdat ze een mooi eerste product hebben, maar geen ideeen hebben voor nieuwe producten. Dat is eerlijk gezegd bij mij ook het geval . Nog even nadenken dus...

    Groeten,

  8. #8
    Silly member NGLN's Avatar
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Werkendam
    Posts
    5,133
    Maar om het dan maar meteen gratis aan te bieden lijkt mij dan wel weer het andere uiterste...
    2) Ik weet niet precies wat de markt is. Ik heb nu veel "klanten", maar misschien zijn deze klanten helemaal niet van plan te betalen
    Dat kun je toch gewoon aan je klanten vragen?
    Dat is eerlijk gezegd bij mij ook het geval . Nog even nadenken dus...
    Je hoeft natuurlijk niet persé nieuwe originele software te bedenken en te maken. Veel softwarebedrijven leven puur van maatwerk. Indien je een bedrijf start, zul je ook eerder als volwaardig en professioneel gezien worden.
    (Sender as TNLDUser).Signature := 'Groeten van Albert';

  9. #9
    Maar om het dan maar meteen gratis aan te bieden lijkt mij dan wel weer het andere uiterste...
    Klopt, maar ik vind het gewoon superleuk om in mijn vrije tijd software te schrijven die daadwerkelijk nuttig is en door veel mensen wordt gebruikt. Ik kan het ook wel stopzetten, maar daar heb ik eigenlijk alleen mezelf mee. Ik hoop natuurlijk beetje op donaties, maar mensen zijn niet zo gewillig om te doneren (en geef ze eens ongelijk, doe het zelf ook nooit).

    Je hoeft natuurlijk niet persé nieuwe originele software te bedenken en te maken. Veel softwarebedrijven leven puur van maatwerk. Indien je een bedrijf start, zul je ook eerder als volwaardig en professioneel gezien worden.
    Klopt. Ik doe nu bedrijfskunde met als afstudeerrichting Entrepreneurship. Kan ik mezelf na deze studie lekker gaan richten op een eigen bedrijfje (met tegen die tijd wel nieuwe software )

  10. #10
    Silly member NGLN's Avatar
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Werkendam
    Posts
    5,133
    En zo kan het ook best slim zijn: met gratis programma's bouw je veel sneller bekendheid op.
    (Sender as TNLDUser).Signature := 'Groeten van Albert';

  11. #11
    Dat is inderdaad zo. En dat staat weer goed op je CV (waar je wel erg veel aan hebt als je eigen bedrijf begint ).

    Maar, wat me opvalt is dat veel mensen die het onderzoeken er zeer over te spreken zijn. Maar, veel managers zijn bang dat het een slecht programma is omdat het gratis is. Daarom al website een beetje aangepast dat hij iets professioneler over komt.

    Zijn er hier al mensen die het gebruiken (of denken het te gaan gebruiken) of zijn ze ook bang dat het slecht is omdat het gratis is.

  12. #12
    Ik ben niet bang dat 't slecht is omdat het gratis is. Ik gebruik het niet, maar ik ben wel een tevreden gebruiker van Inno-Setup.

    Ik hoef niet veel setups te maken (of updaters). Eenmaal een setup gemaakt dan is het een kwestie van files toevoegen. We maken wel gebruik van onderdelen die we willen installeren, bijv. Database (wel/niet), applicatie. Een onderverdeling van...

    Bij een nieuw project pak ik de bestaande setup en pas hier en daar wat dingen aan.

  13. #13
    En dat staat weer goed op je CV (waar je wel erg veel aan hebt als je eigen bedrijf begint ).
    Das maar net hoe je het bekijkt Ik heb mijn eerste CV pas gemaakt toen ik 15 jaar voor mezelf bezig was en dan ook nog alleen maar omdat ze dat in de detachering nu eenmaal vragen.

    Je kunt je gratis (of betaalde tool) uiteraard wel gebruiken voor je marketing.

  14. #14
    Supports INLDelphiMember Johan Stokking's Avatar
    Join Date
    Sep 2003
    Location
    Assen
    Posts
    649
    Quote Originally Posted by Benno
    Das maar net hoe je het bekijkt Ik heb mijn eerste CV pas gemaakt toen ik 15 jaar voor mezelf bezig was en dan ook nog alleen maar omdat ze dat in de detachering nu eenmaal vragen.
    Meneer bedoelde dat ook niet serieus volgens mij, zie die "".

    Eigenlijk off-topic: waarom is voor jou het begin van een studie een reden om niet een bedrijf op te richten? Ik zit precies in jouw situatie (net begonnen met technische bedrijfskunde aan universiteit) en heb me vorige week ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Ik was al enige tijd bezig met de ontwikkeling van een softwarepakket en de verkoop hiervan, maar ik merkte steeds vaker dat je, al was het alleen al voor het oog en voor de belasting, een KvK registratie nodig hebt.

    Na wat ik zo gelezen heb begrijp ik dat je nog geen software hebt wat je al verkoopt. Laat staan dat je software hebt of gepland hebt staan waarvan je zeker weet dat mensen of bedrijven dat willen kopen. Dat maakt uit. Maar hoort bij het ondernemerschap niet een zeker risico? Durf je dat risico niet te nemen?

    Een risico is ineens geld vragen voor je bestaande gratis software. Waarom doe je dat niet gewoon? Natuurlijk is de huidige gebruikers vragen een interessant onderzoekje, maar ik kan je de uitkomst nu al voorspellen: niemand wil betalen voor iets wat ze nu al gratis kunnen gebruiken. Mijn oplossing zou zijn meerwaarde bieden in de vorm van extra features of support.

    Je moet wel een zekere visie hebben. Een vuilnisman hier in Assen is voor zichzelf begonnen omdat hij dagelijks ontzettend veel spullen langs zag komen die mensen weggooiden wat in zijn ogen waardevol was. Hij heeft nu een bedrijf opgericht wat spul bij mensen voor niks ophaalt wat hij vervolgens uit elkaar gaat schroeven en er nog wat mee probeert te doen om er geld uit te halen.

    Zorg dat je de beste bent in wat je doet en neem risico, zoals die vuilnisman. Probeer je te onderscheiden van de rest. Stel je de vraag welk product prospects zouden kiezen als ze konden kiezen uit een hele lijst waaronder jouw product. Wat maakt jou bijzonder, wat is dat aan jouw software dat het uniek maakt. Zorg dat je uniek bent en dat je de beste bent in wat je doet.

    Zonder idee kom je er niet. Maar ik denk dat jij best een goed idee hebt met die update software. Als jij daar een leuk pakketje van kan maken die je in verschillende programmeertalen kunt gebruiken (in de vorm van een DLL, ActiveX Library of gewoon als unit/library) en wat gebruikersvriendelijk werkt met goede mogelijkheden om het aan te passen op de wensen van je klanten, dan kom je al een heel eind. Volgens mij worden programmeurs steeds luier en laten we eerlijk zijn: een programmeur van een bijvoorbeeld een financieel analyse programma wil zich toch in de eerste plaats niet bezighouden met hoe de software geupdate moet worden?

    Succes ermee.

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •